Sida 3 av 3

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Postat: ons 21 nov 2012, 21:47:28
av SHySwe
Ok, tar det långsamt:
Omegalådan ... har ... vajer ... till ... hastighetsmätaren.
Saabs ... hastighetsmätare ... har ... en ... elektrisk ... utgång ... som ... Saabs ... Ecu ... (T5) ... behöver.
Är ... du ... med? ;)
Dvs, vill du ha kvar framsidan original, så får du modda ihop den med en saab-mätare bakom.

Har du noterat vad tyst det är i din tråd? Normalt brukar det vara många som bollar ideer och tankar. Ska ta och leta reda på Kelmer nu, så kanske någon annan kan komma med fler alternativ under tiden.

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Postat: ons 21 nov 2012, 22:18:13
av tilldig
Haha ja det känns lite tyst men jag känner även att jag får bra hjälp av dig.
Så om jag har fattat det rätt nu så behöver alltså Saab sin signal för att fungera då, hur löser man det? med en universal elektronisk hastighetsgivare på moddad någonstans?
Som du säger så har ju opel vajer vilket borde vara bra då för det är det ju i mitt mätarhus.
Annars får det bli cyckeldator :(

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Postat: ons 21 nov 2012, 22:39:27
av SHySwe
Läste om en seven idag som hade opellådan och sierradiff/kardan.
Adaptern låda/kardan hade tänder som han hade satt en givare på, till Ecu. Då kan du ha vilken mekanisk mätare som helst.
Cykeldator är faktiskt lagligt. Men Ecu måste få sina pulser

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Postat: tor 22 nov 2012, 10:27:59
av Glenn
Belyst cykeldator är lagligt kan påpekas :)

Hastighetsmätarsignal brukar man ju f.ö kunna fullösa med magnet(/er) på kardan.

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Postat: tor 22 nov 2012, 15:45:24
av tilldig
Då får man bara hoppas att opelns låda fungerar med min mätare.
Men då tycker jag att den delen är avklarad också :)
Finns det ingen annan rolig sug motor ?

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Postat: tor 22 nov 2012, 16:54:40
av SHySwe
tilldig skrev: ...Finns det ingen annan rolig sug motor ?
Nej.


Du frågade om mått på R25/R28-lådan:
Längd 58cm
Bredd koppling 38cm, låda 25cm
Höjd koppling 36cm, låda 25cm
Längd koppling 17cm.
Mått framkant t utg för växelspak 50cm
Vikt ca 35kg.

Rollans K40:
Längd 70cm
Bredd koppling 33cm, låda 17cm
Höjd koppling 35cm, låda 17cm
Längd koppling 12cm.
Mått framkant t utg för växelspak 55cm
Vikt ca 25kg.

En T50 väger åxå ca 25kg.

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Postat: fre 23 nov 2012, 21:21:43
av tilldig
Känns verkligen som du är anti sug srylul :D

Men tack så jättemycket för måtten, dom kommer säkerligen att vara till hjälp :thumbup: .
Jag har bestämt mig for att börja med fram och bakvagn så att jag inte blir ståendes med ett projekt som inte kommer slutföras.
Måste ringa sfro också, suck...

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Postat: fre 23 nov 2012, 23:24:15
av tilldig
Kan det vara intressant med en projekttråd?

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Postat: tis 07 jan 2014, 11:34:19
av RymdSegel
s13 framvagn med CA18det?
Det mesta från S13 verkar ju bulta upp utan mod., ska prova detta själv i vinter och se hur och vad som behövs :)

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Postat: lör 11 jan 2014, 16:56:35
av tilldig
Ska sälja min s13 framvagn som jag har liggandes, den är komplett med styrspindlar länkarmar nav ok och skivor, allt i jätte bra skick.
1500kr hör av dig om du är intresserad.