Bättre styrning till KE20?

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
srylul
Inlägg: 1079
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Bättre styrning till KE20?

Inlägg av srylul » sön 12 feb 2012, 09:47:37

Funderar vad som kan göras åt styrningen i en KE20... Det är rejält glapp i snäckan nu.
Kan man med renovering få den lika tight som en modern bil?
Eller är det enda rätta att försöka trycka i en kuggstång? Isåfall, finns det nåt som kan passa enkelt?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L

srylul
Inlägg: 1079
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Bättre styrning till KE20?

Inlägg av srylul » fre 17 feb 2012, 10:41:27

Har läst om någon konvertering med KE70-grejer (på ToyMods, tror jag).
Nån här som testat?
Byta grejer någon? KE20prylar mot en komplett styrning, inkl rattstång, från KE70?
Annars funderar jag på en modernare variant, tex Ford Focus med ställbar tröghet i servot.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L

Användarvisningsbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Bättre styrning till KE20?

Inlägg av Hemiyoda » fre 17 feb 2012, 12:33:11

Har rattstång/kolumn från KE70 på RA28:an. Det passar bra, bilarna är såpass lika.. Kommer inte riktigt ihåg om jag har KE70 kuggstång också. Problemet är att man måste hitta en riktigt kort kuggstång för att få till geometrierna på dessa gamla modeller med snäcka.. ( Min Ke70 (eller vare AE82?) är för lång, ska prova korta. Har inte övergett Toyota än på dessa delar. :) )
KE20:an lär vara ännu smalare än RA28:an..
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!

srylul
Inlägg: 1079
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Bättre styrning till KE20?

Inlägg av srylul » lör 18 feb 2012, 07:39:59

Ja dom är små, men enligt Rob KE25 på ToyMods så är KE70s kuggstång riktigt bra på KE20. Han provade först att korta den, men fick bumpsteer då.
Fanns KE70 med styrservo? Isåfall, hade den annan utväxling?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L

Användarvisningsbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Bättre styrning till KE20?

Inlägg av Hemiyoda » lör 18 feb 2012, 10:04:35

Hmm framåtrörelsen på "draglinken" försvinner i.o.m kuggstången, kanske är en faktor som gör att man inte kan ha samma längd på kuggstången som på draglinken. Ska också fortsätta experimentera när det blir lite varmare..
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!

srylul
Inlägg: 1079
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Bättre styrning till KE20?

Inlägg av srylul » lör 18 feb 2012, 13:24:01

Hemiyoda skrev: ...
Ska också fortsätta experimentera när det blir lite varmare..
Gillar din attityd!

Antagligen behöver jag fundera lite till, innan jag börjar.
Vill som sagt ha mindre glapp, färre rattvarv och en ställbar servoverkan.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L

Användarvisningsbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1596
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Bättre styrning till KE20?

Inlägg av Johnny Blade » mån 20 feb 2012, 20:38:34

Det är inte just KE20 som avhandlas,men det är kul att läsa ändå.
Jag borde prova en KE70styrinrättning på Carinan.Så kanske jag kan använda originalgrenrör utan att turbon tar i snäckan.
http://www.toymods.org.au/forums/tech-c ... inion.html
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE

Skriv svar