Corolla Ke20 total make over

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
zonander
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 23:41:57
Bilmodell: Corolla Ke20
Årsmodell: 1977
PostOrt: Staffanstorp
Land (Country): Sverige

Corolla Ke20 total make over

Inlägg av zonander »

Tjena tjena.

Tänkte ge er lite historia om åket innan jag delger planerna för bilen osv.
Inhandlades för första gången av mitt ex's, systers, farfar. Han var en väldigt skötsam snubbe sägs det och bilen hade ett bra liv i hans ägor. När han gick bort så gick bilen till mitt ex's , syster som inte än idag har körkort. Detta innebar att systerns mor tog hand om bilen, I denna persons ägo så var det en vän till familjen som använde och körde bilen dagligen. Den har alltså inte stått inne på säkert 3 år. Och i Svenskt klimat så innebär det rost.
När sen vännen på senare dar såg sämre och hade blivit rekomenderad att inte köra mer av läkarna, så erbjöd jag mig att ta hand om bilen åt dem. Fast, faktum var att ett ägarbyte gjordes och bilen är nu min. för noll kronor.Iof så är den inte jättemkt att ha i nuvarande skick. Och många hade nog ryggat för att försöka rädda den. Men den betyder ändå något för systern och exet. Och av någon mysko anledning så ser jag bilen som ett sätt att rensa mina tankar samt komma över det som hände mellan oss. Det konstigaste är nog att jag ser bilen som någon sorts nyckel till hennes hjärta. Gör jag den fin och i prima kondition, skulle hon springa tillbaka till mig. Men så är nog inte fallet, det är en sjuk tanke.

Bild
Användarens profilbild
zonander
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 23:41:57
Bilmodell: Corolla Ke20
Årsmodell: 1977
PostOrt: Staffanstorp
Land (Country): Sverige

Re: Corolla Ke20 total make over

Inlägg av zonander »

När jag skrev första tråden så hade jag redan börjat renoveringen. Men kände att ni skulle få vara med från början så jag tar det i ordning big_smile

Första steget var att se, hur ´MÅNGA hål finns det i sweizerosten. För oavsett vad man säger så är bilen fullkomligt perforerad av rost. Så jag bestämde mig för att ta det lite jobbiga först, dvs skärm-balkarna fram. Det var totalt pulver av dem innan jag började. det tog mig nog två dagar att göra vid. Ni får ursäkta att jag inte har någon bild på högersidan (klar) än. Men det kommer


Bild

Bild

Bild
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Corolla Ke20 total make over

Inlägg av SHySwe »

Varje gång jag ser en KE20 som ska renoveras, funderar jag om man borde låta bli att tuffa till dom? Dom är ju så fina original.
Grabben har en "nästan" rostfri i garaget. Som nu får nyare bromsar, gasdämpare, femtontummare. Och senare, när väghållningen blivit ok, annan motor.
Ska gå sideways sommaren 2010.
Hur är det, bör man skämmas? Näää.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
zonander
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 23:41:57
Bilmodell: Corolla Ke20
Årsmodell: 1977
PostOrt: Staffanstorp
Land (Country): Sverige

Re: Corolla Ke20 total make over

Inlägg av zonander »

Tycker verkligen inte man behöver skämmas! Men jag har valt att inte gå over-the-top med detta bygget. Bilen ska renoveras så att den blir vad den är en Retro-Classisk-bil.

Kommer behålla motorn tills vidare. innan jag hittat bättre. Så planen är att renovera upp den. sen när man har råd så gör man alla andra ändringar. Men mitt ledord är att det ska se ut som det borde gjort när bilen rullade ut ur fabriken.

Var precis ute och kapade i golvet. Det blir fint det här
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Corolla Ke20 total make over

Inlägg av Hemiyoda »

Vad skulle man göra utan rost alltså. :lol:
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
zonander
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 23:41:57
Bilmodell: Corolla Ke20
Årsmodell: 1977
PostOrt: Staffanstorp
Land (Country): Sverige

Re: Corolla Ke20 total make over

Inlägg av zonander »

Hemiyoda skrev:Vad skulle man göra utan rost alltså. :lol:
Jadu, man hade varit ganska så sysslolös :P
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Corolla Ke20 total make over

Inlägg av cheetah1 »

Hemiyoda skrev:Vad skulle man göra utan rost alltså. :lol:
Köra runt på stan i sin hela bil och ragga på tjejer? ^^
Användarens profilbild
Kim_G90
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 27 jun 2009, 09:51:38
Bilmodell: Toyota Corolla CS GT-i
Årsmodell: 92

Re: Corolla Ke20 total make over

Inlägg av Kim_G90 »

Fin färg du har på din:P Om du vill kan du kolla in min KE20:P

mvh Kim
Corolla KE20 76a ( The project )
Corolla AE92 CS GT-i 92a

My Rolla Is Fantastic
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Corolla Ke20 total make over

Inlägg av Vesa »

Rost har du knappast haft, skulle se min Ke25:a vill inte ens lägga in bilder än men får man tag i sin bil man haft för 23 år sen så gör man väl allt man kan :geek: Som sagt söker plåtskärmbreddare :)
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Skriv svar