RA 23 - Celica 1977 - sänksats/coilovers

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
starstruck
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 12 aug 2009, 22:30:20
Bilmodell: celica st2000
Årsmodell: 1977
PostOrt: 41305
Land (Country): Sweden

RA 23 - Celica 1977 - sänksats/coilovers

Inlägg av starstruck »

Äger en restaurerad celica från -77 som jag monterat 16-tums Rota classic wheels på.
Bilen behöver sänkas. Har jagat stötar och fjädrar via mekonomens gamla lev.listor och inte hittat nåt.
Undrar om nån har koll på vart man kan få tag på dämpare och kortare fjädrar alt. coilovers till dessa bilar?
OCH JAG VILL INTE GASA ELLER KAPA original....
Fälgarna köpte jag från Californien via Ebay så det gör inget om dom måste beställas.
min mail är: per@starstruck.se :)
TACKSAM FÖR HJÄLP!
Bilagor
bild tagen med mobilen...
bild tagen med mobilen...
toytan.jpg (54.08 KiB) Visad 2906 gånger
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1620
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: RA 23 - Celica 1977 - sänksats/coilovers

Inlägg av Neblade »

Hej, flyttar din tråd till "Toyota Classics - Teknik" så kan du kanske lättare få svar.

Riktigt stilig bil för övrigt! Lycka till! ;)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: RA 23 - Celica 1977 - sänksats/coilovers

Inlägg av SHySwe »

Skitsnygg!
Är du säker på att den behöver sänkas? Perfekt i mina ögon!

En fråga då: hur funkar det att sänka mcpearson? Jag fick inte önskat resultat eftersom fjädern ska förspännas, då trycker den ju alltid till dämparens maxläge? Eller tänker jag fel?
Om man ändå kan korta fjädrarna, finns det rätt mycket Coilovers på ebay till nyare bilar. En sväng på biltema och mäta nåt lämpligt först?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
TA12 Johan
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 26 jun 2009, 21:27:33
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 78
PostOrt: köping
Land (Country): sweden

Re: RA 23 - Celica 1977 - sänksats/coilovers

Inlägg av TA12 Johan »

Skitsnygg kärra :) ser väldigt fin ut i karossen,kul..Jag körde en bonnsänkning på min carina-75 men riktiga fjädrar å dämpare är ju bäst.Sök lite på lesjöfors,tror jag att dom hette.Kan du finska så kan du kolla Mopo sport.fi ,dom har lite smått å gått.Jag skulle behöva kortare dämpare bak så du kan väl skriva en rad ifall du hittar nåt..Mvh johan..
Skriv svar