Hjälp med växellådsval....

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
gothicteo
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 08 jun 2012, 09:03:24
Bilmodell: Starlet KP62
Årsmodell: 1981
Ort: Göteborg

Hjälp med växellådsval....

Inlägg av gothicteo » lör 24 nov 2012, 11:36:07

Jag håller på med en fin 4K-C motor till min KP62 starlet.
Jag funderar på växellådsval. Jag har en extralåda att ta sprängkåpa/svep från så det är inga problem.
Jag har kollat upp att jag kan ha 215mm lamell med volvotryckplatta på original svänghjul utan några större jobb.

då kommer frågan vilken låda jag ska ha.
Jag har en BMW getrag 240 låda från en 320! som borde tåla en del men hur löser jag hastighetsmätarvajern?
Läste just att Omegalådorna har utgång får vire.... Funkar den rakt av mot toyotavire? Tål dom lådorna min motor med våldsam körning och svetsdiff? Har dom 215mm lamell?

Har ni några andra förslag?

srylul
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Hjälp med växellådsval....

Inlägg av srylul » lör 24 nov 2012, 17:24:09

Omegalådan är inte ett alternativ till en K-motor.
Den har inte lös sprängkåpa och är dessutom gjord i alu.

Kör med K-lådan, tror inte att du får ut så mycket pulver ur motorn att du knäcker lådan?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L 199hk

gothicteo
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 08 jun 2012, 09:03:24
Bilmodell: Starlet KP62
Årsmodell: 1981
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med växellådsval....

Inlägg av gothicteo » lör 24 nov 2012, 21:12:04

srylul skrev:Omegalådan är inte ett alternativ till en K-motor.
Den har inte lös sprängkåpa och är dessutom gjord i alu.

Kör med K-lådan, tror inte att du får ut så mycket pulver ur motorn att du knäcker lådan?
Siktar på 100+ men det viktigaste är att få en 5te växel.
Omegalådan är fortfarande alternativ eftersom jag kan svetsa aluminum

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst