Toyota te72 -81 f20c

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
fireblade
Inlägg: 135
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1975
PostOrt: Hässleholm

Re: Toyota te72 -81 f20c

Inlägg av fireblade »

boomi skrev:Är lite svårt med att få tag i prylar till toyota.. gällande bromsar. Tror det blir att byta hela framvagnen till nissan 200 framöver, då får jag ju med bromsar.

Några tips på skivor och ok annars? Ae86 passar inte på tornen.. hade tänkt det först.
Jag kommer nog att bygga med Volvo V40 280mm skivor, de passar rakt av i alla fall fram, sen är det oket som återstår att lösa....
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: Toyota te72 -81 f20c

Inlägg av Kapten Haddock »

x40 skivor kan man ju köra på mitsubshi lancer /gammel evo, så dom oken kanske kan passa?

MVH/

fireblade skrev:
boomi skrev:Är lite svårt med att få tag i prylar till toyota.. gällande bromsar. Tror det blir att byta hela framvagnen till nissan 200 framöver, då får jag ju med bromsar.

Några tips på skivor och ok annars? Ae86 passar inte på tornen.. hade tänkt det först.
Jag kommer nog att bygga med Volvo V40 280mm skivor, de passar rakt av i alla fall fram, sen är det oket som återstår att lösa....
Användarens profilbild
fireblade
Inlägg: 135
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1975
PostOrt: Hässleholm

Re: Toyota te72 -81 f20c

Inlägg av fireblade »

Oken lär behöva en adapterplatta men sådana finns att hitta så jag tror det är enklaste vägen, jag har även funderat lite på senare Celica ok från de framhjulsdrivna modellerna, Volvos skiva har 69 mm innerdiameter så antingen en navring eller troligen i mitt fall en spacer med styrning för skivan, här finns måtten

http://www.reservdelar24.se/brembo-1657237.html
Kapten Haddock skrev:x40 skivor kan man ju köra på mitsubshi lancer /gammel evo, så dom oken kanske kan passa?

MVH/

fireblade skrev:
boomi skrev:Är lite svårt med att få tag i prylar till toyota.. gällande bromsar. Tror det blir att byta hela framvagnen till nissan 200 framöver, då får jag ju med bromsar.

Några tips på skivor och ok annars? Ae86 passar inte på tornen.. hade tänkt det först.
Jag kommer nog att bygga med Volvo V40 280mm skivor, de passar rakt av i alla fall fram, sen är det oket som återstår att lösa....
boomi
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 02 nov 2013, 12:23:01
Årsmodell: 0
PostOrt: Fyll i här

Re: Toyota te72 -81 f20c

Inlägg av boomi »

Ah bra information!
sen återstår ok och bromsservo. Någon som monterat nån annan kraftigare bromsservo, och i så fall vad?
Användarens profilbild
fireblade
Inlägg: 135
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1975
PostOrt: Hässleholm

Re: Toyota te72 -81 f20c

Inlägg av fireblade »

boomi skrev:Ah bra information!
sen återstår ok och bromsservo. Någon som monterat nån annan kraftigare bromsservo, och i så fall vad?
Bromsservot behöver du säkert inte byta, däremot kanske huvudbromcylindern, i rally körde man till och med utan servo på den tiden för att få rätt känsla...;)
boomi
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 02 nov 2013, 12:23:01
Årsmodell: 0
PostOrt: Fyll i här

Re: Toyota te72 -81 f20c

Inlägg av boomi »

Bytte fjädrar bak idag till audi a4 fjädrar från biltema, ca 4kg.. problemet är att dem inte planar i fjädersätet upptill, då de inte är platta upptill som original, behöver jag vara orolig att dem går genom plåten? Tänkte sätta slang på dem uppe och nertill.
boomi
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 02 nov 2013, 12:23:01
Årsmodell: 0
PostOrt: Fyll i här

Re: Toyota te72 -81 f20c

Inlägg av boomi »

boomi
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 02 nov 2013, 12:23:01
Årsmodell: 0
PostOrt: Fyll i här

Re: Toyota te72 -81 f20c

Inlägg av boomi »

Bakaxeln läcker precis i kanten till bromsskölden, vad kan jag göra?
Toyota_Jocke
Inlägg: 66
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 21:31:20
Bilmodell: Toyota Carina
Årsmodell: 1984
Företagsnamn: LG bil och motor AB
Ort: Stockholm

Re: Toyota te72 -81 f20c

Inlägg av Toyota_Jocke »

boomi skrev:Bakaxeln läcker precis i kanten till bromsskölden, vad kan jag göra?
Bakhjulslager och bussningar?
boomi
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 02 nov 2013, 12:23:01
Årsmodell: 0
PostOrt: Fyll i här

Re: Toyota te72 -81 f20c

Inlägg av boomi »

Lagret låter inte illa.. var sitter bussning? Det är inte bara en packning mellan axel och huset? Kan man kanske lossa axeln och köra packning på tub?
Skriv svar