Dåliga elsystem på gamla Toyotor?

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
xtimmyx
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 20:20:47
Bilmodell: MR2 AW11
Årsmodell: 1989
PostOrt: Adelaide
Land (Country): Australia

Dåliga elsystem på gamla Toyotor?

Inlägg av xtimmyx »

Är det allmänt känt att elsystemet på gamla Toyotor inte håller samma kvalite som övriga bilen (med undantag av rost förstås)?

För utav de fyra Toyotorna jag haft runt äldre än mitten av åttiotalet (Starlet -79, Starlet -81, Cressida -79 och Supra -86), så har samtliga lidit av antingen att de inte laddar som de ska, eller att de drar ur strömmen när de står, eller båda två. Klart att det är gamla bilar det här, men av mina erfarenheter så tycker jag såna här elproblem verkar vanligare på just Toyotor än många andra bilar.

Kan det stämma eller har jag bara haft otur med mina bilköp?
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Dåliga elsystem på gamla Toyotor?

Inlägg av Hemiyoda »

Laddproblem har jag haft, men har varit självförvållat i nästan samtliga fall. Blästersand i den mekaniska laddregulatorn, lösa batteripoler (dioderna ryker i generatorn), varit lite våldsam med generatorerna etc.. :)

Lite klent dimensionerade kablar i 70talarna med amp-mätare kanske. Samt så verkar jag ha klen jord nånstans i supran. Multirib-remmen i supran funkar skitdåligt fast den är 7radig, får spänna den hela tiden, kanske därför jag fick lagerras på den eller pga servo-olja.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: Dåliga elsystem på gamla Toyotor?

Inlägg av nikwal »

Alla elproblem jag haft har varit fukt relaterade, typ att dämpmattan från fabriken ligger emot relästyckena,dock borde det ju teroretiskt sett gått sönder mycket tidigare :-D
Iofs har jag haft ett par till elproblem, men dom har varit högst självförvållade, hehehöh
dock I generatorväg har jag bara haft två problem och det var på corolla gti'n en rostig anslutning som efter lite slipning funkade perfekt, och ett kort kol, som gick att fixa med skrotdelar..
E85 wants to be free!
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Dåliga elsystem på gamla Toyotor?

Inlägg av Gt-4 »

Sen så är det ju ganska ofta att folk kopplar in tillbehör i bilarna tex larm å såna saker och skarvar kablar dåligt.. Ofta med kopplingstjuvar (norskar) med fel storlek så de kanske bara är en tråd kvar i kabel. Ett helt orört och original elsystem tror jag funkar finfint.
Skriv svar