Jens KE70 Corolla

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
tompanorren
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 04 dec 2017, 09:09:47
Bilmodell: cressida rx60
Årsmodell: 1982
PostOrt: storvik

Re: Nyttåbytt!

Inlägg av tompanorren »

jenssomfan skrev:Hejåhallå!

Lite nytt och kuligt! Som vanligt inte sådär superutförlig, men skitsamma, bilder är kul!

Jag har börjat på soppabiten, monterat sopparör under bilen och monterat genomförningar i reservhjulsbaljan

Bild

Och ritat och gjort en 'slangordnare', mest för skojs skull, vet inte ens om jag behöver sånna då jag kör rostfria sopparör mer eller mindre hela vägen..

Bild

Bild

Bild

Rivit ur lite 'soffa' för att komma åt och dra elen till batteriet som jag flyttar bak, och signal till soppapumpsrelä från kommande sprut

Bild

Sedan till det onödigaste (och roligaste?) Nya länkarmar! Med egna casterstagsinfästningar, för det lirade inte riktigt med KE70 original

Bild

Bild

Och slutligen; såhär sitter hjulen! :roll:

Bild

Tillägger att detta är utan domkraft som trycker upp någonting, så den blir inte högre än såhär i detta utförandet, hjulet är bultat, så inget halvlutat eller nått, och där finns inte heller några spacers!

'Storken' har kommit med avgas, det blir 2,5" rostfritt!

Bild

Bild

Typ nått i den stilen, så där är jag idag, trevlig fortsatt vecka! :wave:
Hehe kikat igenom lite fyfan vilket fränt projekt å vilket jobb! AWESOME!! BildBildBildBild

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

jenssomfan
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 09 nov 2017, 15:15:19
Bilmodell: Corolla KE70
Årsmodell: 1982
PostOrt: Getinge
Land (Country): Sverige

Re: Nyttåbytt!

Inlägg av jenssomfan »

tompanorren skrev: fre 26 jan 2018, 21:19:18
jenssomfan skrev:Hejåhallå!

Lite nytt och kuligt! Som vanligt inte sådär superutförlig, men skitsamma, bilder är kul!

Jag har börjat på soppabiten, monterat sopparör under bilen och monterat genomförningar i reservhjulsbaljan

Bild

Och ritat och gjort en 'slangordnare', mest för skojs skull, vet inte ens om jag behöver sånna då jag kör rostfria sopparör mer eller mindre hela vägen..

Bild

Bild

Bild

Rivit ur lite 'soffa' för att komma åt och dra elen till batteriet som jag flyttar bak, och signal till soppapumpsrelä från kommande sprut

Bild

Sedan till det onödigaste (och roligaste?) Nya länkarmar! Med egna casterstagsinfästningar, för det lirade inte riktigt med KE70 original

Bild

Bild

Och slutligen; såhär sitter hjulen! :roll:

Bild

Tillägger att detta är utan domkraft som trycker upp någonting, så den blir inte högre än såhär i detta utförandet, hjulet är bultat, så inget halvlutat eller nått, och där finns inte heller några spacers!

'Storken' har kommit med avgas, det blir 2,5" rostfritt!

Bild

Bild

Typ nått i den stilen, så där är jag idag, trevlig fortsatt vecka! :wave:
Hehe kikat igenom lite fyfan vilket fränt projekt å vilket jobb! AWESOME!! BildBildBildBild

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Tack och bock! :thumbup:
Tackar Plåtcenter Halmstad, Snabbservice Getinge, FM-Bildelar, L-M-R.se, Ashes Wheels, Tofugarage, vänner och världens bästa far som ställer upp och hjälper mig!
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Jens KE70 Corolla

Inlägg av Bempa »

Riktigt imponerande med alla delar som du tillverkar själv! :thumbup:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
jenssomfan
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 09 nov 2017, 15:15:19
Bilmodell: Corolla KE70
Årsmodell: 1982
PostOrt: Getinge
Land (Country): Sverige

Nyuppdatering!

Inlägg av jenssomfan »

Tjabba, och, i vanlig ordning långt mellan inläggen, men det är sånt man får ta..

Jag har på fritiden lärt mig Fusion360, ett CAD program, som jag ritade upp ett batterifäste till, fick utskuret i alu och sedan knäckt (tackar Plåtcenter och far så hjärtligt, även för allt annat han får stå ut med :roll: ). Den blev såhär;

Bild

Bild

Som jag sedan borrade hål som jag sedan försänkte och skruvade ner i skuffen med M6 blindnit

Bild

Bild

Sen har jag dragit soppasystem, blev trött på alurören, byttes mot slang..

Bild

Och i skuffen;

Bild

Och där fram..

