Sida 1 av 1

22-R

Postat: ons 09 okt 2013, 19:44:17
av Lex
Någon som vet om det funkar att montera dubbel webrar på en 22-R motor, utan att modifiera motorn.. (kolvar & stakar mm) Undrar även om den passar på W50 lådan som sitter i min Celica TA22 ?
Frågan är väl givetvis också, om lådan & bakaxeln klarar belastningen? Tacksam för svar...

Re: 22-R

Postat: fre 11 okt 2013, 21:25:14
av Zoomorphic
Nog kan du sätta dit webrar, men effekt mässigt är det nog inte värt det om du inte göra nå mer med toppen. Är inge bra på 22R men lådan är nog bara glömma om du inte gör om sprängkåpan. Om den skall besiktas med den motorn kan du nog må byta bromsar och få bromspapper på motorn om du inte kommer under 10% effektökningen och kan bevisa det också.

Re: 22-R

Postat: tis 15 okt 2013, 09:59:14
av Hemiyoda
Hej,

Om du har en Celica TA2x, så har du en 2T motor med T40 eller T50 låda original. Dessa passar på T-motorserien eller på G-serien (2l rak sexa) med originalsprängkåpan. Du kan även ta en sexväxlad låda från en IS200 och sätta på en T-motor "utan större problem". (allt är relativt) :)

Om din Celica är en RA2x så har du en W50-låda (P50 lådan är ovanlig). Den passar på motorerna från R-serien. 18R, 21R, 22R etc.

Toyotas chassikoder.. TA22 = T-seriens motor, A chassi (Celica/Carina), 2 = generation (inte helt logisk, toyota hoppar över nummer ibland), 2 = variant

22R är en pickismotor, dvs. den varvar inte så mycket = låg effekt. Sidoförgasare är lite overkill på en omodifierad sådan. Jänkarna är dock duktiga på att skrämma upp dom, men det krävs arbete.

W50 är en hållbar låda. (W55-W58 är ännu bättre)
T50 är inte så hållbar men den duger om man inte straffar den.