Jens KE70 Corolla

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
jenssomfan
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 09 nov 2017, 15:15:19
Bilmodell: Corolla KE70
Årsmodell: 1982
PostOrt: Getinge
Land (Country): Sverige

Re: Jens KE70 Corolla

Inlägg av jenssomfan » tor 04 jan 2018, 18:14:15

cheetah1 skrev:
ons 03 jan 2018, 22:10:24
Vill minnas att det inte är tillåtet att kunna ställa in bromsbalansen under färd, så tänk på det när du ska besiktiga. :thumbup:
Medveten om detta! Inget vrede i kupén! :D
Tackar min underbara dam och sambo för att hon orkar med allt 'biltrams', Plåtcenter Halmstad, Snabbservice Getinge, FM-Bildelar, L-M-R.se, Ashes Wheels, Tofugarage, vänner och världens bästa far som ställer upp och hjälper mig!

Användarvisningsbild
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3528
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Jens KE70 Corolla

Inlägg av cheetah1 » tor 04 jan 2018, 18:18:20

Vrede i kupén kan man nog drabbas av ändå iofs, med så mycket stollar vi har på vägarna.. ;) :lol: :twisted:
BMW F650GS -01 - Min leksak
Subaru Outback CNG -14 - Min brukis
Toyota Avensis -04 - Mammas brukis
Hobby 650FSe/Fiat Ducato 2,8 idTD -99 - Vår husbil
Tidigare: Honda MT5 -91, Toyota Celica -77, Toyota Camry -88, Volkswagen Vento -99, Toyota Carina -72, Toyota RAV4 -01, Subaru Legacy -11, Subaru Legacy -06, Nissan Micra -98, Skoda Octavia -05

srylul
Inlägg: 1080
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Jens KE70 Corolla

Inlägg av srylul » tor 04 jan 2018, 21:26:26

Absolut! Men avstå vrede!
Dock är det nog inte tvunget att ha justeringarna för strypningar av bromskretsarna i tex motorrummet. En skruvad plåt som gör att man inte når vreden räcker oftast. Kan annars bli krångligt att dra bromsrör överallt, hit och dit, med bromsvåg.
Jag har iofs mina vred för bakre kretsarna under huven, men det är bara för att det blev smidigt/ snyggt (viktigt! :) ) att montera dom nära abs-systemet.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L

jenssomfan
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 09 nov 2017, 15:15:19
Bilmodell: Corolla KE70
Årsmodell: 1982
PostOrt: Getinge
Land (Country): Sverige

Mer prylar!

Inlägg av jenssomfan » ons 17 jan 2018, 12:40:13

Tjabba!

Långt mellan uppdateringarna som vanligt, men nu har det kommit paket! Vad kan det vara?

Bild

Jo, klart en kylare och lite CNCfräst alu! Och det gillar ju alla!

Bild

Bild

Motorfästen är ihoppulade

Bild

Lite spakflyttkitt testat

Bild

Och det hamnar ju asgött mitt i krysset! (typ)

Bild

Motorfästen ditsvetsade, ITB-kittet provmonterat med hemmaprintade trattar 8-)

Bild

Så ligger det till, kort och koncist! Håller på att dra sopparör nu, rostfritt 6mm innerdiam.

Fortsatt trevlig vecka!
Tackar min underbara dam och sambo för att hon orkar med allt 'biltrams', Plåtcenter Halmstad, Snabbservice Getinge, FM-Bildelar, L-M-R.se, Ashes Wheels, Tofugarage, vänner och världens bästa far som ställer upp och hjälper mig!

Användarvisningsbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4082
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Jens KE70 Corolla

Inlägg av Glenn » tor 18 jan 2018, 00:38:08

Vad printar du med för filament om det ska klara att sitta på en motor ? nog för att insuget kyls en del men..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse).

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

jenssomfan
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 09 nov 2017, 15:15:19
Bilmodell: Corolla KE70
Årsmodell: 1982
PostOrt: Getinge
Land (Country): Sverige

Re: Jens KE70 Corolla

Inlägg av jenssomfan » tor 18 jan 2018, 13:24:57

Glenn skrev:
tor 18 jan 2018, 00:38:08
Vad printar du med för filament om det ska klara att sitta på en motor ? nog för att insuget kyls en del men..
Det kyls av insugsluft, och det sitter någon form av gummi/plastplatta emellan som slår ner värmebildningen rätt mycket med.. Jag har printat dessa i PETG vilket jag hoppas räcker, gör det inte det är det inte hela världen, det är mest ett kul extraprojekt :thumbup:
Tackar min underbara dam och sambo för att hon orkar med allt 'biltrams', Plåtcenter Halmstad, Snabbservice Getinge, FM-Bildelar, L-M-R.se, Ashes Wheels, Tofugarage, vänner och världens bästa far som ställer upp och hjälper mig!

