Roligare motor ke20 utan allt för stora modifieringar?

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
poppe
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 16 sep 2009, 19:32:43
Bilmodell: Corolla ke20
Årsmodell: 1975

Roligare motor ke20 utan allt för stora modifieringar?

Inlägg av poppe »

Någon som har koll på vad man ska kolla efter om man är ute efter en roligare snurra i en ke20 utan allt för stora modifieringar? Gärna förgasare av smidighetsskäl.

Motorfästen osv kan jag bygga själv.
Kardan är jag inte sugen på att lämna bort för balansering.

Kom med förslag, skriv dock ej beteckningar, skriv vad motorerna sitter i för modeller istället.

mvh

Pontus
Användarens profilbild
OrguZ
Inlägg: 80
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 22:14:17
Bilmodell: Corolla GTI
Årsmodell: 90
PostOrt: Gullspång
Land (Country): Sverige
Ort: Gullspång

Re: Roligare motor ke20 utan allt för stora modifieringar?

Inlägg av OrguZ »

Carina motor, 78 till 81 tror jag det är,karossbeteckning TA47. Men i alla fall så det är 3T-C motorn(1.8L) jag menar, 78hkr är den på. Hydraulisk koppling på växellådan. Kardanaxeln har samma splines som KE20 original lådan om jag vet rätt. / Jakob
Vem behöver en AE86a när man har KE70s
Corolla KE70 81a såld
Corolla KE70 81a såld
Corolla KE11 70a såld
Corolla TE72 Kombi 80a-Breddade volvo plåtfälgar långt utanför skärmarna såld
Corolla AE92 GTI 90a - Gasar men det aldrig rasar
Corolla AE86 GT-S Slaktad
Användarens profilbild
Starlan1
Inlägg: 382
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:13
Bilmodell: Toyota Starlet
Årsmodell: 1981
PostOrt: Djurås
Land (Country): Sverige
Ort: Gagnef

Re: Roligare motor ke20 utan allt för stora modifieringar?

Inlägg av Starlan1 »

Varför inte trimma 3K:n lite? Byt Kam ,plana toppen 2mm ,borra upp munstyckena i förg
lr byt till weber 32/36 dgv o 2" avgas ,får då ca75-80 hk fullt tillräckligt för att tycka det blir roligare.Kan du få tag på en 4K 1300cc att bygga på brevid så är det bättre o det hela är bolt on utan några större problem om du plockar termostat hus,generator,startmotor från din 3K!Jag har lite delar om de e intressant!
Mvh Anders
Toyota Starlet S -81 Röd
Toyota Starlet S -81 Orange
Toyota Starlet 83
Toyota Starlet 80 kaross
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Roligare motor ke20 utan allt för stora modifieringar?

Inlägg av Vesa »

poppe skrev:Någon som har koll på vad man ska kolla efter om man är ute efter en roligare snurra i en ke20 utan allt för stora modifieringar? Gärna förgasare av smidighetsskäl.

Motorfästen osv kan jag bygga själv.
Kardan är jag inte sugen på att lämna bort för balansering.

Kom med förslag, skriv dock ej beteckningar, skriv vad motorerna sitter i för modeller istället.

mvh

Pontus
Kul ! Jag hade en KE20 -73:a som toppen va planad 1mm annars org. och den gick :evil: bra iof hade den 68 hk org. innan C motorn kom. Dyker du på en motor före -75 så har den mer power som är värt att göra iordning. Och som Starlan beskrev. Det går att besikta KE20:an med 1600 cc från Celica & Carina (2T) men då behövs vxl.låda bromsar mm. Alltså: Fixa din K-motor = enklast.
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Starlet-80
Inlägg: 183
Blev medlem: fre 24 jul 2009, 19:51:52
Bilmodell: starlet
Årsmodell: 1984

Re: Roligare motor ke20 utan allt för stora modifieringar?

Inlägg av Starlet-80 »

skulle precis starta en tråd ang 4k motorn.
tänkte om nån här kanske har kört rally med nån starlet med en sån i.
jag har 4k motorn i nu med en omslipad kam och planad topp 2 mm och portat.
uppställd tändning.
hållt på som fan med munstycke i förg o borrat och bytt och fram och tillbaka.
vilken av org förgasarna är bäst och använda?
som de verkar bland alla förgasare jag har så är den som satt org på min starlet -84 den som är störst. dock så är så många vacum slangar som möjligt bortplockade och andra spjället ombyggt till mekaniskt.
som den är nu så går den hyffs över 4000 varv men håller jag fullt under så blurar den bara.

Vad ska ska jag göra!!??
och en sista fråga. hur mycket tål motorn att varva? =)
Skriv svar