Daihatsu Charmant (toyota 4K-C) går dåligt
Postat: mån 06 sep 2010, 18:44:22
Jag har en Daihatsu Charmant som är på god väg att driva mig till vansinne. När jag var på väg hem från gatebil i somras så gick toppackningen pga för hög värme. Den lilla original kylaren klarade inte av våran sjuka sommar.
Vatten fylldes på titt som tätt (15L mellan nyköping och uppsala). Eftersom jag var tvungen att få hem bilen så var det bara att köra. På sluttampen tappade jag en cylinder, helt (cyl 3)
Toppen plockades av och planades. Alla ventiler slipades in och packningen byttes.
Ventilspelet är justerat och tändningen likaså.
Cylinder 3 hänger inte med på tomgång eller när man släpper gasen under 2000rpm.
Håller man sig över 2000rpm så går den på alla fyra med undantag för lite småmissar.
Fördelare, brytarspetsar, tändkablar och stift är bytt i skrivandets stund. Ingen skillnad!
Någon som har någon bra idé innan bilen får tugga stålhettor och storslägga?
Vatten fylldes på titt som tätt (15L mellan nyköping och uppsala). Eftersom jag var tvungen att få hem bilen så var det bara att köra. På sluttampen tappade jag en cylinder, helt (cyl 3)
Toppen plockades av och planades. Alla ventiler slipades in och packningen byttes.
Ventilspelet är justerat och tändningen likaså.
Cylinder 3 hänger inte med på tomgång eller när man släpper gasen under 2000rpm.
Håller man sig över 2000rpm så går den på alla fyra med undantag för lite småmissar.
Fördelare, brytarspetsar, tändkablar och stift är bytt i skrivandets stund. Ingen skillnad!
Någon som har någon bra idé innan bilen får tugga stålhettor och storslägga?