Hjälp med motorval i Charmant

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
srylul
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Inlägg av srylul » ons 21 nov 2012, 21:47:28

Ok, tar det långsamt:
Omegalådan ... har ... vajer ... till ... hastighetsmätaren.
Saabs ... hastighetsmätare ... har ... en ... elektrisk ... utgång ... som ... Saabs ... Ecu ... (T5) ... behöver.
Är ... du ... med? ;)
Dvs, vill du ha kvar framsidan original, så får du modda ihop den med en saab-mätare bakom.

Har du noterat vad tyst det är i din tråd? Normalt brukar det vara många som bollar ideer och tankar. Ska ta och leta reda på Kelmer nu, så kanske någon annan kan komma med fler alternativ under tiden.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L 199hk

tilldig
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 16 aug 2012, 04:56:11
Bilmodell: Daihatsu Charmant
Årsmodell: 1987

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Inlägg av tilldig » ons 21 nov 2012, 22:18:13

Haha ja det känns lite tyst men jag känner även att jag får bra hjälp av dig.
Så om jag har fattat det rätt nu så behöver alltså Saab sin signal för att fungera då, hur löser man det? med en universal elektronisk hastighetsgivare på moddad någonstans?
Som du säger så har ju opel vajer vilket borde vara bra då för det är det ju i mitt mätarhus.
Annars får det bli cyckeldator :(

srylul
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Inlägg av srylul » ons 21 nov 2012, 22:39:27

Läste om en seven idag som hade opellådan och sierradiff/kardan.
Adaptern låda/kardan hade tänder som han hade satt en givare på, till Ecu. Då kan du ha vilken mekanisk mätare som helst.
Cykeldator är faktiskt lagligt. Men Ecu måste få sina pulser
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L 199hk

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 3770
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Inlägg av Glenn » tor 22 nov 2012, 10:27:59

Belyst cykeldator är lagligt kan påpekas :)

Hastighetsmätarsignal brukar man ju f.ö kunna fullösa med magnet(/er) på kardan.
/Glenn B - Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben)

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

tilldig
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 16 aug 2012, 04:56:11
Bilmodell: Daihatsu Charmant
Årsmodell: 1987

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Inlägg av tilldig » tor 22 nov 2012, 15:45:24

Då får man bara hoppas att opelns låda fungerar med min mätare.
Men då tycker jag att den delen är avklarad också :)
Finns det ingen annan rolig sug motor ?

srylul
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Inlägg av srylul » tor 22 nov 2012, 16:54:40

tilldig skrev: ...Finns det ingen annan rolig sug motor ?
Nej.


Du frågade om mått på R25/R28-lådan:
Längd 58cm
Bredd koppling 38cm, låda 25cm
Höjd koppling 36cm, låda 25cm
Längd koppling 17cm.
Mått framkant t utg för växelspak 50cm
Vikt ca 35kg.

Rollans K40:
Längd 70cm
Bredd koppling 33cm, låda 17cm
Höjd koppling 35cm, låda 17cm
Längd koppling 12cm.
Mått framkant t utg för växelspak 55cm
Vikt ca 25kg.

En T50 väger åxå ca 25kg.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L 199hk

tilldig
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 16 aug 2012, 04:56:11
Bilmodell: Daihatsu Charmant
Årsmodell: 1987

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Inlägg av tilldig » fre 23 nov 2012, 21:21:43

Känns verkligen som du är anti sug srylul :D

Men tack så jättemycket för måtten, dom kommer säkerligen att vara till hjälp :thumbup: .
Jag har bestämt mig for att börja med fram och bakvagn så att jag inte blir ståendes med ett projekt som inte kommer slutföras.
Måste ringa sfro också, suck...

tilldig
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 16 aug 2012, 04:56:11
Bilmodell: Daihatsu Charmant
Årsmodell: 1987

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Inlägg av tilldig » fre 23 nov 2012, 23:24:15

Kan det vara intressant med en projekttråd?

RymdSegel
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 06 jan 2013, 16:08:41
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1985

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Inlägg av RymdSegel » tis 07 jan 2014, 11:34:19

s13 framvagn med CA18det?
Det mesta från S13 verkar ju bulta upp utan mod., ska prova detta själv i vinter och se hur och vad som behövs :)

tilldig
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 16 aug 2012, 04:56:11
Bilmodell: Daihatsu Charmant
Årsmodell: 1987

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Inlägg av tilldig » lör 11 jan 2014, 16:56:35

Ska sälja min s13 framvagn som jag har liggandes, den är komplett med styrspindlar länkarmar nav ok och skivor, allt i jätte bra skick.
1500kr hör av dig om du är intresserad.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst