KE20 -73. Little White Garage

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: KE20 -73. Snart på hjul

Inlägg av Hornlund »

SFRO-klar är inte fy skam, bara att gneta på :thumbup:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Snart på hjul

Inlägg av SHySwe »

Gneta är rätt ord.
Handbromsen funkar och bakre bromsrören är monterade och anslutna.
Försöker få ut pedalstället och bromscylinder/servo/abs från Saaben.
Är det ovanligt att tycka att det är tröstlöst i början av skruvandet i donatorbilen, när allt ska lossas och märkas? Och när en hel kvälls skruvande bara resulterar i några plastbitar?
Hade tänkt göra en regbes med originalmotor och nya bromsarna (för att kunna testa en del funktioner mindre olagligt),men nu verkar det finnas intresse av att köpa motorn/lådan.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: KE20 -73. Snart på hjul

Inlägg av Glenn »

Är det pedalkonsolen till en 9000 du har problem med ? oj, den har jag bytt en gång, HELVETE vilka problem det var, och ännu jobbigare att få dit sen (men det slipper ju du..)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Snart på hjul

Inlägg av SHySwe »

Testade OptimumLap, ett enkelt simuleringsprogram för bla svenska banor.
Räknade på rollan och den kommer antagligen att orka varva ut på 5:an... Om siffrorna stämmer så går det för fort på slutet av Mantorps långa raka, trots 4.1 i bakaxeln! 420wNm blir tydligen mer än önskat?

EDIT: Om man matar in rätt siffror så stämmer det bättre... :oops: 205kmh är rätt toppfart och då är det inte så farligt?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Snart på hjul

Inlägg av SHySwe »

Kollade lite på nya skyddsburar.
En ny racing/rallybur i delar kostar ca 4500.
Motsvarande folkracebur kostar 1500.
Eftersom buren ska skydda, inte nödvändigtvis vara godkänd för si eller så, så är frågan:
Vad är egentligen skillnaden? Ser relativt likadana ut i kravspecen.

http://www.sbf.se/sportgrenar/rally/regler/

// Vesa
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Snart på hjul

Inlägg av SHySwe »

Bumpar lite, med tanke på att Mårtens MR2 blev skrot.
Är det bara vikten som skiljer på burarna, eller är en folkracebur svagare? Isåfall, hur då?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: KE20 -73. Snart på hjul

Inlägg av Dale »

Skulle tro att även om bilar rullar i oavsett folkrace/racing/rally så kommer man sällan upp i samma höga hastigheter i folkrace. Vete tusan om man kommer upp över hundra ens. Tror det ligger något max 80 km/t annars får banan byggas om. Kan ju vara därför racing/rally burarna ska vara mer ordentliga med fler kryssstag och tvärstag.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Snart på hjul

Inlägg av SHySwe »

Det gamla sättet att få veta saker funkar fortfarande. Ringde Finess.
Tjockleken i huvudbågen och materialkvalitet. Inte så mycket på rörmängden jämfört med en gatbur.
Bågen i en gat/banbur är 45*2.5. I folkraceburen 40*2.0.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Snart på hjul

Inlägg av SHySwe »

Ibland går det inte så fort att tänka...
Bromsrören från bakhjulen separeras för att kunna koppla in Abs senare. Dragit fram båda till motorutrymmet. Ska ju använda Saabens huvudcylinder, servo, pump mm.
Började titta på var bromsreduceringen ska placeras. Först då insåg jag att det är två rör, men bara en anslutning på en normal reducering! :? Så det blev att beställa två reduceringar. Sen tänker man vidare, när det ändå börjat tänkas. Om Abs funkar som den ska, så borde den själv kunna sköta om att inte låsa bakhjulen? Men det känns ändå bra att kunna grundinställa så det liknar Saaben.
Hoppas orken räcker för att testa aktiv bromsbalans senare, Abs-enheten har ju redan ingångar för det.
Kommunicerade bilprovningen om bromsarna, lutar åt att regga dom innan motorbytet. Frågade om regler för en -73a, fast jag hade dom framför mej. Väldigt stor skillnad på kraven from -74! Nu är kravet fotbroms och handbroms, plus en minsta retardation. Egentligen inget annat specat. Vilket förklarar att så många gamla bilar med modifierade bromsar bara rullar igenom.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: KE20 -73. Snart på hjul

Inlägg av Glenn »

Om du ska använda ABS'en till det (ingen aning om det är godkänt) vill det ju till att du iaf har en tvåkanalig ABS, helst fyrkanalig förstås..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar