KE20 -73. Little White Garage

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Ny planering.

Inlägg av SHySwe »

Bytte några ord med firman som ska linjera in motorpaketet. Tyvärr får vi vänta 3-4 veckor på att få det gjort.
Det betyder omplanering. Igen. :roll:
Kuggstångstest till helgen. Toyota eller Saab rattstång?
Abs-systemet? Ska iaf se om Saabens bromsservo ryms eller om det måste bytas till ett Nissan Micra-servo.
Elsystemet från Saaben skulle inte i rollan före motorn var monterad. Men det kan nog inte vänta så länge, det är ju några trådar...
Mjahapp.

På tal om rattstång: Fanns det varvräknare original? Den som sitter på rattstången är så snyggt monterad att den skulle kunna vara från fabrik! Har sett bilder på TE27 med varvräknare i instrumentbrädan, men ingen i externt mätarhus.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Första testet av motor i motorrum

Inlägg av SHySwe »

Idag kom rollan in i garaget igen, för att börja måtta in motorn.
På bredden är det inga problem. Men det blir modifieringar på längden och lite på höjden.
Kylaren ryms precis om man sågar lite, men vart ska IC:n placeras? Till höger om motorn? Med egen kylfläkt?
Oljekylet blir till vänster.
Kuggstången hamnar för lågt, kan man montera P-ändorna underifrån?
Krängningshämmaren borde ha suttit lite längre fram...
Motorfästena på motorn sitter för långt fram.

Mjaa, allt var inte klockrent... Nu finns det lite att tänka på.
Nästa helg börjar vi med bagaget.
Tanken ska ur och fuelcell fästas. Kolkanister och bränslepump monteras. Måste hitta en helt tät batterilåda. Förslag?

Ett par bilder.
Bild

Bild
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: KE20 -73. Första testet av motor i motorrum

Inlägg av Vesa »

Ser lite hög ut men det kanske går att sänka :?:
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Första testet av motor i motorrum

Inlägg av SHySwe »

Saabmotorn är tyvärr hög, kommer inte längre ner.
Så det får bli en modifiering av huven.
Nån som har en huv i glasfiber och vill byta mot en fräsch i plåt?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. En åktur genom stan

Inlägg av SHySwe »

Idag blev det en åktur genom stan med rollan.
På biltrailer... För motormontaget.
Finns en chans att sänka krängningshämmaren så motorn kommer lite lägre.
Troligen kommer den hem om en vecka.
Då ska den elektrifieras och beslut tas om styrningen. Bromsar fyllas, tankarmatur monteras.
Kan det bli första uppstart i slutet av april? Njaä?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: KE20 -73. En åktur genom stan

Inlägg av Hornlund »

Fint att det tar sig, blir spännande när den får rulla för egen maskin!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. En åktur genom stan

Inlägg av SHySwe »

Tycker manskapet i garaget åxå!

Nån som har en bur/halvbur/båge att sälja? Eller vet nån som har måtten och kan göra en? Behöver inte vara tävlingsgodkänd, bilen lär inte få köras i någon officiell klass...
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. En åktur genom stan

Inlägg av SHySwe »

Hur mycket kabel behövs det i en modern bil?
Mer än på sjuttitalet iaf!
Kabelstammen från Saaben kom inte ut med mindre än att riva hela bilen... Tog många timmar.
Allt ska inte användas, men det är lika bra att lägga i hela. Vem vet, kanske vill rollan ha centrallåsfunktion på tanklocket?

Bild
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Mama, I'm Coming Home!

Inlägg av SHySwe »

Farbrorn var trevlig, men nu vill jag komma hem!
Bild

Så här blev det:
Bild

Saabens bromsservo är STOORT!
Nissan Micra har ett trevligare:
Bild
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Mama, I'm Coming Home!

Inlägg av SHySwe »

Saabens kuggstång ryms tyvärr inte.
Blir troligen Ford Escort. Litet och gick att köpa billigt.
Nån svarade på min blocket-annons och är intresserad av 3K-motorn. Trevligt att den kan komma till användning.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Skriv svar