Sida 1 av 1

Besiktiga med en 18rgu

Postat: sön 03 jun 2018, 21:29:33
av Tipx
Jag har ju min rgu som ska byggas någon gång. Kommer man att få problem med registreringen, 1. Dels är det en Japan spec. Men 2. även om det skulle gå igenom vad säger besiktningen om att man byter till fajs itb och eftermaknads ecu. Solex carbsen är väl en del i Emissions kraven.
Eller är jag helt ute och cyklar. Min ra är ju en 77.a så där av är det ju tuffare krav.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk


Re: Besiktiga med en 18rgu

Postat: mån 04 jun 2018, 11:09:31
av Swecap
Vilken besiktningskvinna idag kommer se att det är annan motor än original i bilen?

Re: Besiktiga med en 18rgu

Postat: mån 04 jun 2018, 11:40:21
av Zoomorphic
Först riv bort 18rgu stickern som du har på motorn om den sitter där, då är det endast 18R som står på blocket vid eventuella frågetecken o visa det. Skulle inte rekommendera nå hemmabyggt insprut på bilen om du inte har orginalt på den, större misstankar då. I värsta fall ifrågasätts effekten och vill ha effektintyg. Glöm ej vevhus ventilation, det är dom noga med!

Re: Besiktiga med en 18rgu

Postat: ons 06 jun 2018, 20:52:26
av Tipx
Tack för alla bra tips

Re: Besiktiga med en 18rgu

Postat: tis 26 jun 2018, 00:20:21
av Glenn
Det enda sättet att få det lagligt är väl att montera en katalysatorrenad motor, men som andra varit inne på, ytterst få besiktningsmän ser skillnaden om motorn ahr rätt fabrikat och ser hyfsat original ut.

Precis som du är inne på så innefatats ju dessvärre en 77'a av avgaskrav, vilket inte 75 och tidigare gör.

Re: Besiktiga med en 18rgu

Postat: sön 18 okt 2020, 21:50:06
av Tipx
Problemet är att man måste ta en motor med kat. Man får inte efter katta en icke kattad motor I bytet.
18rg.n blir för stort effekt hopp även om den bara är på 120. plus att jag kan inte få något emotions cert från toyota vilket är synd/konstigt då den fanns i ra40.n

Till och med sfro sa att det inte skulle gå.
Utan det är att iså fall byta motor mor en rak cat motor, växellåda och bakaxel med bromsar. Utmaningen är att motorn måste ha funnits i Sverige vilket inte ger utrymme för så många roliga toyota motorer under 200hk.
Blir nog lite för mycket.

Blir nog att vänta till sista besiktningen och sedan bygga rg.n i lugn och ro. Synd att den är så dyr att bygga.
Sura är att man inte kan få försäkringen med den motorn. Utan den gamla.

Re: Besiktiga med en 18rgu

Postat: mån 19 okt 2020, 18:01:21
av Glenn
Jag älskar ju S-motorn, men ingen av de klena varianterna (klenare än 3S-FE) såldes afaik här ? ..ananrs hade det ju varit en smal sak att byta ut den mot en 3S-GE sen :)