kopplingscylinder ta22

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

kopplingscylinder ta22

Inlägg av Kapten Haddock »

Har bytt kopplings o slavcylinder på celican till eftermarknads och på locket står som org att use only dot 3 bla bla bla.
Är det ok att köra på dot 4 vätska eller är det normalt kinkigt?

MVH/
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: kopplingscylinder ta22

Inlägg av Neblade »

Det kan vara så att gummipackningar etc är känsliga för tillsatserna i DOT4 vätskan och du har väl antagligen inga fördelar av att använda DOT4 då kopplingsvätskan sällan blir speciellt varm?
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: kopplingscylinder ta22

Inlägg av Kapten Haddock »

Jo e väl mest att vi inte har nån Dot 3 i stock och dot 4 brukar ju funka.
Menar 4 e ju std mest överallt nu och detta är ju repro, ja har svårt att tro att man när man nytillverkar inte tillverkar för ny standard även om man kanske låter locket vara detsamma.

MVH/
Neblade skrev:Det kan vara så att gummipackningar etc är känsliga för tillsatserna i DOT4 vätskan och du har väl antagligen inga fördelar av att använda DOT4 då kopplingsvätskan sällan blir speciellt varm?
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: kopplingscylinder ta22

Inlägg av Vesa »

Hej , jag undrar var du har hittat nytillverkade kopplingscylindrar ? skulle behöva själv oxå :)
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: kopplingscylinder ta22

Inlägg av Kapten Haddock »

Ebay.
http://www.ebay.com/itm/CLUTCH-CYLINDER ... 54&vxp=mtr

Kan inte säga något om kvallan, tänkte gå på en bättre men orkar inte vänta på min kontakt i thai.
Som jag förstått det så tillverkades mkt a reservdelarna på licens där till modellen, därav utbudet.

MVH/
Vesa skrev:Hej , jag undrar var du har hittat nytillverkade kopplingscylindrar ? skulle behöva själv oxå :)
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: kopplingscylinder ta22

Inlägg av Kapten Haddock »

Fyllde idag systemet och det funkar fint.
Armen som går in till kopplingen rör sig som den ska.
Men bilen slirar extremt eller vad man ska säga.
När jag lägger i växel snurrar hjulen marginellt och det gör ingen skillnad om jag kopplar eller ej.
Jag antar något sitter fast och håller på att ta ner lådan nu.
Tänkte mest kolla on det finns nått std scenario för bilar som stått länge, så man kanske slipper felsöka?

Mvh/
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: kopplingscylinder ta22

Inlägg av Johnny Blade »

Det där låter ju inte riktigt bra.Är det säkert att inte armen fortfarande är lite intryckt? glappar den lite när pedalen inte är intryckt?
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: kopplingscylinder ta22

Inlägg av Kapten Haddock »

Nope.
Bilen ska ju va inkörd i garaget när den ställdes undan men det är ju typ 25 år sedan, så antingen har ju nått fastnat, kanske har den fastnat intryckt, eller så är det nått annat som inte lirar.
Jaja hur som helst så plockar jag ner lådan så man vet att allt ser bra ut, samt kan snygga till grejorna.

MVH/
Johnny Blade skrev:Det där låter ju inte riktigt bra.Är det säkert att inte armen fortfarande är lite intryckt? glappar den lite när pedalen inte är intryckt?
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: kopplingscylinder ta22

Inlägg av Kapten Haddock »

Plockade ner lådan idag för att de om nått såg tokigt ut.
Jag har inte mkt koll på kopplingar o hur slitna dom kan vara innan dom slutar fungera men ja tycker denna ser väl sliten ut?
Bild
Men frågan är om den är hela problemet?
Armen in i lådan känns bra och urtrampningslagret vet jag inte precis hur det ska kännas men det är absolut inte glapp eller känns slitet på något vis..

Ang lådan så är det ju packboxar man nog borde byta när den ändå är nere, någon som vet art nr på dom, om lådan sitter på några andra modeller eller så?
Kire_
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 26 sep 2011, 22:09:11
Bilmodell: Celica ST
Årsmodell: 75

Re: kopplingscylinder ta22

Inlägg av Kire_ »

Hej,

Jag hade väldigt snarlika symtom på min ta22 då jag skulle ha ut den ut garaget första gången i min ägo. Min koppling hade fastnad i "frikopplat" läge (bilen hade då stått i ca 25år).
Efter ha gått igenom huvud och slavcylinder och fått de att fungera bra så åkte även min koppling ner. Problemet med min koppling var att "solfjädern" totalt fastnat. Efter rengöring, smörjning och jag "motionerat" fjädern manuellt fungerar nu kopplingen bra!

Visst ser väl din lamell lite sliten ut, men det finns ju fortfarande en hel del material kvar på den så den tror jag inte det är något stort fel på.

Frågan är hur ser din tryckplattan och solfjäder mm ut?

MVH // Erik
Skriv svar