Byta motor i Starlet -83?

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Byta motor i Starlet -83?

Inlägg av Vesa »

RobbanWRX skrev:Vesa: Det där lät intressant! Är det endast toppen som skiljer på dessa motorer?
Var kan jag hitta en sådan topp enklast? Om jag hittar en, vad kan en sådan tänkas kosta?

Srylul: Tack! Här kommer jag kunna trivas känns det som. Gillar verkligen gamla Toyota.
Jag är ute efter gamla typen av fälgar, inte nytt och modernt. Det passar inte på dessa bilar enligt mig.
Har för mig att det är högre komp.föhållande på de gamla topparna innan C modellen. Finns dom som har över 170 hk i sina 1500 cc maskiner ( 5K tror jag ). Ja att hitta dom gamla topparna är inte lätt. Just nu har jag en komplett 3K motor från -72 som bara har gått 6400 mil som sitter i bil. Priset för ett topplock hamnar nog på en större summa.
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Byta motor i Starlet -83?

Inlägg av SHySwe »

Jag ska iofs lyfta ur min sjyssta 3K-motor under vintern, då blir en sån topp tillgänglig. Men jag kan egentligen inte begripa att det skulle finnas nån sån skillnad att de är värda en massa pengar... Byte mot nåt roligt?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Byta motor i Starlet -83?

Inlägg av Vesa »

srylul skrev:Jag ska iofs lyfta ur min sjyssta 3K-motor under vintern, då blir en sån topp tillgänglig. Men jag kan egentligen inte begripa att det skulle finnas nån sån skillnad att de är värda en massa pengar... Byte mot nåt roligt?
Gamla topparna kan portas mycket mer än don nyare. Och nyare toppar finns hur mycket som helst däremot inte äldre :( kan förklara högre värdet :idea:
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Användarens profilbild
Kjell B
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 02 maj 2010, 20:56:51
Bilmodell: Corolla ke20
Årsmodell: 1975
PostOrt: bengtsfors

Re: Byta motor i Starlet -83?

Inlägg av Kjell B »

srylul skrev:Jag ska iofs lyfta ur min sjyssta 3K-motor under vintern, då blir en sån topp tillgänglig. Men jag kan egentligen inte begripa att det skulle finnas nån sån skillnad att de är värda en massa pengar... Byte mot nåt roligt?
Byte med pengar? :roll:
folkracegubben
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 19:42:12
Bilmodell: FR Celica
Årsmodell: 0
PostOrt: Katrineholm
Land (Country): Sweden

Re: Byta motor i Starlet -83?

Inlägg av folkracegubben »

Hej !!

Jag var och köpte en kp61:a hos en kille i Enköpingstrakten för några år sedan....
Han hade en starlet kp61 med turbo från tidiga Saab 900 (ursäkta svordomen här på forumet) och även en tryck förgasare från en daihatsu (vet ej årsmodell). :twisted:
Han körde med original starlet växellåda samt kardan men med en Volvo bakaxel om jag inte minns fel.
För övrigt var bilen original enligt honom....
Vet ej effekt urtaget ur detta koncept men han körde tydligen en del på strippen med den.
Kanske kan vara nåt att forska i. ???
Skriv svar