Jens KE70 Corolla

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
jenssomfan
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 09 nov 2017, 15:15:19
Bilmodell: Corolla KE70
Årsmodell: 1982
PostOrt: Getinge
Land (Country): Sverige

Jens KE70 Corolla

Inlägg av jenssomfan »

Tjabba! Tänkte vifta upp en liten projekttråd, mest för att lite kunna blicka tillbaks på, och såklart så ni andra kan se lite vad som är gjort och händer med den lille rö'e!

Inhandlade mig i julas 2016 en 'bone-stock' KE70, helt rostfri, 11,000mil, röd (eller nått åt det hållet.. :roll: ) tvådörrarsmodell med original 4K-C och fyra stackars växlar framåt..

Den såg ut såhär;

BildBild

Och i detta skede var det kanske inte direkt så det 'ryckte i baguetten' som man säger, men ett bra utgångsprojekt nevertheless! :D

Planen hade jag klar framför mig; En 'retro-räser' a'la sugmaskin, ITBer och höga varv..

Det första jag gjorde med denna knappt matta vagn

Bild

Var att testa polera litegrann, vill innan nämna att jag aldrig i mitt liv förut polerat något!
Och ja, skillnad blev det.. :?

Bild
Bild
Bild

En tid gick och ifrån ett bygge jag sålde för att köpa mig denna hade jag inhandlat lite grejer som också funkade till min Corolla, så en kväll fick den Nissan 200SX S13 länkarmar, spindlar, bromsok+skivor och coilovers, dessa gjorde en hel del med spårvidden på bilen..

Bild
Bild

Sedan var jag ju tvungen att ha typ tidsenliga hjul, så en uppsättning Asta i 15x9" ifrån Roine på Ashes Wheels blev inhandlade,

Bild

Som senare blev skodda med Toyos R888R i storleken 205 50, för det ser så j*vla rejsigt ut..

Bild

Emellan fick jag på en Golf MK1 GTi läpp och en gammal oljekyl jag hade liggande, för det är ju också ganska rejsigt..
Även här någonstans (saknas bilder) hittade jag mig en Carina ifrån samma årtal som jag tog bakdämpare och fjädrar utav, som var styvt en decimeter kortare, och passade rätt i.. Och nånting att täcka över framhjulen med.. :clap:

Bild

Mer tid gick och jag fick på dom nya däcken och speglar på skärmarna, för det har någon sagt att en retrojaps ska ha (skitcoolt 8-) )

Bild

Pappas överblivna MX-5 stolar åkte i ihop med ett rattnav och en SELM oem-träratt ifrån 80-talet (osäkert ifrån vilken bil)

Bild

Dessa blev senare ersatta med Mitsubishi Evolution II Recaro stolar, fällbara och löjligt sköna!

Bild

Bonusbild

Bild

Och så har den i princip rullat tills idag, men nu är det troligtvis sista helgen den står på egna hjul på ett tag, sen börjar ett nytt kapitel :twisted:

Bild
Bild
Bild

Under denna vinterdvala blir det alltså en 3S-GE BEAMS, 5e och sista (och vassaste) varianten, 2.0L sugisfyra med dubbel VVT-i direkt ifrån japan som lämnar 210hk lite styvt, som blir ihopparad med AE111 50mm ITBer.. Allt ligger hemma och bara väntar på lite 'fabwork'!

Det var nog allt för nuet, tills vidare!
Då jag aldrig haft nån form av tråd eller dylikt uppskattas respons, mer text? Mer bilder? Mindre bilder? Etc..

Tackar tillsvidare Snabbservice Getinge, FM-Bildelar, L-M-R.se, Ashes Wheels, Tofugarage, vänner och världens bästa far som ställer upp och hjälper mig!

Mahalo~
Tackar Plåtcenter Halmstad, Snabbservice Getinge, FM-Bildelar, L-M-R.se, Ashes Wheels, Tofugarage, vänner och världens bästa far som ställer upp och hjälper mig!
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Jens KE70 Corolla

Inlägg av Bempa »

Välkommen :D

SJÄLVKLART VILL VI SE MERA ;)

Grymt frän bil! Du har gjort ett skitbra jobb med den hittills och bättre ser det ut att bli :thumbup:

Hur funkar det med en S13 framvagn? Hur mycket behöver man modifiera och hur beter sig bilen efteråt?

Ännu en gång välkommen till TCS
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Jens KE70 Corolla

Inlägg av Hornlund »

Bara så mysigt med BEAMS, läckert till tusen. Verkligen trevligt att se entusiasmen, välkommen till TCS!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jens KE70 Corolla

Inlägg av Fnys »

Dra år H-E vad cool den blivit (än så länge)! :thumbup:
Ska bli intressant att följa detta projekt.
Skulle även vilja se en film på bilen :)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
jenssomfan
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 09 nov 2017, 15:15:19
Bilmodell: Corolla KE70
Årsmodell: 1982
PostOrt: Getinge
Land (Country): Sverige

Re: Jens KE70 Corolla

Inlägg av jenssomfan »

Kul att höra Bempa, Hornlund och Fnys! Vi ska kanske hinna med en film innan jag hänger den på lyften och plockar or stackars hjärtat :D Det funkar fint med S13 framvagn! Man får ställa in den lite bara, castern blir mer eller mindre noll, så lättstyrd, men inte så bra återgång.. Annars blir det nog allmän bildbrist fram till helgen! Men då blir det andra bullar :D
Tackar Plåtcenter Halmstad, Snabbservice Getinge, FM-Bildelar, L-M-R.se, Ashes Wheels, Tofugarage, vänner och världens bästa far som ställer upp och hjälper mig!
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Jens KE70 Corolla

Inlägg av Bempa »

Det är långt till helgen :lol:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Jens KE70 Corolla

Inlägg av Bempa »

Helgen har varit :roll: 8-)
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
jenssomfan
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 09 nov 2017, 15:15:19
Bilmodell: Corolla KE70
Årsmodell: 1982
PostOrt: Getinge
Land (Country): Sverige

Två helger, ett inlägg!

