Dålig tomgång när bilen är kall. Starlet RWD -82

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Användarens profilbild
Starlan1
Inlägg: 382
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:13
Bilmodell: Toyota Starlet
Årsmodell: 1981
PostOrt: Djurås
Land (Country): Sverige
Ort: Gagnef

Re: Dålig tomgång när bilen är kall. Starlet RWD -82

Inlägg av Starlan1 »

Zumpen skrev:
Starlan1 skrev:
Zumpen skrev:18.000 mil har den rullat

Nu startade jag den i kylan efter den stått i 5 dagar och den hoppade igång löjligt lätt och fint. Det enda är den där förbannade tomgången vid helt kall motor... Räcker bara med ett par minuters körning så går den som den ska på tomgång..
Jag har alltid behövt använda choken till den blir lite varm pga att förgasaren blir sliten med åren !
(Snålt bestyckade från början ! O de funkar väl så länge de är nytt men..)
Gör man inte det så lägger den av ! Annars finns en tomgångsskruv som du kan ratta upp lite
! Har oxå kompenserat Slitaget med att borra upp huvudmunstycket från org 1,06mm till 1,2 mm
o sen justera in blandskruven på förgasaren + tändningen upp lite med, gör oxå vis skillnad !
Inget konstigt fenomen mao !
Var bor du ?
Mvh Anders

Tack för ditt inlägg

Självklart så måste min också ha choke tills den får lite tempratur, MEN till skillnad från min Kadett C som jag sålde i helgen, den kunde jag reglera varvtalet med hur långt jag drog ut choken, kunde nog ställa den på nästan 3000 varv om jag drog ut den helt, MEN min starlet fungerar absolut inte på detta viset, den ökar inte alls i varv när man drar ut choken till max.
Kan det vara något där som är fel? Hade bara velat att den fick lite varv som min gamla Opel när man drar ut choken.

Jag bor i Linköping så det är ki en bit :/
Okej nä det är inge fel så sett opeln o starleten funkar olika i den synpunkten !
När starleten startat brukar det vara så att man får skjuta in choken till hälften typ o sen helt när den är
varm (ibland lite ute hela tiden pga slitaget !) Jag har en 82a med samma motor o 7' på mätaren
det är så där med ! Blandskruven sitter på sidan av förgasaren som en rund hylsa som bara snurrar runt
för att man inte ska kunna justera det hela ! Men om man tar en mindre rörtång o klämmer ihop
den så funkar det att justera har gjort detta massor av gånger ! Annars finns det fler fel som kan vara probs
Det elektriska tomgångsmunstycket har en o-ring som tätning är den trasig så funkar tomg dåligt
sitter med 12mm nyckelfattning ! Sen sitter det en "backventil" för vevhusventilationen uppe på ventilkåpans
bakre del med en slang in under på sugsidan av förgasar foten den här skall inte vara öppen hela tiden
dvs fastnat för det blir som tjuvluft typ . Skall bara öppna när det behövs !..
Sen är vi tillbaka till de klassiska felet efter många år.. Packningarna mella toppen o insugsröret blir murket med tiden kan kollas med startgas på tomg genom att spruta lite o se om motorn ändrar varvtal då vet du !..
Mvh Anders
Toyota Starlet S -81 Röd
Toyota Starlet S -81 Orange
Toyota Starlet 83
Toyota Starlet 80 kaross
Användarens profilbild
Zumpen
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 24 okt 2012, 23:34:34
Bilmodell: Toyota Starlet
Årsmodell: 1982
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sverige
Ort: Linköping

Re: Dålig tomgång när bilen är kall. Starlet RWD -82

Inlägg av Zumpen »

Tack för kanonbra info, ska kolla på detta i helgen :) an annan sak jag kom på är att den inte kommer upp i temp, kupevärme finns och är okej (vet dock inte hur bra värme dessa ska ha) dock så går fan inte tempmätarn över 1/4 av skalan typ. Kan det va så enkelt som termostaten och vart sitter den? Den går ju upp i värme stillastående men sjunker ju när man kör så borde väl vara den? Kollade på biltema efter en ny men hittade inte till min årsmodell, köpa på Toyota el Mekonomen antar jag :)
Användarens profilbild
Starlan1
Inlägg: 382
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:13
Bilmodell: Toyota Starlet
Årsmodell: 1981
PostOrt: Djurås
Land (Country): Sverige
Ort: Gagnef

Re: Dålig tomgång när bilen är kall. Starlet RWD -82

Inlägg av Starlan1 »

Zumpen skrev:Tack för kanonbra info, ska kolla på detta i helgen :) an annan sak jag kom på är att den inte kommer upp i temp, kupevärme finns och är okej (vet dock inte hur bra värme dessa ska ha) dock så går fan inte tempmätarn över 1/4 av skalan typ. Kan det va så enkelt som termostaten och vart sitter den? Den går ju upp i värme stillastående men sjunker ju när man kör så borde väl vara den? Kollade på biltema efter en ny men hittade inte till min årsmodell, köpa på Toyota el Mekonomen antar jag :)
Ja jo du kan ha en dålig sommartermostat i så då blir det inge värme i motorn speciellt inte när de
är så kallt ute nu ,den sitter i den övre anslutningen på främre delen av motorn dvs huset där övre kylarslangen går
in .Sitter med 2 st 12mm bultar !
MVH
Toyota Starlet S -81 Röd
Toyota Starlet S -81 Orange
Toyota Starlet 83
Toyota Starlet 80 kaross
Användarens profilbild
Zumpen
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 24 okt 2012, 23:34:34
Bilmodell: Toyota Starlet
Årsmodell: 1982
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sverige
Ort: Linköping

