3S-GTE Växellåda, sprängkåpa osv för RWD

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Användarens profilbild
Avatar
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 19 okt 2010, 21:54:00
Bilmodell: Capri MK1
Årsmodell: 0

3S-GTE Växellåda, sprängkåpa osv för RWD

Inlägg av Avatar »

Hej

Ska kanske börja med att jag är helt ny på allt som har med toyota att göra och anledningen till att jag är här är att jag behöver hjälp med vad som behövs för att rakställa en 3S-GTS i en bil för RWD. Jag vet inte vad jag kan eller borde använda för växellåda, sprängkåpa, oljetråg eller oljepickup och det är där ni toyotamänniskor kommer in i bilden.

Jag har sökt information med allas vår vän google och kommit fram till följande.
En växellåda som borde funka är W58 från, 1982-1986 Toyota MK 2 Celica, 1986-1992 Toyota MKIII N/A Supra eller 1993-1998 Toyota MKIV N/A Supra.
Eller den 6 växlade från 99 Altezza/IS200? med 3S-GE motorn? om den nu finns i Sverige vet jag inte
Enligt vad jag har läst är W58 rätt stadig, om nu Altezza/IS lådan funkar har jag ingen aning om hållbarheten på den.

ANG Sprängkåpa för W58 spekuleras det friskt och de som verkar veta håller det för sig själva och säger bara att dom är sällsynta har dock snappat upp följande.
"2S" sprängkåpa så blir startmotorn åt fel håll men funkar - mer vet jag inte som tex från vilken bilmodell den ska tas osv. känns inte som att den kan komma från en FWD bil men ja jag kan ha fel då jag är ny på ämnet.
3Y "bellhouseing out of early rwd hilux's or tarago vans" ska tydligen bli på rätt sida - samma här jag vet inte mer, inga årtal eller fler betäckningar.
Sedan tjatas det om JDM Sprängkåpor från olika fabrikstrimmade bilar men det känns långsökt och typ omöjligt att få tag på.

Ang Vilket tråg man ska åka med en 3S-GTE som är rakställd har jag ingen aning om alls så om någon vet är ni välkommen att hjälpa mig.

Tanken är att drivpaketet ska stå pall för runt 350 motorhästar. och vad jag kommit fram till så ska GEN2 av 3S-GTE ha det stadigaste blocket så det är nog den jag siktar på.

All hjälp uppskattas! Har ni andra lösningar för ett RWD paket till 3S-GTE så även det vara intressant!

Tänkte även passa på och fråga om det finns något likande NIStune http://www.nistune.com för nissan eller Trionic http://trionic.mobixs.eu för saab, tänkte om det går använda original ECU för att behålla den fina kallstartsmappen, tomgång samt hålla det hela lite mer basic. Bilen ska användas året runt nämligen.

Tänkte bara passa på att säga det att jag är inte intresserad av spekulationer utan hårda fakta, vet du inte utan en polares, polare vet, skicka hans mail motsv så kan jag fråga själv.

Tack på förhand!
Fredrik Östman
BMW E30M3 M20B25 Turbo
BMW E30 325IK E85
Ford Capri MK1
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: 3S-GTE Växellåda, sprängkåpa osv för RWD

Inlägg av Johnny Blade »

Supra MKII'orna som finns i Sverige har W57,lite klenare än W58 (vad jag har förstått) och annan utväxling.
2S hittar man i Camry SV11 <86, alltså FWD.
IS200 med 3S-GE heter RS200, vad dom har för lådan har jag inget riktig koll på.Den 6växlade i IS200 är lite för klen även för den bilen. :?
Dieselmotorn (tex 1C)som man hittar i många Toyotor på 80-90talet ser lika ut som S-motor.dvs dom har samma sprängkåpa och tråg.Tex så kan man hitta RWD Corolla diesel i Finland,där har man både sprängkåpa,tråg,startmotor och motorfästen.
3Y har 3st av 4 bultar mot sprängkåpan rätt.Jag har själv parat ihop en 3S-FE (samma block som 3S-GE) med en automatlåda som tidigare satt bakom en 3Y.
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=20121
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: 3S-GTE Växellåda, sprängkåpa osv för RWD

Inlägg av Johnny Blade »

Glömde Hej! :oops: :D
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Avatar
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 19 okt 2010, 21:54:00
Bilmodell: Capri MK1
Årsmodell: 0

Re: 3S-GTE Växellåda, sprängkåpa osv för RWD

Inlägg av Avatar »

Johnny Blade skrev:Supra MKII'orna som finns i Sverige har W57,lite klenare än W58 (vad jag har förstått) och annan utväxling.
2S hittar man i Camry SV11 <86, alltså FWD.
IS200 med 3S-GE heter RS200, vad dom har för lådan har jag inget riktig koll på.Den 6växlade i IS200 är lite för klen även för den bilen. :?
Dieselmotorn (tex 1C)som man hittar i många Toyotor på 80-90talet ser lika ut som S-motor.dvs dom har samma sprängkåpa och tråg.Tex så kan man hitta RWD Corolla diesel i Finland,där har man både sprängkåpa,tråg,startmotor och motorfästen.
3Y har 3st av 4 bultar mot sprängkåpan rätt.Jag har själv parat ihop en 3S-FE (samma block som 3S-GE) med en automatlåda som tidigare satt bakom en 3Y.
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=20121
Nu Börjar det klarna lite, ska se om jag förstått dig rätt
2S Sprängkåpan hittar man alltså i Camry SV11 1983-87 MEN på den sprängkåpan sitter väl ändå uttaget för startmotorn på fel sida? eller är jag helt ute och cyklar? Antar att den passar på W-seriens växellådor trots att den kommer från en 2S eller finns den motorn i någon sällsynt bil med RWD?

