Toyota Corolla KE70 Elfel. Konstant ström

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Husdjuret
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 17 jan 2020, 12:55:21
Bilmodell: Corolla KE70
Årsmodell: 1982
PostOrt: Boden
Land (Country): Sverige

Toyota Corolla KE70 Elfel. Konstant ström

Inlägg av Husdjuret » mån 20 jan 2020, 17:25:20

Tja! Jag har en KE70 jag är i behov av lite tips (smartare hjärnor) med.
Köpte bilen för ca en månad sedan med detta fel.
Bilen i fråga har konstant ström när batteriet kopplas på.
Dvs allt slås igång som om man vridit på tändningen.
Halvljus, posljus, bakljus, instumentpanel osv.
Och enligt tidigare ägare gick inte bilen att stänga av med tändningslåset när detta fel inträffade.
Bilen startas med en Startknapp som är inkopplad på bilen.
Har inte lyckats se något som är fel med den inkopplingen

Ljusomkopplaren fungerar ej, halvljusen lyser även om man vrider den till "off"
Lamporna i instrument panelen blir starkare när man vrider på tändningen.

Har provat byt tändningslås och låskolven utan resultat
Bilen beter sig likadant.
Har kontrollerat samtliga relän i säkringsboxen och dom ser bra ut, kan ej finna något fel på dom.
Laddningsregulatorn klickar till så fort batteriet kopplas på, har prövat koppla ur det och den enda skillnaden då är att ljusomkopplaren får sin funktion att fungera så halvljusen går att slå av och på men i övrigt så är alla lampor igång.
Dom kablar jag tittat på har sett bra ut men ska tittas närmare på.

Min nästa tanke var att kontrollera generatorn om den på något sätt skickar iväg ström i systemet och framtvingar detta fel.
Dragkroken ska jag titta på då jag hört den kan vara boven i konstiga el fel.

Några tips i övrigt på vad man bör undersöka lite extra?
Något uppenbart som jag ej tänkt på?
Någon som varit med om liknande fel?
Samtliga idéer uppskattas skarpt!

Mvh

Användarvisningsbild
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3726
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Corolla KE70 Elfel. Konstant ström

Inlägg av cheetah1 » mån 20 jan 2020, 18:31:24

I den äldre inkopplingen innan dimljus kom till på släpvagnar hade man både konstantspänning och tändningsspänning i släpvagnskontakten, så det är absolut en möjlighet att det är där det är kortis.

Annars är det just det du får leta efter - kortslutningar. Det är inte mycket till elektronik i så gamla bilar, så det bör ju vara i ett kontaktdon eller i en kabelstam, så om det inte är i draget så hade jag börjat med att slå på strömmen och ruska på kabelstammar och gno med kontakter lite här och där och se om det händer nåt.
BMW F650GS -01 - Min leksak
Kia e-Soul 64kWh -20 - Min brukis
Toyota Avensis -04 - Mammas brukis
Hobby 650FSe/Fiat Ducato 2,8 idTD -99 - Vår husbil
Tidigare: Honda MT5 -91, Toyota Celica -77, Toyota Camry -88, Volkswagen Vento -99, Toyota Carina -72, Toyota RAV4 -01, Subaru Legacy -11, Subaru Legacy -06, Nissan Micra -98, Skoda Octavia -05, Subaru Outback CNG -14

Husdjuret
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 17 jan 2020, 12:55:21
Bilmodell: Corolla KE70
Årsmodell: 1982
PostOrt: Boden
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Corolla KE70 Elfel. Konstant ström

Inlägg av Husdjuret » mån 20 jan 2020, 19:01:50

Jag förstår! Ska som sagt undersöka dragkroken då och se om det är där felet sitter.

Ja det var ju inte så dumt sätt att kontollera kablar
Det får väl bli ett steg till i felsökningen innan man börjar öppna upp hela kabelstammen.

Tack för tipset!
Mvh

Skriv svar