turbo är ju fränt

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
lowsnuff
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 31 jul 2014, 14:03:11
Bilmodell: har ingen ännu
Årsmodell: 0
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sverige

turbo är ju fränt

Inlägg av lowsnuff »

hej!

har en ke70 -82 med 4k-c.

finns det möjligen någon här på forumet som satt en turbo på en sån här liten rackare?
har denne i så fall kört sugturbo eller tryckturbo?

är lite sugen på att testa sugturbo (billigaste alternativet?)
men då behöver man en koltätad turbo?

vart får man tag i en sån turbo? eller vet någon var man kan köpa "upgraderingssats" till en vanlig turbo så den blir koltätad?

har också läst att man kan köra med en vanlig turbo ändå men att det inte är något vidare bra, eftersom man kan få in olja i insuget när man släpper på gasen?
så ännu en fråga är ju: hur länge kan man köra med en turbo som inte är koltätad? går hela motorn åt fasen efter hundra meter eller vad ska man räkna med kan hända?

tacksam för svar, är inget aktuellt projekt detta men vill veta bara :)

//Dennis
richardostmark
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 22 jun 2015, 23:11:57
Bilmodell: Corolla Fx GT
Årsmodell: 1987
PostOrt: Åsele

Re: turbo är ju fränt

Inlägg av richardostmark »

Koltätad menar du carbon seal? Rent tekniskt sitter det packboxar vid lagringen. I en vanlig turbo är det bara en glidlagring.
Problemet du får är att motorn suger bakluft genom glidlagringen i en turbo utan carbon seal. Alltså du får svårt att få motorn att gå rent när turbon inte laddar. Ungefär som att åka runt med trasig insugspackning.

Det finns carbon seal kits att köpa på ebay till garrett t3. Gammla Saab 900 turbo före 1983 har carbon seal i original turbon. Alla Rajay turbos har carbon seal. Sök på vw forum.

Jag har byggt och kör turbo laddad motorcykel, om någon undrar.
Skriv svar