Kamkjedia 4K-c

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
gothicteo
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 08 jun 2012, 09:03:24
Bilmodell: Starlet KP62
Årsmodell: 1981
Ort: Göteborg

Kamkjedia 4K-c

Inlägg av gothicteo »

Jag håller på med min motor och undrar om jag borde byta till dubbel kamkjedia eller duger den enkla jag har som är i bra skick?
KE20
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 07:21:17
Bilmodell: KE20
Årsmodell: 1972

Re: Kamkjedia 4K-c

Inlägg av KE20 »

Såg ju fräscht ut på bilden du hade så finns nog ingen anledning om du inte tänker plöja ner 50tusen i motorn och varva 9500rpm, nog ska det nog gå bra med enkel kedjan!
Teoretiskt borde ju en enkelkedja dels väga mindre och dels ha mindre friktion= mer effekt:) men det är nog bara i teorin:)
gothicteo
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 08 jun 2012, 09:03:24
Bilmodell: Starlet KP62
Årsmodell: 1981
Ort: Göteborg

Re: Kamkjedia 4K-c

Inlägg av gothicteo »

KE20 skrev:Såg ju fräscht ut på bilden du hade så finns nog ingen anledning om du inte tänker plöja ner 50tusen i motorn och varva 9500rpm, nog ska det nog gå bra med enkel kedjan!
Teoretiskt borde ju en enkelkedja dels väga mindre och dels ha mindre friktion= mer effekt:) men det är nog bara i teorin:)
Tack för svaret... Nä 50 tusen går inte ner i motorn men 7 kanske...
Skriv svar