Ang de 6 växlade lådorna från RS200 har jag hittat samma info, helt enkelt att de är på tok för klena.

1C, dom finns bara i Finland eller? tänkte annars borde det inte kosta allt för mycket att plocka in, tråg, olje-pickup, kåpa, startmotor eventuellt svänghjul? från utlandet? hur är det med starmotorn, sitter den på rätt sida, vet du det?

3Y har jag också snappat upp att den funkar med mods, då till min vanliga fråga, blir startmotorn på rätt sida och passar den mot W-seriens växellådor?

Fan det skulle vara så hårigt om det gick att få ihop utan att det kostar skjortan!

Här är bilen där motorn ska ner förresten. det ända som fattas är ett RWD paket till 3S-GTE, Annars blir det nog en SR20DET istället, kan även bli en SAAB H-motor med omega b låda om ni inte skärper er och hjälper mig :P
Bild

Höll nästan på att glömma, Tjenare Johnny! :)
Fredrik Östman
BMW E30M3 M20B25 Turbo
BMW E30 325IK E85
Ford Capri MK1
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: 3S-GTE Växellåda, sprängkåpa osv för RWD

Inlägg av Dale »

Hej. Vela bara flika in att Pipedreams haft ett liknande projekt på gång. Se http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... f=19&t=949 iofs en Celica 4wd med rakställd 3S-GTE mot BMW prylar för att bygga RWD av Celican.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: 3S-GTE Växellåda, sprängkåpa osv för RWD

Inlägg av amby »

Coolt det där ser ut som en ford capri mk1!!!
Hade en mk3 som första bil
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: 3S-GTE Växellåda, sprängkåpa osv för RWD

Inlägg av Johnny Blade »

C-motorn brukar man kunna hitta i bla, Avensis och Carina,dock FWD då.
Hur menar du med startmotorn på rätt sida?
En 2S-kåpa från Camry passar inte ihop med en W-låda pga att den är FWD.
3Y's manuella låda heter G,jag jag har fattat det så är det samma låda som W fast med wireväxling.
Här har garagepolarn satt ihop en Chrysler 273 med en W57.Det ska bli intressant att se om det blir lådan eller bakaxeln (Opel Omega)som ger sig först. 8-)
Bild
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: 3S-GTE Växellåda, sprängkåpa osv för RWD

Inlägg av Johnny Blade »

Om inte jag hade varit så insnöad på Toyota så hade jag lätt valt Saabmotorn och Opellådan,det har ju visat sig funka bra förr så...
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: 3S-GTE Växellåda, sprängkåpa osv för RWD

Inlägg av Glenn »

saabmotorn är ju riktigt nice, men det är ju 3S-GTE också :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Avatar
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 19 okt 2010, 21:54:00
Bilmodell: Capri MK1
Årsmodell: 0

Re: 3S-GTE Växellåda, sprängkåpa osv för RWD

Inlägg av Avatar »

Johnny Blade skrev:C-motorn brukar man kunna hitta i bla, Avensis och Carina,dock FWD då.
Hur menar du med startmotorn på rätt sida?
En 2S-kåpa från Camry passar inte ihop med en W-låda pga att den är FWD.
3Y's manuella låda heter G,jag jag har fattat det så är det samma låda som W fast med wireväxling.
Här har garagepolarn satt ihop en Chrysler 273 med en W57.Det ska bli intressant att se om det blir lådan eller bakaxeln (Opel Omega)som ger sig först. 8-)
Jag menar att om man använder en kåpa från 2s så hamnar "bullen för startmotorn på avgassidan
Bild
Tänkte precis samma sak när jag bara hittade tojjor med 2S och FWD.

3Y den passar med mods vad jag förstått. Inte för överjävliga mods utan typ man måste ta upp hålen mot motorn på kåpan. Man borde hitta den kåpan i hilux och highace med G-växellåda om jag gissar rätt.

Fränt, ja vi får hoppas att det håller för han, (: FAN va mycket lättare det var att få tag i rätt prylar när man skruvar BMW, M50, lilla M20 startmotorn, ZF Diesel växellåda, Slavcylinder från getrag 260, och e36 328 Kardan. Då var man hemma med ett stöddigt drivpaket och allt passar utan mods (:
Fredrik Östman
BMW E30M3 M20B25 Turbo
BMW E30 325IK E85
Ford Capri MK1
Skriv svar