Användarvisningsbild
Bempa
Vice Ordförande
Inlägg: 978
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Jens KE70 Corolla

Inlägg av Bempa » tor 18 jan 2018, 18:36:43

Fräna prylar
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ST165 3sgte Brum Brum
ST165 3sgte Reservdelsbil/Delar säljes
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson

Användarvisningsbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4082
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Jens KE70 Corolla

Inlägg av Glenn » fre 19 jan 2018, 01:05:16

jenssomfan skrev:
tor 18 jan 2018, 13:24:57
Det kyls av insugsluft, och det sitter någon form av gummi/plastplatta emellan som slår ner värmebildningen rätt mycket med.. Jag har printat dessa i PETG vilket jag hoppas räcker, gör det inte det är det inte hela världen, det är mest ett kul extraprojekt :thumbup:
Mjo, nog för att det lär vara en av de kallare bitarna på motorn, men jag veta sjutton om jag hade vågat, PETG blir ju mjukt redan vid typ 120 grader eller nåt ? ..trist om trattarna kollapsar och sugs in i motorn :)

Annars är PETG nog min favorit vad det gäller filament, lätt att skriva ut med, ganska billigt (från polen) och tåligt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse).

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

jenssomfan
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 09 nov 2017, 15:15:19
Bilmodell: Corolla KE70
Årsmodell: 1982
PostOrt: Getinge
Land (Country): Sverige

Re: Jens KE70 Corolla

Inlägg av jenssomfan » fre 19 jan 2018, 16:53:33

Glenn skrev:
fre 19 jan 2018, 01:05:16
jenssomfan skrev:
tor 18 jan 2018, 13:24:57
Det kyls av insugsluft, och det sitter någon form av gummi/plastplatta emellan som slår ner värmebildningen rätt mycket med.. Jag har printat dessa i PETG vilket jag hoppas räcker, gör det inte det är det inte hela världen, det är mest ett kul extraprojekt :thumbup:
Mjo, nog för att det lär vara en av de kallare bitarna på motorn, men jag veta sjutton om jag hade vågat, PETG blir ju mjukt redan vid typ 120 grader eller nåt ? ..trist om trattarna kollapsar och sugs in i motorn :)

Annars är PETG nog min favorit vad det gäller filament, lätt att skriva ut med, ganska billigt (från polen) och tåligt.
Vi får tro att dom inte mjuknar så fort om dom skulle göra det! Man får ha lite utkik :D
Tackar min underbara dam och sambo för att hon orkar med allt 'biltrams', Plåtcenter Halmstad, Snabbservice Getinge, FM-Bildelar, L-M-R.se, Ashes Wheels, Tofugarage, vänner och världens bästa far som ställer upp och hjälper mig!

jenssomfan
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 09 nov 2017, 15:15:19
Bilmodell: Corolla KE70
Årsmodell: 1982
PostOrt: Getinge
Land (Country): Sverige

Nyttåbytt!

Inlägg av jenssomfan » ons 24 jan 2018, 22:47:19

Hejåhallå!

Lite nytt och kuligt! Som vanligt inte sådär superutförlig, men skitsamma, bilder är kul!

Jag har börjat på soppabiten, monterat sopparör under bilen och monterat genomförningar i reservhjulsbaljan

Bild

Och ritat och gjort en 'slangordnare', mest för skojs skull, vet inte ens om jag behöver sånna då jag kör rostfria sopparör mer eller mindre hela vägen..

Bild

Bild

Bild

Rivit ur lite 'soffa' för att komma åt och dra elen till batteriet som jag flyttar bak, och signal till soppapumpsrelä från kommande sprut

Bild

Sedan till det onödigaste (och roligaste?) Nya länkarmar! Med egna casterstagsinfästningar, för det lirade inte riktigt med KE70 original

Bild

Bild

Och slutligen; såhär sitter hjulen! :roll:

Bild

Tillägger att detta är utan domkraft som trycker upp någonting, så den blir inte högre än såhär i detta utförandet, hjulet är bultat, så inget halvlutat eller nått, och där finns inte heller några spacers!

'Storken' har kommit med avgas, det blir 2,5" rostfritt!

Bild

Bild

Typ nått i den stilen, så där är jag idag, trevlig fortsatt vecka! :wave:
Tackar min underbara dam och sambo för att hon orkar med allt 'biltrams', Plåtcenter Halmstad, Snabbservice Getinge, FM-Bildelar, L-M-R.se, Ashes Wheels, Tofugarage, vänner och världens bästa far som ställer upp och hjälper mig!

Skriv svar