För mycket grejer under huven

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
lowsnuff
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 31 jul 2014, 14:03:11
Bilmodell: har ingen ännu
Årsmodell: 0
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sverige

För mycket grejer under huven

Inlägg av lowsnuff »

Hej på er!

Jag har en ke70 med 4k-c motor i.
Jag har aldrig pysslat med förgasare förut men när jag kikar under huven så tycker jag det är väldigt mycket grejer där. Med grejer menar jag vakumslangar och mellanlandningar för olika vätskor m.m.
Om man vill få ett lite cleanare stuk på maskinrummet så borde man väl kunna sätta igång motorn och sen koppla bort grejer tills motorn dör på så sätt eliminera sånt som inte är livsviktigt för bilen att gå som den ska?
Finns ju exempelvis en slang som går ut underinsuget sen runt hela motorn byter en sväng till rör för att sedan bli slang igen och sen ner brevid spolarvätskebehållaren till inget alls, den går ju inte till något så den borde jag ju kunna ta bort?

Tänker att när man kikar på bilder på andras 4k-c motorer så är där inte alls lika "crowded" som på min.

Tacksam för snälla svar :-)
Svar som "Du är dum ihuvudet, byt hobby" undanbedes :)
// Dennis
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: För mycket grejer under huven

Inlägg av Glenn »

vet inte hur gammal din bil är, men under vissa tidsperioder monterade man på en massa mer eller mindre effektiva lösningar för avgasrening, ibland kan det vara en hel bisarr mängd med slangar till dessa.

Jag skulle inte rekommendera att bara rycka bort slangar dock, även om motorn går så kanske den inte går bra, och en borrtagen slang ger ju två öppna nipplar.

Försök få tag i ett slangschema och klura ut vad alla grejer är och om dom bara är avgasrening eller mer nödvändiga.. ..ja, och givetvis, sabbar du avgasreningen kan bilen bli olaglig..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Starlan1
Inlägg: 382
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:13
Bilmodell: Toyota Starlet
Årsmodell: 1981
PostOrt: Djurås
Land (Country): Sverige
Ort: Gagnef

Re: För mycket grejer under huven

Inlägg av Starlan1 »

Det är som de säger här att det är en massa för avgasrening ! DEn enda du behöver ha kvar är den som går till
Fördelaren för tändförställningen ! Annars kan du i princip ta bort de mesta ! Måste dock plugga igen alla hål som blir !
O den stora kan du ha kvar som du nämner ! Bara o prova vad som händer !
På gamla Gr A motorn finns nästan ingen sån vacum slang på så de funkar utan !
Toyota Starlet S -81 Röd
Toyota Starlet S -81 Orange
Toyota Starlet 83
Toyota Starlet 80 kaross
Användarens profilbild
Starlan1
Inlägg: 382
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:13
Bilmodell: Toyota Starlet
Årsmodell: 1981
PostOrt: Djurås
Land (Country): Sverige
Ort: Gagnef

Re: För mycket grejer under huven

Inlägg av Starlan1 »

Bild
Bild
Toyota Starlet S -81 Röd
Toyota Starlet S -81 Orange
Toyota Starlet 83
Toyota Starlet 80 kaross
lowsnuff
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 31 jul 2014, 14:03:11
Bilmodell: har ingen ännu
Årsmodell: 0
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sverige

Re: För mycket grejer under huven

Inlägg av lowsnuff »

Tusen tack för svar :-) och jättetack för schemat!

Ja man ska väl tänka på att värdena ändras när man plockat sånt här men det kan man ju sätta tillbaka inför besiktning.
Ska försöka ta lite före och efter bildernär hag väl tar mig tid att pilla lite med detta.

Med vänlig hälsning, dennis
Användarens profilbild
Starlan1
Inlägg: 382
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:13
Bilmodell: Toyota Starlet
Årsmodell: 1981
PostOrt: Djurås
Land (Country): Sverige
Ort: Gagnef

Re: För mycket grejer under huven

Inlägg av Starlan1 »

lowsnuff skrev:Tusen tack för svar :-) och jättetack för schemat!

Ja man ska väl tänka på att värdena ändras när man plockat sånt här men det kan man ju sätta tillbaka inför besiktning.
Ska försöka ta lite före och efter bildernär hag väl tar mig tid att pilla lite med detta.

Med vänlig hälsning, dennis
Det är inget som syns på avgasvärdena på dessa gamla bilar ! Jag har åkt i många år med de mesta rensat
o aldrig nått krångel på bes!
Mvh A
Toyota Starlet S -81 Röd
Toyota Starlet S -81 Orange
Toyota Starlet 83
Toyota Starlet 80 kaross
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: För mycket grejer under huven

Inlägg av Vesa »

Jag har besiktat min 3T-C med allt rensat ( luftpump m.m. ) och besiktat med org. förgasare och med Weber 36/36. Bara beröm från Opus :thumbup:
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Skriv svar