KE70 bakaxlar

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: KE70 bakaxlar

Inlägg av Hemiyoda »

Hiace-axeln (G-axel, 8") är galet tung..

Previa (F-axel 7.5") 5x4.5" eller Volvo gäller för mig. Behöver 5-bult. Tråkigt att nästan alla axlar är för breda för gamla Yotor om man vill behålla originaloffset på fälgarna.
Just F-axlarna verkar ta stryk av någon anledning för dom är ofta slut i Previorna. Jag misstänker att främre tätningen pajjar och oljan försvinner på dom. Samma sak på Celica-Supra MK2. (MA61, fast på dom går sidotätningarna också sönder, har bytt flera ggr. Halvtimmes rutinjobb :))

Det är bara RA23/28 GT & Celica-Supra MK1 (såldes ej i Sverige) vissa Model-F, som har en stel 4-bultad F-axel original. Resten har T, 6,7" eller 7.1" på Model-F.
AE86 har en T-axel fast av senare snitt, den har lite andra internaler. Så om man köper LSD etc måste man veta vilken T-axel man har.
KE2x har smalaste spårvidden. TA22, RA23, KE70, AE86, Carina, Charmant etc är mer lika. Har provat en RA28GT axel i TA22, AE85 axel i Charmant. :)

Mer 4-bultat:
Model-F kan ha E, 7.1" eller F, 7.5" axel. ( Eller hur Johnny Blade )
Celica RA6x med stel bakaxel verkar vara en T-axel.
Gamla Cressidor med 4-bangers verkar ha E-axlar.
AE86 4A-GE, T-axel.
Charmant och AE86 med 4A-C har S-axel, 6.38".
Carina, troligtvis genomgående T om den har 2T/3T motor.

Sitter det en kraftigare sexa i bilen så sitter det troligtvis en F-axel som i min Crown.

Finns LSD original till: (Obs betyder inte att det alltid sitter det original)
T
F
G
Senast redigerad av Hemiyoda den tor 12 jan 2012, 22:39:06, redigerad totalt 1 gånger.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: KE70 bakaxlar

Inlägg av Vesa »

srylul skrev:Den passar säkert bättre än en Volvoaxel iaf. Och du får samma bultmönster som fram.
Den hamnar någon cm längre bak, pga storleken, om du inte kortar kardanaxeln lite.
Förresten, du skulle byta motor. Då bör du kanske först få dit motorn och lådan. Vore ju trist om kardanaxeln blev för kort senare? ;)
Är priset rätt, så köp den.

Vesa, vilken typ av LSD är det i axeln?
Lamelldiff :thumbup:
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: KE70 bakaxlar

Inlägg av Johnny Blade »

Hemiyoda skrev:Hiace-axeln (G-axel, 8") är galet tung..

Previa (F-axel 7.5") 5x4.5" eller Volvo gäller för mig. Behöver 5-bult. Tråkigt att nästan alla axlar är för breda för gamla Yotor om man vill behålla originaloffset på fälgarna.
Just F-axlarna verkar ta stryk av någon anledning för dom är ofta slut i Previorna. Jag misstänker att främre tätningen pajjar och oljan försvinner på dom. Samma sak på Celica-Supra MK2. (MA61, fast på dom går sidotätningarna också sönder, har bytt flera ggr. Halvtimmes rutinjobb :))

Det är bara RA23/28 GT & Celica-Supra MK1 (såldes ej i Sverige) vissa Model-F, som har en stel 4-bultad F-axel original. Resten har T, 6,7" eller 7.1" på Model-F.
AE86 har en T-axel fast av senare snitt, den har lite andra internaler. Så om man köper LSD etc måste man veta vilken T-axel man har.
KE2x har smalaste spårvidden. TA22, RA23, KE70, AE86, Carina, Charmant etc är mer lika. Har provat en RA28GT axel i TA22, AE85 axel i Charmant. :)

Mer 4-bultat:
Model-F kan ha E, 7.1" eller F, 7.5" axel. ( Eller hur Johnny Blade )
Celica RA6x med stel bakaxel verkar vara en T-axel.
Gamla Cressidor med 4-bangers verkar ha E-axlar.
Charmant och AE85 (jänksunk AE86) verkar ha S-axel, 6.38"
Carina, troligtvis S eller T

Sitter det en kraftigare sexa i bilen så sitter det troligtvis en F-axel som i min Crown.

Finns LSD original till: (Obs betyder inte att det alltid sitter det original)
T
F
G
Jadå, E på automater och F på manuella.
Carina har T ja, S vete katten (skulle vara den första generationen isf).
Jag hade en U-axel under min Corolla KE36.Blä!
Problemet med Previornas diffar är att det blir stopp i avluftningen(troligtvis lika på MA61'orna),det ska ha kollats på servicen,men det är inte säkert att det gjorts.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Rx_37
Inlägg: 57
Blev medlem: ons 12 jan 2011, 18:48:33
Bilmodell: Toyota Corolla KE70
Årsmodell: 1983
Ort: Österbotten, Finland

Re: KE70 bakaxlar

Inlägg av Rx_37 »

Gjordes inte vissa AE86 axlar med LSD från fabrik? Eller är det bara Japan å USA som fick sånt?
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: KE70 bakaxlar

Inlägg av Hemiyoda »

Japp AE86 kan ha LSD. Har för mig att "riktiga" AE86:or är ovanliga i USA. Dom har nån variant med SOHC motorn som dom kallar AE86. Är det DOHC motor i så är det troligt att det är LSD också.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
gothicteo
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 08 jun 2012, 09:03:24
Bilmodell: Starlet KP62
Årsmodell: 1981
Ort: Göteborg

Re: KE70 bakaxlar

Inlägg av gothicteo »

Om jag kör med en original KE70 axel då? Vad är det för axel då? och vad finns att tillgå i form av LSD?
Just nu kör jag med agadiff men det känns som det är en vinterlösning!
Axeln sitter på en Kp61 och kommer från en bil med 4k-c med 4 v låda. Vad är det då för utväxling?
Skriv svar