KE20 bromsuppgraderingar

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: KE20 bromsuppgraderingar

Inlägg av Vesa »

Men om du inte har ett toy beroende så kan du kanske hitta en axel som har rätt spårvidd, bultdelning mm. Vet att många använder Escort axlar ? Jag hade 240 axel på Rally Celican mm. Gick bra i nationella klassen. Eftersom du inte ska klassa din så använd det som passar bäst :D
Jag har det mycket klurigare eftersom allt måste vara klassat/homologiserat.
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 bromsuppgraderingar

Inlägg av SHySwe »

Har tittat på Escortaxeln, men den har fel bultcirkel. Funderade även ett tag på volvoaxel.
Nä, det blir en toyaaxel. Mest för att, om eventuellt kanske den får större motor i vinter, grabben vill ha en riktig LSD åxå.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 bromsuppgraderingar

Inlägg av SHySwe »

Tittade på en bakaxel från ModelF igår. Vilket monster! Ser ut att väga dubbelt så mycket som en original. Det verkar vara en LSD. Men grabben är inte övertygad om att det är rätt typ av LSD. Så:
Är det rätt? ;) . Det är ju för drifting den ska användas, inte offroad. Hur ser man skillnad?

Sen om att flytta fästena från KE20-axeln till KE70-axeln:
Vore det helt idiotiskt att vända infästninen uppochner? Dvs fästet ovanför axeln och bjadfjädern under? En sänkning på ca 7cm utan att ändra fjädringsvägen. Tycker inte riktigt om vanliga sänkningsblock.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: KE20 bromsuppgraderingar

Inlägg av Johnny Blade »

Model F-axeln är en tung klump ja.Om jag minns rätt så är den 1440 mellan anliggningsytorna på drivaxlarna.
Hur menar du med fästet ovanför och fjädern under?
Bild
Det ser väl ut såhär nu?
ska man sänka så blir det ju en distans mellan axeln och fjädern.
Om man sätter dit en T-axel från tex KE70 utan att korta av kardan så hamnar axeln såhär.
Bild
Med en F-axel från tex Model F så hamnar axeln ännu längre bak.

Sån här skillnad är det mellan KE36axeln och TE72axeln.
Bild
Det blev inga problem med bredden.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 bromsuppgraderingar

Inlägg av SHySwe »

Kröp under bilen för att kolla; jodå mitt minne svek mej igen. Just som du säger Johnny. Måste börja dubbelkolla innan jag skriver. :?
Korta kardan hade jag iaf räknat med.
Det här som Toyota kallar lsd i modelF; är det clutch eller nåt torsen-liknande?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Skriv svar