Inlägg av jenssomfan »

Tjabba! Vart mycket i veckan, blir dubbelt upp denna helgen!

Jag började med att hämta motorn i garaget med hjälp av min far samt rymlig bil;

Bild

Sedan begav vi oss hemåt, där jag schasade ut fars extraprojekt, mitt är ju viktigare.. :roll:

Bild

Sedan var det bara in med bilen och börja härja! Här har jag kört den stackars rö'e för sista gången under 1.3 liters kraft..

Bild

Började med att hiva ur kylare samt 'all' el :thumbup:

Bild

Upp med bilen, ur med oljor, vatten (dock då jag tog kylaren), växellådsolja och kardan, snabbt och lätt

Bild

Lossade växellåda+motorfästen och kopplade på motorhissomojängen

Bild

Och vips så var det tomt (typ?)!

Bild

Sen var det bara ut med han och tvätta ur 'jobbytan', hetvatten och lite kem gör gött, speciellt när det är så rostigt!

Bild

Bild

Bonus-braskick-bild

Bild

Sen var det dags att se hur nya maskin får plats, svaret visade sig vara; sådär..

Bild

Bild

Då motorn kom för långt upp och allmänt fel fick motorbalken tas ner och styrväxeln sänkas lite styvt 25mm, sedan får balken 5mm spacers så 'ska' det passa, någorlunda..

Bild

Bild

Nya motorfästen ska byggas, så dom gamla gick fetbort

Bild

Tanken togs ner och tvättades, ny maskin behöver mer sås! Återstår att se hur det går..

Bild

Bild

En bosch 044 pump inhandlades som jag lite på test ritade egna fästen till i Fusion360 och sedan printade ut själv med en av mina 3D-skrivare

Bild

Bild

Och det är ungefär där vi är idag! Nästa steg blir att laborera ihop nya motorfästen samt växellådsfästen, och försöka komma fram till hur jag vill ha bränslesystemet..

Bra uppdatering? Dålig? Mer/mindre bilder? Annat upplägg? Feedback mottages! :D Tills vidare

Mahalo~
Tackar Plåtcenter Halmstad, Snabbservice Getinge, FM-Bildelar, L-M-R.se, Ashes Wheels, Tofugarage, vänner och världens bästa far som ställer upp och hjälper mig!
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Jens KE70 Corolla

Inlägg av Bempa »

Vilket tempo :thumbup:

Den verkar vara i strålande skicka karossen också, skönt att slippa hålla på å laga massa rost.

Var ju inte så farligt mycket mek med motorbalken ändå, med tanke på alla år emellan motor och bil.

Otroligt fränt med 3D-printade prylar och hemmadesignade delar :thumbup:

Blir bara mer å mer sugen på att sätta igång med min KE70 igen, meeeen jag har ju lovat mig själv att göra andra bilar före... hmmm :lol:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
jenssomfan
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 09 nov 2017, 15:15:19
Bilmodell: Corolla KE70
Årsmodell: 1982
PostOrt: Getinge
Land (Country): Sverige

Förlåt!

Inlägg av jenssomfan »

Tjabba! Detta inlägg inleder vi med att be om ursäkt för grym avsaknad av andra inlägg!

Men! Jag har hittat en ny bakaxel, som får i om tid finns över, 740, runt 7cm bredare - per sida! 8-)

Bild

Växellådsfästen och motorfästen påbörjade, självklart gjorda 'in house' ;)

Bild

Bild

Bild

Bild

Och som man kanske misstänkte är det grymt mycket svårare än man trott när man vill att allt ska bli grymt..

Världens bästa man, min far, gav mig, plus-minus, världens bästa julklappar;

Bild

Bild

Och kanske det löjligaste av allt (iallafall för en som tänkt att detta kommer ta tid att spara ihop till.. alternativt sälja nån mindre behövd kroppsdel)

Bild

Och som grädde på moset blev det en gottebeställning ifrån Battle-Garage som partnar med SQ-Engineering

Bild

Sen har jag gjort om mina soppapump+filterfästen, blev ju kalasbra, återstår att se om det håller!

Bild

Bild

Och börjat planera lite placering och dragning osv., det ser ut att bli i baljan, med nån form av lättare ljudisolering och sedan ett lock över så det fortfarande går att använda bagaget! Det blir ju trots allt en 'bruksbil'.. :roll:

Bild

Och så långt är det jag kommit i dagsläget! Nu blir det inga fler uppdateringar på hela året! ;)

Fortsatt trevligt år till er alla, så hörs vi nästa år!
Tackar Plåtcenter Halmstad, Snabbservice Getinge, FM-Bildelar, L-M-R.se, Ashes Wheels, Tofugarage, vänner och världens bästa far som ställer upp och hjälper mig!
Skriv svar