Starlet KP61 -82 1MZ-FE "Oddy"

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Oddy
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 06 jul 2015, 19:21:33
Bilmodell: Celica Supra
Årsmodell: 1986
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Starlet KP61 -82 1MZ-FE "Oddy"

Inlägg av Oddy »

Då var det dags!

Införskaffade denna lilla pärla förra helgen. Den är i väldigt bra skick, nästan ingen rost och bara rullat 19000 mil. Fick även med sproilans nya dubbade vinterdäck på fälg och däcken som satt på var inte något fel på de heller!! ;) Tveksamt om den kommer få rulla något i vinter oavsett hur fina vinterdäcken är, vill ju få den i riktigt fint skick och då kan man ju inte ut och leka Björn Waldegård så fort snön lagt sig! :P

Vad det blir av den i framtiden är fortfarande obestämt, men det lutar åt att pynta ner en 3S-GTE under huven, tätt följt av en W58 och slutligen en 1041 bakaxel (Volvo :wtf: ). Dock hade nog drömmen varit en 2ZZ-GE likt VHT-Racings Poitsu, dock med en liten mysig kompressor istället för snäckan under huven. :D Men det ligger i nuläget lite utanför min budget.

Om någon har något annat "vettigt" förslag på trevliga kombinationer av motor, växellåda och bakaxel får ni mer än gärna komma med förslag! Vill dock hålla den så mycket Toyota som möjligt. :D
IMG_0234.JPG
IMG_0234.JPG (762.65 KiB) Visad 9003 gånger
IMG_0240.JPG
IMG_0240.JPG (693.04 KiB) Visad 9003 gånger
IMG_0243.JPG
IMG_0243.JPG (602.42 KiB) Visad 9003 gånger
IMG_0249.JPG
IMG_0249.JPG (418.57 KiB) Visad 9003 gånger
IMG_0262.JPG
IMG_0262.JPG (519.39 KiB) Visad 9003 gånger
Senast redigerad av Oddy den tor 14 sep 2017, 21:53:41, redigerad totalt 3 gång.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Starlet KP61 -82 "Oddy"

Inlägg av cheetah1 »

Välkommen!
Tyvärr är det väl lite för trångt mellan fjäderbenstornen, annars hade ju en 1UZ varit coolt som fan i en Starlet.. ;)
Oddy
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 06 jul 2015, 19:21:33
Bilmodell: Celica Supra
Årsmodell: 1986
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: Starlet KP61 -82 "Oddy"

Inlägg av Oddy »

Haha ja en 1UZ hade kanske inte varit helt fel ;) ! Hade en MA61 -86 som jag tänkte slänga ner en 1UZ i men vart tvungen att sälja när jag flyttade. Något som jag funderat över är 1MZ, bara 60 grader istället för 90 så lär inte vara några problem att få ner mellan tornen. Däremot var väl alla dessa tvärställda och om jag förstått det rätt så är det väldigt komplicerat att hitta resterande drivlina som passar för att rätställa motorn. :/ Har sett en celica RA23/22 på ett forum där ägaren monterade en 1MZ, kommer inte ihåg vilken växellåda som användes men det var bara några bulthål i sprängkåpan som passade samt att en sektion skars ut från motorn för att montera startmotorn eftersom den var tvungen att sitta på motsatt håll.
Senast redigerad av Oddy den tis 31 maj 2016, 10:52:05, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Starlet KP61 -82 "Oddy"

Inlägg av Glenn »

Jag hade ju tveklöst hellre tagit en 3SGTE eller till och med en 3SGE istället för 2ZZGE, förutsatt att det fungerar viktmässigt, det är väl lite lättare att kombinera den med RWD också, ZZ sitter väl aldrig i nån normal bil med motorn fram och rwd ? (Jag bortser från lotus elise, för det lär ju kosta en hand och en arm att skaffa en lotus sprängkåpa/vlxlåda..)

