Celica ST2000 -75, kopplingsproblem

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kire_
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 26 sep 2011, 22:09:11
Bilmodell: Celica ST
Årsmodell: 75

Celica ST2000 -75, kopplingsproblem

Inlägg av Kire_ »

Hej,

Har kommit över en Celica ST2000 från -75. Bilen har stått avställd sedan mitten på 80-talet då den ställdes undan pga el fel som drog ur batteriet. I övrigt var bilen fullt fungerande och i bruksskick.
Jag har börjat gå igenom bilen för att se hur mycket jobb det skulle vara att få denna i bruksskick igen. Bromsarna är genomgångna och motorn går nu rätt skapligt.

Efter detta upptäckte jag att kopplingen inte fungerade. Kopplingen ligger ”aktiv” hela tiden, alltså motorn är frikopplad från växellådan hela tiden. Jag har gått igenom hydrasystemet till kopplingen och både slav och huvudcylinder fungerar som den ska. Kopplingsgaffeln går att röra fram och tillbaka utan direkt motstånd hela tiden.
Då tog jag ner växellådan och kopplingen för att leta efter fel där. Svänghjul, lamell och tryckplatta ser helt okej ut, inget uppenbart fel vad jag kan se. Efter detta monterade jag tillbaka kopplingen igen. Då kunde jag konstatera att lamellen inte trycks mot tryckplattan alls.

Vad kan detta bero på? Har tryckplattan gått sönder då bilen stått stilla eller vad kan ha hänt?
Finns det att få tag på en koppling på denna sidan av Atlanten?

Idéer, förslag och goda råd tas gärna emot!

MVH // Erik
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica ST2000 -75, kopplingsproblem

Inlägg av Glenn »

Ser tryckplattan ok ut då ? är det solfjäder eller armar på dom där ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Kire_
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 26 sep 2011, 22:09:11
Bilmodell: Celica ST
Årsmodell: 75

Re: Celica ST2000 -75, kopplingsproblem

Inlägg av Kire_ »

Tryckplattan tycker jag ser helt ok ut, visst syns det ju att den är använd men inget större fel på den.
Det är solfjäder på den.

Kan tryckplattan gå sönder annat än i solfjädern?
Bilagor
Clutch.pdf
Bild på kopplingen
(76.29 KiB) Nerladdad 372 gånger
Skriv svar