toyota celica 21rc hjälp

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
raukem
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 16 feb 2010, 20:39:10
Bilmodell: Celica 2.0xt
Årsmodell: 1984

toyota celica 21rc hjälp

Inlägg av raukem »

Hej, jag har en 84a Toyota celica som nästan vill starta, har bytt kamkedja och gott som allt annat packningar m.m
Alla markeringar är rätt och jag får gnista och bensin samt att jag har kollat med en stroboskåp lampa mot vevaxeln och tändningen är rätt enligt den...
Vad är då felet?

Tacksam för alla svar!
Cassius
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 11 mar 2009, 17:35:29
Årsmodell: 0

Re: toyota celica 21rc hjälp

Inlägg av Cassius »

Är gnistan tillräcklig? Jag hade samma bekymmer med en bil för ett par år sen, gnista fanns om än något svag, men fick den inte att starta!

Felet var för kasst batteri som inte orkade ge nog bra gnista! ;)

Kammen står rätt och ventilspelet är rätt justerat också? Bränner du gasen så den smiter förbi ventilerna får du ju inget tryck = motor som inte startar och senare brända ventiler! :)
raukem
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 16 feb 2010, 20:39:10
Bilmodell: Celica 2.0xt
Årsmodell: 1984

Re: toyota celica 21rc hjälp

Inlägg av raukem »

Gnistan är fin, det är ett nytt batteri :)

Jag hoppas att det är rätt inställt för jag har gjort enligt reprationshandboken och markeringar...

Den hoppar igång just och pass sen när man slutar köra den på startmotorn går motorn nått varv sen dör den :S
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: toyota celica 21rc hjälp

Inlägg av Johnny Blade »

Sitter kablarna på tändspolen/förkopplingsmotståndet fast? Efter motorbyte på min Carina så gick den bara på startmotorläge på tändningslåset.Felet var alltså att det inte var kontakt där.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
raukem
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 16 feb 2010, 20:39:10
Bilmodell: Celica 2.0xt
Årsmodell: 1984

Re: toyota celica 21rc hjälp

Inlägg av raukem »

Ja allt sitter fast.... jag fick nästan igång den idag, den gick i typ 4-5s sen dog den, det är precis som att den inte orkar hålla igång den?? :wtf:
Jag har även kollat hur mycket volt det är och i handboken står det att det ska vara 12v mellan + och jord när tändningen är på samt 12v mellan - och jord...
På + har jag 7.23v och på - har jag 1.2v och det ska vara 12v, men om jag kopplar ur kontakten som går till fördelaren (till någon givare) så har jag 12v på båda.....vet inte om ni förstår det men men... :shock:
Bilagor
+ och - på tändspolen som man mäter mot jord när tändningen är på...
+ och - på tändspolen som man mäter mot jord när tändningen är på...
1.JPG (18.81 KiB) Visad 3711 gånger
Kontakten som man kan koppla ur
Kontakten som man kan koppla ur
namnlös.JPG (44.95 KiB) Visad 3711 gånger
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: toyota celica 21rc hjälp

Inlägg av Glenn »

går den på startgas då ? alltså om du sprayar ner startgas, orkar den gå då ? ..isåfall vet du ju att det är soppan som är problemet och inte tändningen, annars är det nog tändningen..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar