KE20 4WD?

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 4WD?

Inlägg av SHySwe »

srylul skrev: ...
Fast jag börjar tveka... Köper kanske en 4hjuls-styrd Mitsubishi istället? Och vilar rollan ett tag?
Näää!
Jag kan inte bestämma mej! Just nu är det nog RWD igen... Hade tänkt få den besiktad i sommar...
Egentligen skulle jag vilja lyfta ner en 3S-GE, men då vet jag inte vilken RWD-låda det ska vara.
Så du har sett nåt sånt, Dale? Några länkar, gärna runt motorinfästningen?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: KE20 4WD?

Inlägg av Pugho »

Känner mig lite träffad här.. Även om min corolla är framhjulsdriven så jag plockade hela drivpaketet från celican. :)
Ska du ha bakhjulsdrivet så passar låda och sprängkåpa från model f vad jag vet hyfsat på S-motorn.. Vet ej om det finns fler alternativ utan att specialbeställa grejor från utlandet.
____________________________
Mikael Cedergren
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 4WD?

Inlägg av SHySwe »

Hej pugho,
jag har kollat på din KE70-byggtråd med Celicagrejer och hoppats att du skulle dyka upp!
Besiktade du den? Erfarenheter från det?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1715
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: KE20 4WD?

Inlägg av Johnny Blade »

Pugho skrev:Känner mig lite träffad här.. Även om min corolla är framhjulsdriven så jag plockade hela drivpaketet från celican. :)
Ska du ha bakhjulsdrivet så passar låda och sprängkåpa från model f vad jag vet hyfsat på S-motorn.. Vet ej om det finns fler alternativ utan att specialbeställa grejor från utlandet.
Sen finns det ju 4WD Modell F,tyvärr inte i Sverige då. ;)
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: KE20 4WD?

Inlägg av Pugho »

srylul skrev:Hej pugho,
jag har kollat på din KE70-byggtråd med Celicagrejer och hoppats att du skulle dyka upp!
Besiktade du den? Erfarenheter från det?
Det är en AE82 från början.. Framhjulsdriven alltså.. Skulle jag börja med nåt sånt bygge nu så skulle det nog bli nåt bakhjulsdrivet istället tror jag.
Den blev aldrig besiktad. Körde superstage -07 med den och sen dess har den bara stått och blivit startad då och då. Sorry.. :(
____________________________
Mikael Cedergren
Cassius
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 11 mar 2009, 17:35:29
Årsmodell: 0

Re: KE20 4WD?

Inlägg av Cassius »

Tercel har en rakställd 3A motor på 72hk. Dom sakerna skulle säkert fungera och dom finns ännu, dock går dom ofta till jägare då dom är perfekta jaktbilar! Farsan har en som han haft i 25 år den 7 Januari, det är en ren stridsvagn! Finns inte mycke den inte mäktar med :) Han har en hel del reservdelar också men jag tror inte han säljer nått.

BMW's äldre IX system (ur E30in) och Ford's 4x4 ur Sierran och kanske även Scorpion har lös framdiff och bör gå bra att bygga in i valfri bil med mcpherson framvagn! Även Opel Frontera ska ha Fergusson system vill jag minnas...

Enklast att hitta är nog dock en gammal upprsotad Subba, då får du hög och låg låda också :)
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 4WD?

Inlägg av SHySwe »

Det här var åxå nåt jag funderat på, men glömt bort. ;)
Jo det var Tercel som jag tänkte.
Men just nu blir det rwd för mej, då det är mer ekonomiskt att få den effekt jag söker.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: KE20 4WD?

Inlägg av Vesa »

Cassius skrev:Tercel har en rakställd 3A motor på 72hk. Dom sakerna skulle säkert fungera och dom finns ännu, dock går dom ofta till jägare då dom är perfekta jaktbilar! Farsan har en som han haft i 25 år den 7 Januari, det är en ren stridsvagn! Finns inte mycke den inte mäktar med :) Han har en hel del reservdelar också men jag tror inte han säljer nått.

BMW's äldre IX system (ur E30in) och Ford's 4x4 ur Sierran och kanske även Scorpion har lös framdiff och bör gå bra att bygga in i valfri bil med mcpherson framvagn! Även Opel Frontera ska ha Fergusson system vill jag minnas...

Enklast att hitta är nog dock en gammal upprsotad Subba, då får du hög och låg låda också :)
Hur är det ? Passar 4age motorn på Tercel lådan ? Eller finns 3a motorn med mer effekt ?
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 4WD?

Inlägg av SHySwe »

Så långt min "forskning" nådde, så är det bolt-on på bensinmodellen. Typ.
Det var hela grejen, att kunna nyttja potentialen i 4A-GE. Tills jag insåg att det inte var den motortyp jag sökte. Och att det inte var 4wd jag ville bygga. Var bara tvungen att följa även den tanken ett tag... :? Sparar det till en annan gammal fantasi, en Off Rod.
Är räserTercel nåt som lockar dej, Vesa?
Kan det även vara så att dieselTercel kan jacka in en 3S-G(T)E?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Cassius
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 11 mar 2009, 17:35:29
Årsmodell: 0

Re: KE20 4WD?

Inlägg av Cassius »

Vesa skrev:
Cassius skrev:Tercel har en rakställd 3A motor på 72hk. Dom sakerna skulle säkert fungera och dom finns ännu, dock går dom ofta till jägare då dom är perfekta jaktbilar! Farsan har en som han haft i 25 år den 7 Januari, det är en ren stridsvagn! Finns inte mycke den inte mäktar med :) Han har en hel del reservdelar också men jag tror inte han säljer nått.

BMW's äldre IX system (ur E30in) och Ford's 4x4 ur Sierran och kanske även Scorpion har lös framdiff och bör gå bra att bygga in i valfri bil med mcpherson framvagn! Även Opel Frontera ska ha Fergusson system vill jag minnas...

Enklast att hitta är nog dock en gammal upprsotad Subba, då får du hög och låg låda också :)
Hur är det ? Passar 4age motorn på Tercel lådan ? Eller finns 3a motorn med mer effekt ?
Som srylul skriver ska det fungera, Terceln har ju redan original rätt kraftiga krängare så bra dämpare och fjädrar så har du en "SUV" i pocket format med våghållning, framkomlighet och underhållande motor ;) Enligt far min ska det ha funnits en GIK turbosats till Terceln som gav 110hk, i 1200kg 4wd sprätt hade de nog blivit rätt kul! :)
Skriv svar