22-R

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Lex
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 23:19:14
Bilmodell: Celica Ta-22
Årsmodell: 1975
PostOrt: Göteborg

22-R

Inlägg av Lex » ons 09 okt 2013, 19:44:17

Någon som vet om det funkar att montera dubbel webrar på en 22-R motor, utan att modifiera motorn.. (kolvar & stakar mm) Undrar även om den passar på W50 lådan som sitter i min Celica TA22 ?
Frågan är väl givetvis också, om lådan & bakaxeln klarar belastningen? Tacksam för svar...

Zoomorphic
Inlägg: 91
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 19:19:40
PostOrt: Sverige

Re: 22-R

Inlägg av Zoomorphic » fre 11 okt 2013, 21:25:14

Nog kan du sätta dit webrar, men effekt mässigt är det nog inte värt det om du inte göra nå mer med toppen. Är inge bra på 22R men lådan är nog bara glömma om du inte gör om sprängkåpan. Om den skall besiktas med den motorn kan du nog må byta bromsar och få bromspapper på motorn om du inte kommer under 10% effektökningen och kan bevisa det också.
Bygger hellre än kör!

Användarvisningsbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 498
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: 22-R

Inlägg av Hemiyoda » tis 15 okt 2013, 09:59:14

Hej,

Om du har en Celica TA2x, så har du en 2T motor med T40 eller T50 låda original. Dessa passar på T-motorserien eller på G-serien (2l rak sexa) med originalsprängkåpan. Du kan även ta en sexväxlad låda från en IS200 och sätta på en T-motor "utan större problem". (allt är relativt) :)

Om din Celica är en RA2x så har du en W50-låda (P50 lådan är ovanlig). Den passar på motorerna från R-serien. 18R, 21R, 22R etc.

Toyotas chassikoder.. TA22 = T-seriens motor, A chassi (Celica/Carina), 2 = generation (inte helt logisk, toyota hoppar över nummer ibland), 2 = variant

22R är en pickismotor, dvs. den varvar inte så mycket = låg effekt. Sidoförgasare är lite overkill på en omodifierad sådan. Jänkarna är dock duktiga på att skrämma upp dom, men det krävs arbete.

W50 är en hållbar låda. (W55-W58 är ännu bättre)
T50 är inte så hållbar men den duger om man inte straffar den.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst