3S-GTE Växellåda, sprängkåpa osv för RWD

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: 3S-GTE Växellåda, sprängkåpa osv för RWD

Inlägg av SHySwe »

Jo, det här med RWD blir inte lättare... Nya fina motorer dyker upp, men det finns ingen hyfsad låda till dem.
ModelF är åxå en variant med G-låda. Den har dessutom en väldigt stryktålig bakaxel med lamelldiff.
Nackdelen med dessa minivans, bussar, lastbilar är att den femväxlade lådan bara har fyra vettiga växlar. Jag ska stoppa in en G-låda i rollan, kopplad mot en Camry v6, men ettan kommer nog aldrig att användas vid normal körning! Kanske om det dyker upp ett tävlingsmoment i att köra sakta? ;)
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1715
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: 3S-GTE Växellåda, sprängkåpa osv för RWD

Inlägg av Johnny Blade »

Startmotorn hamnar på avgassidan ja.
Såhär ser det ut till en dieselrolla (CE70) och Celica/Carina med 2S (SA60).
Bild
Artikelnummer 31111-20200 om man får för sig att köpa en ny kåpa från Toyota.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: 3S-GTE Växellåda, sprängkåpa osv för RWD

Inlägg av SHySwe »

Så då vet du:
2S = avgassidan (passagerarsidan)
Y = den andra sidan

Men egentligen tycker jag att startmotorns monteringssida kan kvitta?
Det finns fler saker att ta hänsyn till, tex:
Med Y kan startmotorn komma långt ner, kan vara ivägen för styrningen.
Med S får du kopplingsarmen på passagerarsidan.

Det erbjudande du fick på rejsa var väl klockrent? Ta en gratis 3S-GE och provbygg på en W57. Lådan, vare sej den har S eller Y, kan du säkert sälja här om du inte tycker att det blir tillräckligt bra.

Oljetråget är säkert åxå lite trixigt, inte många som har tryckt ner en 3S i en Capri.
Men det är väl därför du vill göra det? ;)
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Cassius
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 11 mar 2009, 17:35:29
Årsmodell: 0

Re: 3S-GTE Växellåda, sprängkåpa osv för RWD

Inlägg av Cassius »

Oljetråget är ju en mindre sak, ett par bitar plåt och ett originaltråg så bygger man ju eget lätt :)

En gammal Celica RWD med 2 liters motor tycker jag inte ska vara så svår att hitta, den ska ju ha rätt kåpa? (2S) Och vill man flytta startmotorn går de ju faktiskt svetsa på en bula på rätt ställe om man vill :)

Nä jag håller med srylul! Tigg dig en kåpa, skaffa en låda och kom å hämta min 3S-GE motor och prova lite! Det finns alltför få 3S rwd bilar i detta land ;)
Skriv svar