Bild

Bild

Bild

Tankarmaturen byttes rör i till grövre, och lade till ett returinlopp, dessa med AN-kopplingar

Bild

Bild

Bild

Bild

Och avgassystem har börjats på så smått (skitsvårt)..

Bild

Vilket nog var allt jag hade bilder på denna gången! Untill next time

Mahalo
Tackar Plåtcenter Halmstad, Snabbservice Getinge, FM-Bildelar, L-M-R.se, Ashes Wheels, Tofugarage, vänner och världens bästa far som ställer upp och hjälper mig!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Jens KE70 Corolla

Inlägg av cheetah1 »

En kommentarer har jag.

1. Det är din bil och du gör som du vill, men personligen tycker jag att den där cambervinkeln fram får det att se ut som att du har kört på en stor sten och haft sönder nåt. Sen är det väl inte direkt fördelaktigt för väghållningen heller...

I övrigt blir det otroligt bra! :thumbup:
jenssomfan
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 09 nov 2017, 15:15:19
Bilmodell: Corolla KE70
Årsmodell: 1982
PostOrt: Getinge
Land (Country): Sverige

Re: Jens KE70 Corolla

Inlägg av jenssomfan »

cheetah1 skrev: tis 13 feb 2018, 21:52:32 En kommentarer har jag.

1. Det är din bil och du gör som du vill, men personligen tycker jag att den där cambervinkeln fram får det att se ut som att du har kört på en stor sten och haft sönder nåt. Sen är det väl inte direkt fördelaktigt för väghållningen heller...

I övrigt blir det otroligt bra! :thumbup:
Givetvis är det min bil, och vill jag skita i din åsikt gör jag det! Men, på bild är de nya ställbara länkarmarna utskruvade så långt som bara är möjligt, så det är inget jag ska köra med, mest bara för lite 'pausunderhållning' i garaget! :D Så du kan vara lugn, blir betydligt mer 'humana' vinklar!
Edit: Och tack! Kul att höra att det gillas :clap:
Tackar Plåtcenter Halmstad, Snabbservice Getinge, FM-Bildelar, L-M-R.se, Ashes Wheels, Tofugarage, vänner och världens bästa far som ställer upp och hjälper mig!
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Jens KE70 Corolla

Inlägg av Bempa »

Batterihållaren vart ju för jävla grym! :thumbup:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
jenssomfan
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 09 nov 2017, 15:15:19
Bilmodell: Corolla KE70
Årsmodell: 1982
PostOrt: Getinge
Land (Country): Sverige

Nära nu

Inlägg av jenssomfan »

Tja, långt mellan inläggen i vanlig ordning..

Dendär hemska vajerkopplingen har blivit ersatt av hydraulisk huvudcyl. och slavcyl., som det ska vara..
Passar ganska lagom därnere, tight är det!

Bild

Bild

Bild

Skaffade mig en servicebok och satte på 'serviceetiketten' på kamremskåpan, så kan man hålla lite koll på det med.. kanske.. :roll:

Bild

Kardanen kom tillbaks från Stockholm där den vart på 'modifikation'.. Passade kalas, och på bilderna syns även att avgassystemet är påbörjat

Bild

Bild

Vilket också redan är klart! (Ja, jag har trimmat av lite längst bak..)

Bild

Bild

Bild

Köpt ett skitcoolt (tycker jag iallafall) Willans-bälte som kommer från deras försäljning i Japan, äkta JDM med andra ord! Även om det kanske är lite svårt att förstå bruksanvisningen.. :wtf:

Bild

Bild

Kylarn har dykt på plats, nu fattas bara slangar..

Bild

Jag kom på att min gamla växelspaksknopp passade, en varg i fårakläder kan man säga.. 8-)

Bild

Bild

Och till sist, men allt annat än minst, mannen som har gjort och gör hela projektet möjligt, mitt i slöjdandet, min far :) :clap:

Bild

Det var det! Nu är det nära!
Untill next time
Tackar Plåtcenter Halmstad, Snabbservice Getinge, FM-Bildelar, L-M-R.se, Ashes Wheels, Tofugarage, vänner och världens bästa far som ställer upp och hjälper mig!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Jens KE70 Corolla

Inlägg av Glenn »

Fan vad du bygger :)

:thumbup:
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
jenssomfan
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 09 nov 2017, 15:15:19
Bilmodell: Corolla KE70
Årsmodell: 1982
PostOrt: Getinge
Land (Country): Sverige

Re: Jens KE70 Corolla

Inlägg av jenssomfan »

Glenn skrev: mån 05 mar 2018, 07:33:47 Fan vad du bygger :)

:thumbup:
Jorå! Pressat schema :D
Tackar Plåtcenter Halmstad, Snabbservice Getinge, FM-Bildelar, L-M-R.se, Ashes Wheels, Tofugarage, vänner och världens bästa far som ställer upp och hjälper mig!
Skriv svar