(Med det inte sagt att jag har nåt emot ZZ-motorn, det är bara det att jag gillar vridkurvan på 3S_GE/GTE, och jag gillar rent generellt gjutjärnsmotorer med alutopp :) )


Annars håller jag med cheeta om att en 1UZ-FE hade varit redigt coolt, lätt att hitta spängkåpa som bultas ihop med lättillgängliga lådor också. ..Men frågan rä ju om den får plats fysiskt..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Oddy
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 06 jul 2015, 19:21:33
Bilmodell: Celica Supra
Årsmodell: 1986
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: Starlet KP61 -82 "Oddy"

Inlägg av Oddy »

2ZZGE sitter tvärställd även i Lotusen ;) så jo det finns lite att knepa och knåpa med om den sådan ska ner, dock inte omöjligt (som sagt har VHT-Racing gjort det). Tycker det är kul att göra saker som inte "alla" andra gjort tidigare och därmed bjuder på en liten utmaning. I Detta fallet blir det som sagt ändå pengarna som sätter stopp och ett enkelt nästintill "bolt on" blir då att föredra, typ 3SGE/GTE. :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Starlet KP61 -82 "Oddy"

Inlägg av Glenn »

3SGE i 175hk-version är underskattad tycker jag, otroligt fin motor som kan fås för små pengar från svensksålda bilar.

Dock, ska man köra RWD kanske det är lika bra på att satsa på en beams med högre effekt och där det finns färdiga drivlinor för RWD.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Starlet KP61 -82 "Oddy"

Inlägg av Neblade »

I en så lätt bil som starletten skulle jag satsa på 4A-GE istället, gärna en blacktop på ~160hk men de är ju lite ovanliga. Allt för att få tillräckligt med effekt så bilen blir rolig på torr asfalt men fortfarande har bra balans och inte blir för framtung.
Blir nog även betydligt enklare att få ner i det motorrummet också (tror jag). Nuförtiden känns det ju nästan svårt att hitta vanliga 125 hk 4A-GE, de börjar ju bli till åren, för att inte tala om en T50-låda att para ihop den med.

Å andra sidan är ju 3S-GTE motorerna riktigt trevliga, eller för den delen 175 hk 3S-GE.
På min Celica hade jag tänkt stoppa i en 4A-GE blacktop, men grubblar på om man kan få dit en växellåda från en Lexus IS200 på något sätt. Finns kit att köpa men de kostar ju galet mycket.

Förresten, hur ska du ta dig genom besiktning? Som ombyggt fordon så är nog 4A eller motsvarande enda chansen.

Lite avis på ditt kap, min Starlet -84 är den enda bilen jag ångrar lite att jag sålt. :) Fantastiskt rolig bil när det regnat eller på en gnistrande vinterväg, oerhört lättsladdad och rapp! :D (100 hk till och den hade varit perfekt!)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Starlet KP61 -82 "Oddy"

Inlägg av Glenn »

Vad har egentligen 4A-GE för fördelar förutsatt att den inte passar rakt av på bilen man ska ha den i ?

Ska man köra 3S-GE så kan man väl trycka i en klenare variant (tex 115hk 3S-FE) under regbesiktningen och sen hänga i en 175hk 3S-GE när man kommer hem, ingen lär ju se någons killnad, jobbigare med turbo efterssom den klenaste 3S-GTE är på 185hk..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Oddy
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 06 jul 2015, 19:21:33
Bilmodell: Celica Supra
Årsmodell: 1986
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: Starlet KP61 -82 "Oddy"

Inlägg av Oddy »

Ja det där med besiktning är allt en klurig fråga ;) För tillfället gäller reglerna om 15kw/100kg tjänstevikt (om bilen är konstruktionsmässigt ok) vilket skulle innebära att motorn max får utveckla 173hk. Om detta sedan avser effekten vid vevaxeln eller vid hjulen är jag något osäker på. Däremot hoppas jag att SFRO får igenom det nya reglementet vilket då slopar de gamla reglerna om maxeffekt på 15kw/100kg och istället lägger ansvaret på SFROs egna besiktningsmän som får avgöra vilken effekt som är lämplig. Hur det sedan blir den dagen ekipaget ska besiktigas får vi se. Jag räknar med att det kommer ta ett tag att få alla bitar att hamna på plats och tanken är att försöka hålla en god dialog med besiktningsmännen hos SFRO en bit innan bygget påbörjas så att man inte står här med motorer och delar för flera tusen som man ändå inte får använda. :P
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Starlet KP61 -82 "Oddy"

Inlägg av Glenn »

det är ju motoreffekt, alltså vevaxlen, däremot kan du väl vikta upp bilen lite isåfall.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar