Hjälp med motorval i Charmant

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
tilldig
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 16 aug 2012, 04:56:11
Bilmodell: Daihatsu Charmant
Årsmodell: 1987

Hjälp med motorval i Charmant

Inlägg av tilldig »

Hej har kommit över en fin Charmant som rullat endast 7000 mil.
Synd att motorn är så tråkig bara.
Behöver nu hjälp med att hitta ett bra alternativ istället för 4ac.
Bästa vore om jag kunde behålla lådan så jag slipper problem med hastighetsmätaren.
Vill gärna ha en toyota motor men har även funderat på volvo och fått tips om saab.
4age är jag sugen på men dom som man hittar i sverige känns ändå för svaga och svåra att få tag på.

Kom med förslag 4-6 cylindrar är det som gäller och passande låda till detta, helst toyota.
Bilen ska reggas med kommande motor, volvo 240 axel bak och några andra bromsar fram, dett borde väl räcka?
Sen vet jag inte heller hur jag ska göra med hastighetsmätaren.

Mvh.
Här är en bild på bilen om någon är intresserad.
Här är en bild på bilen om någon är intresserad.
Här är en bild på bilen om någon är intresserad.
304682_404294899636721_1361643632_n.jpg (75.6 KiB) Visad 8685 gånger
KE20
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 07:21:17
Bilmodell: KE20
Årsmodell: 1972

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Inlägg av KE20 »

4A-GE!!!!

Finns ju inget annat alternativ!! 8-)

Kolla (lyssna och njut) in detta; http://www.youtube.com/watch?v=a65wgv3w ... re=related

Köp en rostig AE92 Corolla Gti för inga pengar och ta motor, elhärva osv du får ju allt för några tusen.
tilldig
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 16 aug 2012, 04:56:11
Bilmodell: Daihatsu Charmant
Årsmodell: 1987

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Inlägg av tilldig »

Ja precis för en så vässad motor sitter det ju i alla corollor, nej men skämt åsido den motorn har inte varit billig att bygga precis.
Dom 4age som man kommer över i sverige är ju dom svaga versionerna.
En silvertopp eller blacktopp hade man ju klarat sig på men något annat känns ju bara tråkigt.
Inte så lätt att hitta en ae92 gti heller nu för tiden tyvär.

Bromsar fram vet jag att man kan ta hela s13 spindel och länkar med fjäderben men finns det fler alternativ till större bromsskivor?
KE20
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 07:21:17
Bilmodell: KE20
Årsmodell: 1972

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Inlägg av KE20 »

Egentligen inte så mycket man behöver göra för att få lagom med effekt, visst rallybilarna i finland har ju över 200hk, men 150hk ska ju inte vara nåt större problem med säg ett par Webrar och grenrör. Räcker inte det så finns ju färdiga turbogrenrör.
Fördelen är ju att du har allt klart, motorfästen, växellådan passar kardan mm. Brukar bli mer jobb än man tror med den biten för att få det bra.

http://www.billzilla.org/4agmods.htm

Men det är klart Saab 2 liters turbo motorer dräller det ju av, en sådan med Opel Omega växellåda, så har du ju 200hk i princip med ett chip.. 250hk är ju inte dirket svårt att få ut ur Saab spisen.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Inlägg av SHySwe »

Hej igen! :wave:
Visst har du samma fjäderben som KE70, med 230mm skivor?
Bromsar går att bygga på dom åxå, S13 har ju "bara" 260mm skivor och det tror jag inte räcker för mer än 170-180hk? Kolla med en sfro-man i din närhet. Finns kanske färdiga bigbrake-kit till S13?
Jag har Ford Focus ST170 framskivor (300mm) fram/bak och KE70-ben fram, det funkar precis med låga bromsok i en 15tums fälg. Men det var mycket jobb...
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
tilldig
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 16 aug 2012, 04:56:11
Bilmodell: Daihatsu Charmant
Årsmodell: 1987

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Inlägg av tilldig »

Ja hej igen, Bromsar fram verkar finnas väligt många alternativ.
Jag fastna lite för mini cooper s skivor fram som var mellan 270-280mm med mazda rx7 4kolvs och och en landrover bromcylinder.
Ang fjäderbenen så vet jag inte om det är dom på ke70 eller ae86, finns dom som säger olika men det spelar egentligen ingen roll för mig för det mesta går ju ändå att fixa med en svets ^^
Och s13 bromsar borde ju klara 2l saab då efterssom den är på 149hk, finns gott om dom med.

Men som sagt jag har inte bestämt mig än ang motor, men jag är väldigt nära på att välja saab då jag har det mesta redan.
Känns ju lite tråkigt att härma dock.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Inlägg av SHySwe »

Se det inte som att härma, se det som att det vore kul att mötas en varm sommardag!
Rollan är långt ifrån körklar. Planen är sommaren 2013...
Kvar på rollan: Bromshydraulik inkl Abs, motormontage, motorel, motorkylning, bur, fuelcell.
Men om du reggar med typ en 20ltt, då kan du antagligen klara dej med 260mm, tex S13 std. Det underlättar!
Rollan skulle ett tag få S13 skivor på KE70s fjäderben. Antagligen är det lättast att använda org fjäderben och montera andra skivor + göra nya okfästen?
Bakbromsarna bli 240:s då, fembultat? Ta då hela bromshydrauliken, inkl framoken, från samma bil. Minst krångel och Volvo har bra bromsar.

Din Charmant är snygg! :thumbup:
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
tilldig
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 16 aug 2012, 04:56:11
Bilmodell: Daihatsu Charmant
Årsmodell: 1987

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Inlägg av tilldig »

Tack så mycket för komplimangen :)
Bultcirkeln kommer att ändras till 4*114,3 bak på axeln så jag kan ha mina fälgar kvar.
Framvagnen skulle man kunna ta hela från s13 men det blir s mycket bredare spårvidd så det ser nog rätt dumt ut, men det skulle ju göra det väldigt enkelt.
Bromsar bak får bli det som sitter på volvo axeln då dom är mer än ok för den lilla bilen :)

Har ju en 945ltt som familje bil och om jag brukar den som den börs så kommer den vara ramsne i slutet av vinter, då blir den donator.
Så med lite tur har jag b230fk vilket borde bli ännu lättare att regga in.
Hur är det med oljetråget på saab?
På Charmanten så sitter bulan på tråget framtill har jag för mig.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Inlägg av SHySwe »

tilldig skrev: ...
Hur är det med oljetråget på saab?
...
Det beror på vilken bil motorn sitter i, det finns flera olika. Tror att det är 900ng som har ett sånt tråg som du söker?
Fördelen med Saaben vs Volvon som donator är ju bara styrsystemet. Plus att det blir lite mindre vanligt.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
tilldig
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 16 aug 2012, 04:56:11
Bilmodell: Daihatsu Charmant
Årsmodell: 1987

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Inlägg av tilldig »

Volvons system går ju rätt bra med, med jag tror saaben blir bättre med sumpens passform.
Jag såg att det fanns en version med sump i mitten.
Sen kan man ju fråga sig vart växelspaken kommer att hamna.
Skriv svar