Motorbygge Celica GT 1975

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
fireblade
Inlägg: 135
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1975
PostOrt: Hässleholm

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Inlägg av fireblade »

kulmedhjul skrev:Ser bra ut det här, verkligen ett seriöst projekt :D
Tack så mycket :) Tycker bilen är värd en seriös renovering, finns ju inte många kvar
Användarens profilbild
fireblade
Inlägg: 135
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1975
PostOrt: Hässleholm

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Inlägg av fireblade »

Har pysslat med elen idag, men man stöter ju på renoveringar överallt, torkarmotorn var inte fräsch

Bild


Monterade isär och insåg att det flög fjädrar, så efter en stunds letande och mycket klurande så gick det att få ihop motorn igen, nu blästrad och lackad


Bild

Har hittat en hel del el som inte används och sen dragit om elen till torkare och spolare plus flyttat in ett relä inne i bilen så nu är högersidan ganska Clean, köpte ett par klarglas sidoblinkers till Corolla och givetvis så passade inte kontaktdonen så det blev att såga sönder löda dit kabel och nytt kontaktdon, har inte bestämt mig om jag ska ha dom, isåfall ska de monteras framför dörren på skärmen som på nyare bilar....


Bild
Användarens profilbild
fireblade
Inlägg: 135
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1975
PostOrt: Hässleholm

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Inlägg av fireblade »

Nu börjar man se resultat :thumbup:

Före:

Bild


Efter:

Bild

Betydligt mindre kabel som är synlig, nu återstår svetsning av icke använda hål och spackling, ja just det, jag har ju en sida kvar....:)

Ja, ja, återkommer
Användarens profilbild
fireblade
Inlägg: 135
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1975
PostOrt: Hässleholm

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Inlägg av fireblade »

En hel del kablar som ska gömmas undan, men inte mycket kvar nu :)

Blir till att bygga inneskärm så att kablarna blir ordentligt skyddade

Bild
Användarens profilbild
fireblade
Inlägg: 135
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1975
PostOrt: Hässleholm

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Inlägg av fireblade »

Sista två dagarna har jag inte hunnit med så mycket, det var dags att ge en present till Avensisen, så det har fixats med spacer, urfräsning av fälgar och krängning av däck, nu sitter allt på plats med millimeterpassning :)

Bjuder väl på en bild

Bild
Användarens profilbild
fireblade
Inlägg: 135
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1975
PostOrt: Hässleholm

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Inlägg av fireblade »

Har rensat förarsidans motorutrymme, monterat bort batterifästen och modifierat hjulhus för oljetanken, man kan även se den lilla söta batterikabeln :D
Lite finlir kvar tills imorgon :thumbup:

Bild
Användarens profilbild
fireblade
Inlägg: 135
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1975
PostOrt: Hässleholm

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Inlägg av fireblade »

Idag har jag fått klart utrymmet för oljebehållaren, nu håller jag tummarna för att det går fritt från huven :o

Bild


Fick ta fram mina gamla plåtknackarkunskaper och knacka fram ett nytt hörn, blev rätt okej 8-)

Bild
Användarens profilbild
fireblade
Inlägg: 135
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1975
PostOrt: Hässleholm

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Inlägg av fireblade »

Idag får ni följa med på montering av fönsterhiss, eftersom jag har en nackskada så inser jag att det inte är enkelt att veva rutor runt om och eftersom det är en HT så vill man ju kunna sköta det smidigt, jag vill inte heller montera en ful täckbricka över platsen där veven sitter :thumbup:

Så efter att ha sett till att allt går så lätt det bara kan genom tvätt, smörjning och justering så var det dags att plocka fram fönsterhissdelarna, jag insåg att det är en risk att kuggarna i lilla hylsan kan gå sönder ganska fort eftersom den är i plast, så jag bestämde mig för att modifiera bort den

Bild


Tur att man har bandsåg i garaget så att man kan fixa till plastbitarna själv, så började med att såga bort den del som inte behövs :thumbup:


Bild



Efter det så letade jag fram lämplig karosseribricka där jag borrade och gängade 2 M3 (Inte BMW) hål i brickan, borrade upp centrum till 13 mm


Bild


Efter det var det dags för provmontering, passade perfekt :thumbup:


Bild


Klart, så nu kan jag behålla min fönstervev och original dörrsida


Bild


Nästa projekt blir nog centrallås ;)
Användarens profilbild
fireblade
Inlägg: 135
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1975
PostOrt: Hässleholm

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Inlägg av fireblade »

Fick dit centrallås efter att ha modifierat en fjäder på låset som gjorde att det gick trögt, efter det funktionstest och allt funkade klockrent, även fönsterhissen :thumbup:

Bild


Monterade av allt igen och fixade till nederkanten på dörren, fick svetsa till ett par bitar. Ovanligt frisk plåt för övrigt, sen epoxygrundfärg som avslutning på dagen, nu tar jag kväll, ha det gott alla !


Bild
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Inlägg av cheetah1 »

Jösses vad hurtigt. :clap:
Skriv svar