Missljud K40 och K50

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Missljud K40 och K50

Inlägg av Johnny Blade »

Tummen upp.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Starlan1
Inlägg: 382
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:13
Bilmodell: Toyota Starlet
Årsmodell: 1981
PostOrt: Djurås
Land (Country): Sverige
Ort: Gagnef

Re: Missljud K40 och K50

Inlägg av Starlan1 »

freo skrev:Beställde en 4-växlad låda till -82:an från en skrot. När jag hade skruvat bort den gamla och jämförde så var dom inte likadana, hmm kanske är en K50, provade
att lägga i femman och jajjemen jag hade fått en K50! Tydligen var den bytt för den kom från en -81:a. Så nu har man en 5-växlad låda helt utan missljud, ibland har man tur!

Nu ska jag bara byta lager på den andra K50 som sitter i kombin. Får bli ett vinterprojekt.
Jamen köp en lott för f-n haha :clap:
Toyota Starlet S -81 Röd
Toyota Starlet S -81 Orange
Toyota Starlet 83
Toyota Starlet 80 kaross
freo
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 15:49:53
PostOrt: Sundsvall
Land (Country): Sverige

Re: Missljud K40 och K50

Inlägg av freo »

Har tagit isär en K40 och en K50. Utgående lager har skador på lagerbanorna och kulorna, förmodligen av rost. Ingående lager känns bättre.

K40 har NSK 6206 N på ingående och NSK 6305NX på utgående. Alltså standardlager som är lätt att få tag på och billiga, förutom att det är ett spår i dom men det kan man göra själv.

K50 har Nachi 30BC07S7N1 på ingående och NSK B24Z-2 UR på utgående. Speciallager som inte är så lätt att få tag på.

Ingen som har en uppsättning lager till K50 att sälja eller vet var man kan få tag på?
freo
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 15:49:53
PostOrt: Sundsvall
Land (Country): Sverige

Re: Missljud K40 och K50

Inlägg av freo »

Har bytt lagrena på både K40 och K50 nu, blev riktigt bra och tyst. Ingen svår skruvning egentligen, gäller bara att vara noggrann.

Enda specialverktyget som behövs är tillgång till en hydraulpress för att pressa ur och i lagrena.

Om det är någon som tänker renovera sin K50 så har jag en uppsättning lager över.
Skriv svar