Motorbygge Celica GT 1975

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
fireblade
Inlägg: 135
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1975
PostOrt: Hässleholm

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Inlägg av fireblade »

cheetah1 skrev:Jösses vad hurtigt. :clap:
Tack men det tar tid, idag ägnade jag hela förmiddagen åt att rikta instegslisten

Började med att tillverka en mall

Bild


Sen var det bara att knacka centimer efter centimeter, aluminiumen var så mjuk att det gick att få ut även små märken från baksidan med en liten mejsel


Bild


Blev betydligt bättre även om det inte är helt nyskick (Bild kommer senare)

Sen roade jag mig med att värma bort den eländiga boddyn, hopplöst tidskrävande men desto gladare blev jag åt det som fanns under :thumbup:


Bild

Hittade bara ett litet hål i bakkanten, inte illa för en bil från -75


Bild

Det var allt från idag, nu blir det kväller... ;)
ele92
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 04 nov 2009, 18:54:49
Bilmodell: GT86
Årsmodell: 2012
PostOrt: KÅGE
Ort: Skellefteå

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Inlägg av ele92 »

Imponerande! :thumbup:
Corolla KE50 -77 Gt86 -12
http://www.garaget.org/Ostvikarn
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Inlägg av Glenn »

vad tillverkade du mallen av ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
fireblade
Inlägg: 135
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1975
PostOrt: Hässleholm

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Inlägg av fireblade »

Glenn skrev:vad tillverkade du mallen av ?
Tack ele92, Glenn Mallen gjordes av svart MDF eftersom aluminiumen var väldigt mjuk
Användarens profilbild
fireblade
Inlägg: 135
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1975
PostOrt: Hässleholm

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Inlägg av fireblade »

Så var denna dagen över, börjar med en bild på den riktade listen, inte riktigt hundra men duger för mig

Bild


Sen var det dags att fortsätta med dörröppningen, mer värma och skrapa :thumbdown:


Bild


Men skönt att man fått rent, rätt nöjd med plåten under :thumbup:


Bild

Hittade faktiskt en fusklagning i nerkanten på främre hjulhuset som lagades upp, fixade även det lilla hålet i bakkanten på dörröppningen som visade sig behöva lite mer plåt än jag först trott, men nu är det svetsat och klart....

Sen kom nästa bekymmer, efter att ha justerat och smort upp bakre rutmekanism så ser fönsterhissen bak ut att bli problem, det kan vara svårt att dölja motorn men jag hoppas att det ska gå fritt, verkar handla om millimetrar så jag tar det imorgon om orken infinner sig :)
Användarens profilbild
fireblade
Inlägg: 135
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1975
PostOrt: Hässleholm

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Inlägg av fireblade »

Idag får jag nog köpa mig en lott, insåg igår att det var väldigt tveksamt att jag skulle kunna montera fönsterhissen bak, men efter att ha mätt och mätt och till slut bytt till hissen från andra sidan så fanns det lite mer hopp, efter att ha kapat upp i plåten visade det sig att motorn ligge någon millimeter från bakre skenan och hjulhuset och i överkant ser ni ju själva... :thumbup:


Bild


Man kan väl säga att det inte skulle gått varken med längre eller kortare, för en gångs skull passade det på millimetern :D


Bild


Ja eftersom det är 2014 så känns ju detta helt okej, nu kan man välja, vev eller knapp :)

(Fast veven kommer förlora sina splines och bara sitta som dekoration, man vill ju inte ha smäll på fingrarna) :lol:


Bild


Sen var det dags att testa så att allt fungerade :thumbup: vet inte om man kan se videon men jag testar


Bild
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Inlägg av Fnys »

Mycket snyggt! :thumbup:
Filmen fungerade jättebra. Bara att klicka på bilden (hade inte vetat att det var en film om du inte sagt någonting) så kom den upp i ett nytt fönster och var bara att spela upp. Lustigt sätt rutan åker upp på men antar att det är meningen och att den funktionen är byggd så även från allra första början :)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
fireblade
Inlägg: 135
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1975
PostOrt: Hässleholm

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Inlägg av fireblade »

Tack, idag har det småfixats, undrar hur man tänkte här, nån form av karosserikitt i dropplisten... Perfekt för rost att krypa in under !

Bild


Så här tänker jag, först Zink och sen epoxigrund :)


Bild


Sen har jag påbörjat förarsidan, svetsat igen gamla backspegelfästen och gjort nya, monterat bort fastrostade lister och sett till att fönstermekanismen i dörren går lätt :thumbup:
Användarens profilbild
Toraz
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 13:48:17
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1981
PostOrt: 82023
Land (Country): Sverige

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Inlägg av Toraz »

Snyggt å riktigt seriöst projekt på helt fantastisk kaross. Man blir så glad:D riktigt snygg å lite udda med centrallåset å hissarna ;d
Richard

Toyota:
Celica Liftback -81 klenoden
Celica Liftback -82 skrot
Celica Supra -85 track day
Camry Touring -88 vardags
Starlet-80
Inlägg: 183
Blev medlem: fre 24 jul 2009, 19:51:52
Bilmodell: starlet
Årsmodell: 1984

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Inlägg av Starlet-80 »

:thumbup: riktigt snyggt det du gör!
Skriv svar