Sida 1 av 1

Celica XX, MA45 -79

Postat: mån 03 nov 2014, 13:08:10
av Double X
Hej Toyota-vänner! Jag är ny här på forumet och även ny på att skruva bil så räkna med att det kanske dyker upp en del simpla frågor och funderingar från min sida framöver – hoppas ni har överseende med det :)

Mitt intresse för klassiska bilar är däremot inte nytt. Men det är först på senare år som jag har börjat snegla mer och mer åt japanska bilar, främst 60- och 70-talare. Det är något i designen och detaljerna som jag gillar, speciellt hos JDM-bilarna. Med JDM-bilar menar jag inte stylade performance-bilar, som i och för sig också är riktigt coola, utan jag pratar om de standardbilar som byggdes för den inhemska marknaden i Japan. Jag pratar om detaljer som tex skärmspeglar som inte fanns med på de bilar som exporterades – jag menar, hur coola är inte dem?

I somras importerade jag en JDM-bil från Norge. Den plockades dit från Japan som ny 1979 och har mellan -79 och någonstans kring millennieskiftet endast rullat ca 11000 mil och det på norska kringel-krok-vägar. Ni som har varit i Norge vet ju att det i princip är omöjligt att köra fort på deras vägar så jag tror inte att bilen har utsatts för särskilt hårt slitage heller. Att bilen dessutom blev underredsbehandlad -97 är ju ett stort plus. Någonstans kring millenniumskiftet ställdes sedan bilen undan i garage och där har den stått ända till i somras då jag köpte den. Jag köpte den av en ytterst trevlig man - Olaf - som plockat fram bilen ur garaget ett par gånger om året för att ge den gamle japanen välbehövlig motion i form av några varv runt byn.

Bilen är en Celica XX vilket är första generationens Supra. Modellen (MA45) lanserades i Japan 1978 för att året senare även gå på export till USA (MA46). Den såldes alltså inte i Sverige – inte ens i Europa! Inte förrän en bit in på åttitalet nådde den Europa men då med ny kaross (A60-serien) och under namnet Celica Supra. Namnet Celica Supra togs för övrigt fram för bilarna som skulle exporteras – det inhemska namnet var Celica XX (uttalas Double X) men eftersom X, XX & XXX förknippades med klassificering av pornografiska filmer i väst valde man alltså att byta namn på exportbilarna.

Celica XX bygger på andra generationens Celica Liftback. Dörrar och bakparti har de båda modellerna gemensamt men huven förlängdes för att rymma två cylindrar till (rak sexa). Andra saker som skiljer Celica XX från Celica Liftback är bland annat skivbromsar både fram och bak, T-grill (enda Toyota-modell som fått ärva T-grillen från episka 2000GT), ”inglasad” b-stolpe och lyxigare inredning.

Hursomhelst, det är först nu som jag har fått tag i ett garage så det är först nu som jag kan börja meka. Byte av olja och oljefilter är precis avklarat – alltid en början :)

Re: Celica XX, MA45 -79

Postat: mån 03 nov 2014, 20:35:57
av Johnny Blade
Underbart! MKI'an har länge varit min favorit bland Toyotorna.Detta måste vara den enda i landet. :o
Det brukar dyka upp nån på eBay då och då (USA då).
Här är en från Finland i somras.
Bild

Re: Celica XX, MA45 -79

Postat: tor 13 nov 2014, 19:30:51
av Toraz
Fett!! :D Grymt initiativ att plocka in den denna.
Ser fram imot att se mer av detta :)

Re: Celica XX, MA45 -79

Postat: fre 14 nov 2014, 09:19:59
av Double X
[quote="Johnny Blade"]Underbart! MKI'an har länge varit min favorit bland Toyotorna.Detta måste vara den enda i landet. :o
Det brukar dyka upp nån på eBay då och då (USA då).

Kul att du gillar den. Har hittills inte stött på någon annan mk1 i Sverige men om någon av er har gjort det vore det kul att höra mer om det.

Re: Celica XX, MA45 -79

Postat: fre 14 nov 2014, 09:27:38
av Glenn
Jaha, det är därför Celica Supra är Mk2 :)

Frågan är om inte jag har en såndär radiostyrd, måste kolla, möjligen var det en nyare..

Re: Celica XX, MA45 -79

Postat: fre 14 nov 2014, 09:46:11
av Double X
Toraz skrev:Fett!! :D Grymt initiativ att plocka in den denna.
Ser fram imot att se mer av detta :)
Tackar :thumbup:
Gillar din Liftback btw

Re: Celica XX, MA45 -79

Postat: sön 30 nov 2014, 23:08:50
av Toraz
Double X skrev:
Toraz skrev:Fett!! :D Grymt initiativ att plocka in den denna.
Ser fram imot att se mer av detta :)
Tackar :thumbup:
Gillar din Liftback btw
:) :oops: :D :D



hur trivs du med en hittills då? :)

Re: Celica XX, MA45 -79

Postat: mån 01 dec 2014, 07:19:41
av Double X
Toraz skrev:
Double X skrev:
Toraz skrev:Fett!! :D Grymt initiativ att plocka in den denna.
Ser fram imot att se mer av detta :)
Tackar :thumbup:
Gillar din Liftback btw
:) :oops: :D :D



hur trivs du med en hittills då? :)
Mycket bra. Mycket känsla i bilen. Håller på och plockar bort lister, emblem, sidoblinkers mm för att kunna gå igång med rostlagning.

Re: Celica XX, MA45 -79

Postat: mån 19 jan 2015, 15:44:11
av Double X
Double X skrev:
Johnny Blade skrev:Underbart! MKI'an har länge varit min favorit bland Toyotorna.Detta måste vara den enda i landet. :o
Det brukar dyka upp nån på eBay då och då (USA då).

Kul att du gillar den. Har hittills inte stött på någon annan mk1 i Sverige men om någon av er har gjort det vore det kul att höra mer om det.
Mailade Transportstyrelsen och frågade om det finns fler av denna modell i Sverige. Det gör det inte, varken från japanska eller amerikanska marknaden. Så ditt antagande var riktigt Johnny Blade :thumbup:
Har inte längre tillgång till garage så projektet står still för tillfället. Om någon känner till garage till vettigt pris i Västerås-trakten tar jag gärna emot tips via PM.

Re: Celica XX, MA45 -79

Postat: tis 20 jan 2015, 00:34:39
av Glenn
Jag hittade f.ö min radiostyrda bil som jag trodde var en sådan.. dne ser ju inte ut som på bilden iaf, mer lik en Mk2, den är dock märkt "Celica XX twin cam 24valve".