KE20 -73. Little White Garage

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Snart på hjul

Inlägg av SHySwe »

Du skrämmer mej!
Var tvungen att leta reda på kopplingsschemat för Saabens Abs. Som tur var så hade jag sett rätt, original antispinn-burk har fyra kanaler till Abs-burken. Så det ska nog testas senare. Lagligt? Klart det är! Speciellt om man inte frågar... Tänker att de speciella funktionerna inte behöver vara aktiva på gata.
Gick ut och tittade lite på rollan. Nästa helg planerar jag att ta ner den från pallbockarna, om tiden räcker. Är ju sugen på att besöka SBP innan det blir en massa snö, bara för att se vad dom säger.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Ny rideheight!

Inlägg av SHySwe »

Så kom den äntligen ner från pallbockarna.
Rullade ut den ur garaget en liten stund för att ingen ska säga att den bara står där.
Åtminstone 5-8cm lägre fram och 3-5cm lägre bak ska den bli.
Men först motorbytet.

Bild
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Ny rideheight!

Inlägg av SHySwe »

Den känns härligt stum i fjädringen med gasdämpare runt om och coilovers fram. Bra att ha flera hårdheter på fjädrarna.
En sak som utgår är den tänkta hydrauliska handbromsen. Med två kretsar bak så finns det ingen färdig lösning? Men fokus har ändå flyttat från drifting till bankörning, så den vajerbaserade handbromsen får duga tills vidare.
Även där finns det senare en eventuell tanke med Abs-styrningen och en knapp på växelspaken....
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: KE20 -73. Ny rideheight!

Inlägg av Fnys »

Ser bra ut! Kämpa på :-D
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: KE20 -73. Ny rideheight!

Inlägg av Glenn »

srylul skrev: En sak som utgår är den tänkta hydrauliska handbromsen. Med två kretsar bak så finns det ingen färdig lösning?
Men borde det inte funka att bara använda en huvudcylinder till ett tvåkretssystem som har separata bromsvätskebehållare, och meckla på anslutningar för nipplar där ? ..ungefär som man brukar göra med enkrets fast man kör på båda ?

Annars får man väl bygga en lösning med två cylindrar som påverkas samtidigt ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Ny rideheight!

Inlägg av SHySwe »

Jo, det går nog att få ihop en hydraulisk lösning.
Den första varianten förstår jag inte ens hur du menar. Den andra har jag övervägt.
Men det känns tråkigt. Och kostar mycket.
Om man kan göra en elektrisk drifting-handbroms via Abs, så öppnar det för lite nytänk i justerbar funktion och aktivator-placering. Vilket känns mer tilltalande än att göra som alla andra.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Ny rideheight!

Inlägg av SHySwe »

Det blev inte många mil med KE70-bromsar.
Idag fick sista delen (huvudbromscylindern) lämna plats för att kunna montera Saabens motsvarande. Det var en riktigt bra uppgradering på en KE20, men räckte tyvärr inte för nästa motor.
Kylaren åkte ut och många gula, märkta, vävtejpsbitar sitter nu på all el mm som tagits lös.
Snart lyfts motorn ut. Nån spekulant på den?
Sen byter rollan plats med donatorbilen ett tag, mycket mer att skruva och märka med vävtejp där.
Senast redigerad av SHySwe den mån 12 nov 2012, 05:49:37, redigerad totalt 1 gånger.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Tomt motorrum.

Inlägg av SHySwe »

Nu är den lilla motorn ur.
Bild

Till salu:
Bild
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Tomt motorrum.

Inlägg av SHySwe »

Nu när motorrummet är tomt, så är det kupen och bagaget som står på tur. Donatorbilen ska in runt jul.
Fattar inte riktigt hur man tar bort baksätet? Våld?
Det ska inte tillbaka. Vad har man istället? Kollade på Vesas fina rolla, snyggt!
Funderar dock på nåt hårt, men aluminium känns för vanligt. Plexi är inte brandsäkert?
Nån som har ideer? Bilder?
Nån som har en 40-60L fuelcell till salu, billigt?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Tomt motorrum.

Inlägg av SHySwe »

Motorrummet är nu svart och bagaget grundat. Siktar på att få bagaget svart innan rollan ska flytta ut nästa vecka.
Rollan har fått ett kapell och en omgång andra hjul för att inte må alltför illa utomhus i vinter.
Donatorn är så stor att det lilla garaget måste tömmas på säten och övriga demonterade prylar... Mycket snö att skotta till förrådet. Nå, nu är det inte längre risk att prylarna skadas iaf.

Funderar på att göra "stolar" av aluminium för att täta mot bagaget, eftersom baksätet inte ska återmonteras. Plexi var inte tillåtet.

Ang bur så kommer den troligen inte att bli tävlingslaglig, så funderingarna kretsar runt en billig folkracebur just nu.

Andra funderingar är om el. Bara motorstyrningen från Saaben, eller inkl instrumentering, eller så mycket som möjligt och riva ut original-elen? Fördelen med det sista är att då finns all el dokumenterad i Saabs "Wiring Diagram". Och då kan varvräknaren, i det snygga sjuttitals mätarhuset på rattaxeln, bytas till en laddtrycksmätare. Och Saab-kablaget är klart för tankpump + givare,elspeglar, elhissar, cruisecontrol, Acc osv. Får fundera vidare? :?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Skriv svar