4k-c startar ej

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Rosen
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 22 feb 2014, 12:33:31
Bilmodell: Kp61
Årsmodell: 84
PostOrt: 19632

4k-c startar ej

Inlägg av Rosen »

Hej allihopa, jag heter Robin och är ny här. Har funderat en tid på om jag skulle registrera mig, och nu kände jag att jag inte hade något annat val.


Jag äger en Toyota Starlet från 1984, som för några veckor sen valde att börja strula. Den har alltid varit lite svårstartad om den fått stå några dagar, men nu har den valt att ge upp helt. Allt började med att när jag tvättade bilen så tänkte jag även kolla igenom motorn lite, då oljetryckslampan blinkat till några gånger. Jag kollade stickan och fick till min stora förvåning se att det var ytterst lite olja kvar, så jag valde att fylla på dagen efter. Kollade oljan veckan därpå, och då hade det försvunnit olja igen. Då började jag felsöka lite och kom rätt fort fram till att det var oljetrycksgivaren som läckte. Jag beställde ny oljetrycksgivare, och körde på som vanligt i väntan på att den skulle dimpa ner i min brevlåda.

Och nu till problemet. Det började en kväll när jag skulle hem till en vän att bilen bara självdog, jag tuggade startmotor i någon minut för att den sen skulle hoppa igång. En gång till hände det under kvällen efter ungefär tio minuter, gjorde samma sak och den startade igen. Hemvägen var inga problem och den startade utan problem när jag skulle till jobbet, men efter ungefär fem minuter självdog den igen, gjorde om proceduren och den hoppade igång, men då valde jag att ställa bilen på jobbet och ta jobbilen hem istället, tills jag fått bukt på i alla fall oljeproblemet, så jag kunde utesluta det. Nu har jag ny givare och tänkte byta den idag (bilen har stått i en vecka ungefär), bilen vägrar starta, låter som att den inte får någon soppa, utan bara kompar, men då och då hostar den till, för att sedan gå två varv och sen dö. Händer några gånger tills batteriet är slut. Gångerna bilen självdog innan så luktade det väldigt mycket soppa, nu luktar det ytterst lite, ungefär som den brukat under vårat förhållande.

Är det någon som har några tips på vart man ska börja, eller idéer om vanliga fel osv? Är ytterst tacksam då jag gärna vill ha igång bilen igen.

Tack på förhand /Robin
Användarens profilbild
Kjell B
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 02 maj 2010, 20:56:51
Bilmodell: Corolla ke20
Årsmodell: 1975
PostOrt: bengtsfors

Re: 4k-c startar ej

Inlägg av Kjell B »

Låter som du behöver byta kondensator.
Rosen
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 22 feb 2014, 12:33:31
Bilmodell: Kp61
Årsmodell: 84
PostOrt: 19632

Re: 4k-c startar ej

Inlägg av Rosen »

Efter att den fick stå inne i helgen, så har den gått felfritt. Vet inte om det är tillfälligt?
Skriv svar