Sida 1 av 2

3t-c turbo

Postat: tis 05 feb 2013, 17:35:41
av JohanS
Hejsan alla ni där ute som har mer erfarenhet än mig!

Har en 3t-c liggandes som jag skulle vilja montera i min ke70

När man ändå har motorn ur tänkte jag att man kanske skulle fixa upp den ordentligt.
Är det någon som har tips på vad man skulle kunna skaffa för delar till den för att köra turbo?
Nu pratar vi inte budget skit men ändå inte det dyraste ni bara kan komma på

Berätta gärna om egna erfarenheter och setups som ni kört med!

Tack på förhand // Johan

Re: 3t-c turbo

Postat: mån 11 feb 2013, 13:09:48
av JohanS
Nå?

Re: 3t-c turbo

Postat: mån 11 feb 2013, 19:21:21
av gothicteo
Vad är det för aggregat du har planerat att köra med?
Täcker du insprutning eller förgasare?
Vad tänker du för laddtryck?

Re: 3t-c turbo

Postat: tis 12 feb 2013, 17:46:46
av KE20


8-)

Finns hur mycket som helst till 3-tc "over there", som du ser så finns duktigt med effket att hämta med överladdning. Sett att det finns ståltopplockspackning, kammar, kolvar, grenrör mm.
Tror dock att ifall du svarvar av orignial kolvarna ett par mm (kompsänkning) och kör det mesta std förutom stålpackning, och sedan överladdar har du en riktigt vass motor!

Re: 3t-c turbo

Postat: tor 14 feb 2013, 12:37:14
av JohanS
Alltså jag hade tänkt om man skulle köra förgasare, i alla fall till att börja med. Funderar på om man skulle ta och inhandla 3sgte kolvar eller liknande och borra upp till 86mm. Blir inte kolvarna svaga om man bara svarvar av? Vad kan man ladda om man "bara" sänker kompen då? Håller väl typ 0,6bar eller liknande original?

Re: 3t-c turbo

Postat: tor 14 feb 2013, 19:05:39
av KE20
I dagens läge kostar ju inte ett Megasquirt eller likanande mer än en trycktätad förgasare.
Tror nog grejjerna håller ihop bättre om du har insprutning.
Om jag inte förstått det helt fel så har en standard 3tc 8.5;1 i kompression, men säg att du sänker till 7.5 då ska det nog mycket laddtryck till innan det går sönder.
såklart hänger ju allt ihop med tändning och bränsle om det håller, även till viss del turbostorlek (inte bra med för liten turbo) och grenrörsutformning (hellre lite längre grenrör).
Vad är målet? Budget? Hur mycket effekt? Bara dragrace eller körbarhet oxå?

Re: 3t-c turbo

Postat: tor 14 feb 2013, 21:59:59
av Vesa
En vassare kam och Weber 32/36 el.36/36 så vädrar den säkert runt 110-120 hk. Lättat svänghjul, lite port, och lite datt.

Re: 3t-c turbo

Postat: sön 17 feb 2013, 15:42:29
av JohanS
Vet en vän som säljer en hx35 är det för stort? Målet är att vara snabbare än alla "BMW pojkar".
Bilen ska rulla på gata
Så vad skulle ni tro om:

Megasquirt och annan tändning (vad isåfall?)
Custom insug (samt spridare och dyl) och grenrör
Ned svarvade kolvar
Samt nya lager och packningar överallt?

Nåt mer?

Re: 3t-c turbo

Postat: mån 18 feb 2013, 18:01:13
av gothicteo
JohanS skrev:Vet en vän som säljer en hx35 är det för stort? Målet är att vara snabbare än alla "BMW pojkar".
Bilen ska rulla på gata
Så vad skulle ni tro om:

Megasquirt och annan tändning (vad isåfall?)
Custom insug (samt spridare och dyl) och grenrör
Ned svarvade kolvar
Samt nya lager och packningar överallt?

Nåt mer?
Jag skulle nog säga att HX35 är i största laget.... Jag skulle gått på ett 15G eller 16T.... Dom finns det ju gott om åxå! 16T funkar bra upp till 1,2bar.... Sedan att bygga sprut tror jag är det absolut bästa du kan göra....
Men om du bara ska gasa från BMWpojkarna finns det ju ett koncept som funkat masssssssa gånger..... Billig volvomaskin med turbo som du kan klämma ut 250hk utan att du skiter på dig för under 5K

Re: 3t-c turbo

Postat: mån 18 feb 2013, 19:39:39
av SHySwe
Om vi nu ska vara såna: Det finns även andra alternativ än Volvo... ;)