Jens KE70 Corolla

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Jens KE70 Corolla

Inlägg av Bempa »

Snyggt som tusan, hur gör du och vad använder du för något när du beräknar vinklar och mått på växellåds/motorfästen?

Skickat från min F8331 via Tapatalk


Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Jens KE70 Corolla

Inlägg av SHySwe »

Härligt bygge!
Jag har åxå börjat fundera på en 1031 bakaxel, fast från 240 för att den inte ska bli så bred. 240 och ke70 har ju nästan samma bredd. Hur tänker du göra med bultmönstret för att dina nya snygga fälgar ska passa?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
jenssomfan
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 09 nov 2017, 15:15:19
Bilmodell: Corolla KE70
Årsmodell: 1982
PostOrt: Getinge
Land (Country): Sverige

Re: Jens KE70 Corolla

Inlägg av jenssomfan »

@Bempa Mest höftas, måttas och gör lite efter som, blir det inte riktigt får man göra om med annat mått, mycket trial and error! :thumbup:

@srylul Jag tänker få axlarna omborrade och köra nya pinnbultar bara :)
Tackar Plåtcenter Halmstad, Snabbservice Getinge, FM-Bildelar, L-M-R.se, Ashes Wheels, Tofugarage, vänner och världens bästa far som ställer upp och hjälper mig!
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Jens KE70 Corolla

Inlägg av Bempa »

jenssomfan skrev:@Bempa Mest höftas, måttas och gör lite efter som, blir det inte riktigt får man göra om med annat mått, mycket trial and error! Bild

@srylul Jag tänker få axlarna omborrade och köra nya pinnbultar bara :)
Learning by doing, den bästa utbildning som finns Bild

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Jens KE70 Corolla

Inlägg av Glenn »

är/var det inte problem att styra VVTI'n på beamsmotorerna om man använder annat sprut ? eller är det löst nu ? ..om inte, hur tänkte du lösa det ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Jens KE70 Corolla

Inlägg av SHySwe »

Nyfiken på användningsområdet. Kommer du att regga den för gata?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
jenssomfan
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 09 nov 2017, 15:15:19
Bilmodell: Corolla KE70
Årsmodell: 1982
PostOrt: Getinge
Land (Country): Sverige

Re: Jens KE70 Corolla

Inlägg av jenssomfan »

Glenn skrev: tis 02 jan 2018, 01:25:53 är/var det inte problem att styra VVTI'n på beamsmotorerna om man använder annat sprut ? eller är det löst nu ? ..om inte, hur tänkte du lösa det ?
Det var bekymmer med äldre sprut då det var speciellt svårt med dubbla variabla kammar (mer än toyotas VVTi), det är nu ett minne blått hos dom flesta tillverkarna! Så det ska programmeras med, blir en tråkig förlust annars :)
srylul skrev: tis 02 jan 2018, 08:33:32 Nyfiken på användningsområdet. Kommer du att regga den för gata?
Jag siktar absolut efter att regga för gatbruk som ombyggt fordon! Det kommer bli en daily/weekendwarrior/litevadmanvill.. Det ska gå att åka fort när man känner för det, brett när man är sugen på det, och långsamt när man befinner sig nånstans de två förstnämnda inte är lämpliga :thumbup:
Tackar Plåtcenter Halmstad, Snabbservice Getinge, FM-Bildelar, L-M-R.se, Ashes Wheels, Tofugarage, vänner och världens bästa far som ställer upp och hjälper mig!
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Jens KE70 Corolla

Inlägg av SHySwe »

Låter som helt rätt användning! :thumbup:
Har du pratat med SFRO ännu? Vissa saker kan vara lättare att justera nu än senare.
Tex kanske 260mm skivor blir för små? Den info jag fick var att dom godkänner max 200hk på dem. Sen behöver kanske även huvudbromscylindern bytas? Mekanisk parkeringsbroms krävs.
Tjänstevikt bör vara över 1000kg för 200hk, dvs runt 1050kg.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
jenssomfan
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 09 nov 2017, 15:15:19
Bilmodell: Corolla KE70
Årsmodell: 1982
PostOrt: Getinge
Land (Country): Sverige

Re: Jens KE70 Corolla

Inlägg av jenssomfan »

srylul skrev: ons 03 jan 2018, 09:37:38 Låter som helt rätt användning! :thumbup:
Har du pratat med SFRO ännu? Vissa saker kan vara lättare att justera nu än senare.
Tex kanske 260mm skivor blir för små? Den info jag fick var att dom godkänner max 200hk på dem. Sen behöver kanske även huvudbromscylindern bytas? Mekanisk parkeringsbroms krävs.
Tjänstevikt bör vara över 1000kg för 200hk, dvs runt 1050kg.
Jag har skaffat mig SFROs bygghandbok! Vi får väl se vad maskin lämnar när det är dags att ta ut papper på ett intyg.. :silent: Som du säger är det 15kw per 100kg, om inte besiktningsman tycker att bromsar och så räcker till mer, men det är en bedömningsfråga så jag håller mig till vad boken säger.. Inte pratat med dom supermycket mer än att jag sagt vad jag har för grejer och frågat om det är möjligt att regga med. Till svar fick jag att det skulle gå, men återigen är det till det färdiga bygget och besiktningsman att avgöra! Mekanisk handbroms finns i både gamla axeln och nya, har inga planer på en hydraulisk heller, vill hålla den 'clean' till utseende och inseende :thumbup: Bromsservon är redan kastad och det är införskaffat ny cyl. till koppling och två cyl plus bromsvåg till bromsarna :D
Tackar Plåtcenter Halmstad, Snabbservice Getinge, FM-Bildelar, L-M-R.se, Ashes Wheels, Tofugarage, vänner och världens bästa far som ställer upp och hjälper mig!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Jens KE70 Corolla

Inlägg av cheetah1 »

Vill minnas att det inte är tillåtet att kunna ställa in bromsbalansen under färd, så tänk på det när du ska besiktiga. :thumbup:
Skriv svar