Sida 1 av 1

Stötdämpare KE20

Postat: sön 28 jul 2013, 18:39:44
av Bobis
Bak funderar jag på ta bort några blad i fjädrarna och sen köra nån coiloverlösning på stötdämparna, vw golf mk1 ska tydligen passa vad jag läst.

Fram skulle jag vilja dit med coilover sleeves samt byta dämpare, men ska tydligen va svårt med nått kul i original fjäderben, vad jag läst. Sett nått om MR2 mk1 bakdämpare...
Någon som har tips på några kortare och stummare dämpare som passar? Eller är man låst till att byta till KE70 ben?

Re: Stötdämpare KE20

Postat: mån 29 jul 2013, 00:15:39
av SHySwe
Kul med en rolla till!

Har KE70 fjäderben fram på en KE20, för att tanken var att regga den med en 4A-GE och behövde då uppgradera till de "stora" skivorna från KE70. Planerna ändrades dock några gånger...
Iaf så är jag därför nästan hundra på att det är samma dimension på framdämparna i KE20 och KE70, så du kan nog behålla det du har.
I rören ligger nu gasdämparinsatser från Audi 80 -85. Det behövs en liten distans ovanpå dämparen, men annars fungerar de utmärkt. Har även coiloverrör som står på fjädertallriken och korta, hårda fjädrar. Dvs ingen stor ombyggnad krävs.
Bak är alla blad kvar, men har nu gasdämpare från Golf 1 och panhardstag. Är inte säker på att dämpartornet håller för coilovers utan förstärkning.

Re: Stötdämpare KE20

Postat: mån 29 jul 2013, 09:47:24
av Bobis
Har inte kollat nått än, bara läst runt, där stod att ke20 benet är smalare än "normalt" så utbudet av dämpare som går ner i röret är väldigt litet.
Läste mer ang aw11 bak-dämpare, och de ska funka från na modell tom. -86 i fram på ke20 benen med en övre distans på 40mm om man kör okapat ben.

Tornet i bak behöver säkert stagas upp, gissar att det blir någon form av ombyggda blad först, måste ju få ner bilen i backen :)
Sänkblock känns bara som en dålig genväg till nått man inte vill ha, vad jag läst då :)