KE30 3K-C Mekanisk bränslepump läcker som ett såll

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: KE30 3K-C Mekanisk bränslepump läcker som ett såll

Inlägg av Glenn »

Jag har fått hem delar från japan på bara ett par dagar, men ananrs tar det nog nån vecka, kortare om dom finns i sverige/europa förstås.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: KE30 3K-C Mekanisk bränslepump läcker som ett såll

Inlägg av Nutrition »

Ok då har man en hum i.a.f. gällande leveranstiden, blir till att nypa bränsleslangen och rulla in den om det tar tid, nu står den ute i regnet o mår dåligt.

Kollade med Autoexperten idag innan jag såg eran presentation av artikelnr men de var lite osäkra i.o.m. att det var fel pump på bilden plus att deras leverantör inte hade den i lagret och den leverantören som de i sin tur använde sig av hade den inte alls på sin sida, logiskt. Fick sedan höra av en bekant som hade beställt en pump av dem till en gammal Merca varav det hade varit likadant där, fel pump på bilden och det var den han fick först, när han sedan fysiskt lämnat in den gamla pumpen så fixa de fram rätt modell på en vecka.

Blir spännande o se vad Toyota får fram med det här artikelnumret =0)
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: KE30 3K-C Mekanisk bränslepump läcker som ett såll

Inlägg av Nutrition »

Pumprackaren fanns på huvudlagret i Norge :thumbup: Pumpen kosta dryga femhundringen, passade även på att beställa en uppsättning extra packningar samt distansen mot blocket. Pinnbultarna hade utgått så dom får jag vara rädd om även om det säkert finns i annat sortiment.

Torsdag förmiddag skulle de anlända =0)
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: KE30 3K-C Mekanisk bränslepump läcker som ett såll

Inlägg av Glenn »

:thumbup:
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
kehasse
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 23:07:57
Bilmodell: Corolla KE20/25/26
Årsmodell: 71
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg

Re: KE30 3K-C Mekanisk bränslepump läcker som ett såll

Inlägg av kehasse »

Jag har varit bortrest och därför ej kommit in i diskussionen tidigare.
Hoppas att du får rätt pump,- annars hör av dig.
Jag har ett dussin begagnade pumpar liggandes passande till 3K-motorn.
Alla fabrikat Kyosan Denki.
Några har över- och underdel ihopskruvade/bultade (membranbyte möjligt).
Hos några är över- och underdel fast förbundna genom falsning.
De flesta har slang in och rör ut.
Några har slanganslutning in och ut.
Nya pumpar dyker upp på Ebay USA och kostar då ca 10 USD + frakt. (Vintage Imports t.ex).
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: KE30 3K-C Mekanisk bränslepump läcker som ett såll

Inlägg av Nutrition »

Tackar för infon men det gick fint ändå =0)

Pumpen kom hem som utlovat, i förmiddags, och jag bytte den nu ikväll. I satsen ingick komplett pump samt två packningar för fastsättning mot blocket. Bakelitdistansen ingick dock inte men den hade jag beställt separat, var i.o.f.s. inte helt nödvändig att byta men den gamla packningen satt duktigt så jag bytte bakelitdistansen för att minimera skador som i förlängningen kanske leder till läckage. Kändes med andra ort som att blocket är tåligare när det kommer till att rensa packning.

Så nu tuffar den på utan läckage :thumbup:

Nu behöver jag bara, utöver normal service, byta ut sista ljuddämparen samt fixa lite obalans i hjulen.
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Skriv svar