frågor om charmant -86

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
kenshirodrift
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 10 feb 2012, 00:42:27
Bilmodell: daihatsu charmant
Årsmodell: 1986

frågor om charmant -86

Inlägg av kenshirodrift » fre 10 feb 2012, 00:52:30

tjena alla. är ny här på forumet och har lite frågor om min daihatsu charmant -86.

det jag vet är att det sitter en t50 låda i den, motorn står de 4a på antar att det är en a-c, vad nu de betyder?=)

sen har jag lite frågor om dämpare o coilovers, vilken modell passar på min? AE86?

samt att bilen går ojämt o e seg som fan nu när de e kallt ute, den dör av lite på låga varv men funkar på högre varv, vad kan det vara? e första förgasarmotorn ja har så hänger inte riktigt med just där=)

annars e de en underbar bil, faktiskt!

Användarvisningsbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 498
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: frågor om charmant -86

Inlägg av Hemiyoda » sön 12 feb 2012, 12:05:59

Jo det ska vara samma som AE86.

Jag har ställbara dämpare (KYB) (strut inserts) från MR2 MK2 fram och ställbara dito bak från CAMARO! Obs MR2 dämparna sitter bak på MR2:an. Misstänker att compression/rebound rate:sen är lite fel för Charmanten för den är såpass mycket lättare än ovanstående bilar.

Kan berätta att jag använde kapade originalfjädrar fram tillsammans med KYB och 4AC. = hemskt hemskt att köra på en guppig väg. Kändes bara fel. Sen hivade jag i 3TC turbon som väger mycket mer än 4AC:n, tillsammans med kapade Jetta-fjädrar från hovleverantören Biltema. Kan säga att det blev mycket bättre! Verkar bättre matchat.
Bak kör jag kapade BMW 5serie-fjädrar (också biltema). Upplever inte bakändan som lika stort problem.

Jag har mätt upp alla fjädrar så jag vet vilka springrates jag har. Ungefär dubbelt mot original. (ska försöka hitta).

Fram: kapade struts (nån cm) med KYB AGX MR2 MK2 rear, Jetta (80-90tal nånting)-fjädrar. AE86 RCA's.
Bak: KYB AGX Camaro (typ alla årsmodeller haha), BMW 5xx (E28)-fjädrar, kommer inte längre ihåg om det var fram eller bakfjädrar, dock passar bara en av dom perfekt bak på charmanten..

Lite lycklig över att ingen fjäder hoppar ur när man lyfter bilen samt att komforten är hyfsad fortfarande. Sånt börjar bli viktigt när man är 30+. :) Har inte kunnat prova bilen på bana än, men det kommer nog..

Ovan är en fixartrixarcheapskate-lösning, annars rekommenderar jag en färdig, utprovad coil-overlösning. Har du tid (det tar jävla tid..) att fixa och trixa så har summit racing billiga coilover-byggsatser.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!

freo
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 15:49:53
PostOrt: Sundsvall
Land (Country): Sverige

Re: frågor om charmant -86

Inlägg av freo » mån 13 feb 2012, 20:06:49

Angående förgasaren så kanske det kan vara smuts i den eller att automatchoken öppnar för tidigt. På min Charmant (också en -86 med 4A-C) så ville den inte gå ur ibland när man skulle starta den så den surade ner sig. Löste det genom att köpa en chokewire på Bitema och byggde om till manuell choke, funkar kanon.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst