Utväxling Supra MKII

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
UROC130
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 26 sep 2012, 08:33:06
Bilmodell: Celica Supra
Årsmodell: 1985

Utväxling Supra MKII

Inlägg av UROC130 »

Hej Toyotafolk.
Har just fått färdigt renoveringen/saneringen av min -85:a och börjat finbruksa den nu när vädret slog om till sommar de luxe.
Det som överraskar mig nu när jag kört drygt hundratalet mil är hur otroligt lågt och tätt växlad den är! Ettan är ju kortare än på en Saab V4 och drar man den bara lite på tvåan kan man ju lika gärna gå direkt till femman som att passera trean och fyran.
Nu har jag här på forumet läst mig till att lådan som bilarna utrustades med här i Sverige hette W57 och att den har en lägre femte växel än på den som hette W58, som modellen utrustades med på andra marknader. Varför man gjorde så kan man ju undra, då bilen i sig -åtminstone i mina ögon- är en utmärkt fattigmans-GT vars chassi och motor är mer lämpade för milslukande långturer i "höga" farter på fina vägar med bekvämt låga varv än kurvigt småvägssmiskande.
Då jag misstänker att det inte kommer att driva in ett moln av W58-lådor från kontinenten och fälla ut över min hembygd i det närmaste så är min fundering till er med vetskap; Finns det några andra alternativ? En annan modell som hade en högre (hastighetsmässigt, inte siffermässigt) bakaxelutväxling som passar?
Nästa fråga gäller diffbromsen som verkar ha sagt upp bekantskapen på det stora hela. Bara för kontrollens skull så har jag provat på lite olika underlag, men den är ytterst ovillig att göra något annat än en enhjulsbörnis. VIN-koden säger att det ska vara diffbroms, den har endast gått 5500 mil och den enda tidigare ägaren var en äldre herre som jag knappast tror praktiserade särskilt offensiva starter. Är detta en svag punkt på denna modell? Kan det vid någon service ha hällts i annat än LSD-olja och kan detta isf avhjälpas med att pytsa i korrekt olja eller är den för evigt förlorad?
/ Henrik
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Utväxling Supra MKII

Inlägg av Hemiyoda »

Ja en W58:a vore trevligt. Har du en F303-diff? 3.7:1. Tror inte det finns högre utväxlade diffar i någon "vanlig" bil. F-diffen används som frontdiff på många terrängbilar från Toyota. Det finns eftermarknadssatser med pinjong och kronhjul (tror jag sett utväxlingar <3.7), undrar om det skulle gå att använda?

Glömmer man LSD-tillsatsen, (vilket man ofta gör när man byter olja i diffen) så låser lamellerna hårdare. Men F-diffen bromsar inte så mycket från början. Man skulle behöva ändra något i diffen. G-diffen i MKIII bromsar riktigt hårt om man glömmer tillsatsen. Har praktisk erfarenhet.. ;)
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Skriv svar