Re: Dålig tomgång när bilen är kall. Starlet RWD -82

Inlägg av Zumpen »

Starlan1 skrev:
Zumpen skrev:Tack för kanonbra info, ska kolla på detta i helgen :) an annan sak jag kom på är att den inte kommer upp i temp, kupevärme finns och är okej (vet dock inte hur bra värme dessa ska ha) dock så går fan inte tempmätarn över 1/4 av skalan typ. Kan det va så enkelt som termostaten och vart sitter den? Den går ju upp i värme stillastående men sjunker ju när man kör så borde väl vara den? Kollade på biltema efter en ny men hittade inte till min årsmodell, köpa på Toyota el Mekonomen antar jag :)
Ja jo du kan ha en dålig sommartermostat i så då blir det inge värme i motorn speciellt inte när de
är så kallt ute nu ,den sitter i den övre anslutningen på främre delen av motorn dvs huset där övre kylarslangen går
in .Sitter med 2 st 12mm bultar !
MVH
Haha ringde Toyota dom skulle ha 760:- spänn!!
Trodde jag hörde fel, sen hittate jag på mekonomen en vitertermostat 88 grader för 199:- och en sommar 82 grader för 269:- men det är vinter varianten jag vill ha va eller kommer den åka och koka på sommaren då? =P
Användarens profilbild
Zumpen
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 24 okt 2012, 23:34:34
Bilmodell: Toyota Starlet
Årsmodell: 1982
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sverige
Ort: Linköping

Re: Dålig tomgång när bilen är kall. Starlet RWD -82

Inlägg av Zumpen »

Bytte termostat idag, ingen skillnad så den andra var nog ok.. MEN jag undrar ska det inte vare en O-rings packning under termostaten? Det fanns ingen dock när jag lossade allt..
Kan det vara tempgivarn som är knas? Fick stå en bra stund på tomgång för att få upp den till halva skalan, och efter några minuters körning var den nere på 1/4 dels igen :(
Användarens profilbild
Starlan1
Inlägg: 382
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:13
Bilmodell: Toyota Starlet
Årsmodell: 1981
PostOrt: Djurås
Land (Country): Sverige
Ort: Gagnef

Re: Dålig tomgång när bilen är kall. Starlet RWD -82

Inlägg av Starlan1 »

Zumpen skrev:Bytte termostat idag, ingen skillnad så den andra var nog ok.. MEN jag undrar ska det inte vare en O-rings packning under termostaten? Det fanns ingen dock när jag lossade allt..
Kan det vara tempgivarn som är knas? Fick stå en bra stund på tomgång för att få upp den till halva skalan, och efter några minuters körning var den nere på 1/4 dels igen :(
Ja så kan de vara lr själva instrumentet ! Det skall iaf blåsa ganska varmt ur värmepaketet om det är rätt
är det fel så får du det ganska kallt inne i bilen under körning !
Toyota Starlet S -81 Röd
Toyota Starlet S -81 Orange
Toyota Starlet 83
Toyota Starlet 80 kaross
Användarens profilbild
Zumpen
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 24 okt 2012, 23:34:34
Bilmodell: Toyota Starlet
Årsmodell: 1982
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sverige
Ort: Linköping

Re: Dålig tomgång när bilen är kall. Starlet RWD -82

Inlägg av Zumpen »

Okej, då är det rätt för varmt blir det iaf :) tack för alla svar Starlan1 :)
Användarens profilbild
Starlan1
Inlägg: 382
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:13
Bilmodell: Toyota Starlet
Årsmodell: 1981
PostOrt: Djurås
Land (Country): Sverige
Ort: Gagnef

Re: Dålig tomgång när bilen är kall. Starlet RWD -82

Inlägg av Starlan1 »

Zumpen skrev:Okej, då är det rätt för varmt blir det iaf :) tack för alla svar Starlan1 :)
Nice då e de ok iaf ! ;-) Varsågod !!
A
Toyota Starlet S -81 Röd
Toyota Starlet S -81 Orange
Toyota Starlet 83
Toyota Starlet 80 kaross
Användarens profilbild
Zumpen
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 24 okt 2012, 23:34:34
Bilmodell: Toyota Starlet
Årsmodell: 1982
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sverige
Ort: Linköping

Re: Dålig tomgång när bilen är kall. Starlet RWD -82

Inlägg av Zumpen »

Tar upp denna gamla tråd om min dåliga tomgång då bilen är kall, jag har påbörjat en check av vakuum systemet och kom då snabbt fram till att min dåliga tomgång vid kall motor försvinner helt när jag rycker bort vakuumslangen till EGR ventilen.
Skulle vilja veta vad fan denna har för funktion förutom att i nuläget göra så min bil har kass tomgång, för när den når en viss temp så är det som någon trycker på en knapp och vips så finns det tomgång, dvs när egr ventilen aktiveras....


Edit: jag har självfallet läst på vad en EGR har för syfte men har någon ett tips på varför det blir som det blir på min bil? Vill ju onekligen inte ha den inkopplad då den dödar min tomgång, eller hur kan jag komma till rätta med problemet?
Skriv svar