Starkare koppling KP61

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
gothicteo
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 08 jun 2012, 09:03:24
Bilmodell: Starlet KP62
Årsmodell: 1981
Ort: Göteborg

Starkare koppling KP61

Inlägg av gothicteo »

Jag har nu kommit till det "angenäma" problemet att jag har för mycket effekt för original koppling.
Den slirar på 2an vid fulla spjäll.

Jag har hittat fina rallykopplingar men dom går loss på runt 4K så jag håller på att funderar på alternativ.

Det jag behöver är en koppling och tryckplatta från en bil med platt svänghjul, Lamelldiameter på ca 210mm och en efekt på dryga 130hk.

Golf Gti 16v dyker upp som ett alternativ, Vad tror ni?
Hur ser kopplingen ut på en MR2a?

Har ni några andra förslag?

Hur har ni löst detta? Jag borde inte vara först med en trimmad 4K-C i en starlet.....