Motorbygge Celica GT 1975

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
fireblade
Inlägg: 135
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1975
PostOrt: Hässleholm

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Inlägg av fireblade »

Tack alla, har gjort mycket småsaker som inte syns och monterat samtliga elhissar men idag blev det i alla fall 4 små hål i skärmen :)

Bild


Bilen får lite mer diskreta och moderna sidoblinkers, klarglas från Corolla -03 och framåt :)


Bild


Det var väl det mesta från nu, håller på att justera karosserispringor vilket är väldigt tidskrävande men det blir förhoppningsvis bra när man är klar :)
Användarens profilbild
fireblade
Inlägg: 135
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1975
PostOrt: Hässleholm

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Inlägg av fireblade »

Har fått lite gjort men saker tar tid, tidigare ägare verkar ha älskat body, så hela bakpartiet var så klart täckt, pust
Tur att jag skrapade bort det, hittade spackel som gömde rosthål på bägge sidor


Bild


Efter ytterligare någon timme eller två ?


Bild


Sen var det dags att köra med slipmaskin och grovrengörare, ganska frisk plåt men finns lite som ska fixas, här kan man se hålen som gömdes under spacklet :evil:


Bild


Insåg att tiden inte räckte till så bäst att skydda allt med zink innan jag fortsätter


Bild

Det var allt för nu, fortsättning följer 8-)
Användarens profilbild
fireblade
Inlägg: 135
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1975
PostOrt: Hässleholm

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Inlägg av fireblade »

Då var det bara att ta tag i dagen :)

Började med kapning


Bild



Sen var det dags att knacka plåt, inte lätt med en bil vars kaross svänger åt alla håll, tog någon timme minst innan man var nöjd


Bild


Svetsning, slipning, svetsning, slipning och lite till, sen på med Zink

Ja, uttaget för bogseröglan och ljuddämparen ska fixas, problemet är att jag inte vet exakt vart ljuddämparen hamnar eftersom motorn inte är i, hmmm :?

Skönt att ha frisk plåt och minimalt med spackel i alla fall, en sida kvar
:thumbup:


Bild
Användarens profilbild
fireblade
Inlägg: 135
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1975
PostOrt: Hässleholm

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Inlägg av fireblade »

Byggt klart för avgassystem och svetsat igen bogseröglehålet idag :)


Bild
Användarens profilbild
fireblade
Inlägg: 135
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1975
PostOrt: Hässleholm

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Inlägg av fireblade »

Då var det dags för andra sidan, efter att ha kapat så knackades ny plåt och svetsades på plats


Bild

Slipat klart

Bild


På med zink, klart för grund och spackel :thumbup:


Bild
Användarens profilbild
fireblade
Inlägg: 135
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1975
PostOrt: Hässleholm

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Inlägg av fireblade »

Gummilisten som tätar bagageluckan var trasig så vatten har gått in och rosten kröp under, kan tyckas som att det inte har någon större betydelse eftersom det inte kommer synas med listen på plats, men nääää, bättre att lägga lite extra tid innan lack så att man vet att det är frisk plåt


Bild



Blev lite nya plåtbitar och efter en stund så såg det mycket bättre ut :thumbup:


Bild

Man blir glad när man ser hur frisk plåten är för övrigt


Bild


Det var väl allt för idag :wave:
Toyota_Jocke
Inlägg: 66
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 21:31:20
Bilmodell: Toyota Carina
Årsmodell: 1984
Företagsnamn: LG bil och motor AB
Ort: Stockholm

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Inlägg av Toyota_Jocke »

Riktigt bra jobbat! :D
Användarens profilbild
fireblade
Inlägg: 135
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1975
PostOrt: Hässleholm

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Inlägg av fireblade »

Tack !

Idag har det varit bakrutan som fått sitt, alla klipps borta och rensat runt hela vägen, ingen rost :)

Så då gav jag mig på bagageluckan, den ska ju passa mot karossen någorlunda

Här var det så tajt att det skrapat färgen, dags att åtgärda

Bild


Efter lite knackande och justering kunde det svetsas ihop igen


Bild

Hörnen var väl inte allt för granna, här det högra


Bild


Det andra var inte mycket bättre :)


Bild


Hörnen fixade och slipat och lackat, nu får det vara kväll för idag :) Ha en skön helg!
Användarens profilbild
fireblade
Inlägg: 135
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1975
PostOrt: Hässleholm

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Inlägg av fireblade »

Har varit lite dåligt med uppdateringar

I Måndags förra veckan monterade min polare in Diffbromsen i bakaxeln och jag fortsatte med jakten på bättre kaross-passning, ganska omfattande jobb :wtf:


Bild

Tyvärr tog nacken stryk så sen har det inte gjorts något sen dess och jag har bara fått vila och äta Alvedon :(

Men idag tog jag mig ut och tog tag i fästet till den nya kompakta generatorn med inbyggt laddningsrelä, efter en hel del modifiering av orginalfästet och lite på Generatorn så var det dags för test..


Bild


Passade bra och på bilden ser man de två nya hålen, fästet flyttades 14 mm framåt och fick förlängas i bakkant, nu återstår övre fästet



Bild


Skönt att få nått gjort och imorgon är planen att få hjälp igen så då blir det förhoppningsvis lite mer uppdateringar :)
Användarens profilbild
fireblade
Inlägg: 135
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1975
PostOrt: Hässleholm

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Inlägg av fireblade »

Idag när min polare skulle dra ihop bakaxeln upptäcktes att drivaxlarna var för långa med diffen på plats, så det har kortats drivaxlar och gjort färdigt en del plåtjobb, ritat ny arm till generatorfästet som kommer beställas, sen påbörjades utprovning av skärmbreddarna :)


Bild

Det blir rätt brutalt ;) Gjorde en Photoshop för att se ungefär hur det kan bli med en liten kjol och breddaren, första tanken var en brutal breddning men kommer nog att köra en diskretare kjol och mer synliga hjul..... :?

Vad tycker ni ?


Bild
Skriv svar