Corolla KE30-77 Byta till 5-petad låda, fälgfråga o vindruta

Allmänna frågor som berör ditt Toyota Classics ägande, alternativt övriga Toyota Classics relaterade frågor.
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987.
Nutrition
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Corolla KE30-77 Byta till 5-petad låda, fälgfråga o vindruta

Inlägg av Nutrition » tor 11 okt 2012, 23:28:58

Bilen har stått orörd sedan 2008 men nu har jag bestämt mig för att den ska användas igen ;)

Var o veva igång den idag, i med nytt batteri och soppa i direkt i förknasaren (hade ingen startgas till hands) så snurra den för egen maskin utan större bekymmer. Jag har inga våldsamma planer för den förutom att hålla den i fint skick och använda den lite oftare, hur som helst så är det två saker jag skulle vilja kolla upp möjligheterna för:

Den är alltså manuell 4-växlad vilket naturligtvis fungerar men vore fint med en femte växel. Går det att få tag på i dugligt skick och var ska jag leta? Följdfrågan blir naturligtvis hur mycket som måste bytas ut förutom låda och spakställ, är det bolt on eller måste jag även byta exempelvis koppling, kardan, diff/bakaxel, kopplingsvajer eller annat?

Fälgar har jag bara en uppsättning, möjligtvis är reservhjulet ett "riktigt" hjul också. Är det bultmönster 4x114.3 som är korrekt och vilka övriga mått, ET, fälgbredd, navdiameter, är det som gäller? Någon som vet vart man kan handla dessa, helst nya eller beg i bra skick. Sökte under 2006-2008 men hittade inget vettigt då, de enda jag hittar i dagsläget är några begade på skroten till överpris och kanske någon på blocket till oklart pris/skick. Plåt eller alu spelar mindre roll utan skicket är det primära.

Höst/vinter/vår ökar naturligtvis risken för stenskott/spräckt vindruta, hur fungerar det på dessa äldre vagnar? Kan glasmästaren beställa hem en ny vindruta som till vilken bil som helst eller går det inte att få tag på ny?

http://www.youtube.com/watch?v=6zj1UKDIEuQ&feature=plcp

Tacksam för svar =0)
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77

srylul
Inlägg: 1078
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Corolla KE30-77 Byta till 5-petad låda, fälgfråga o vind

Inlägg av srylul » fre 12 okt 2012, 11:10:39

Byte till K50 ger endast lite lägre varv på landsväg. Är det värt besväret?
Man kan välja att tycka att det är charmigt!

K40:
  • R: -4.316
    1: 3.789
    2: 2.220
    3: 1.435
    4: 1.000
K50:
  • R: -4.316
    1: 3.789
    2: 2.220
    3: 1.435
    4: 1.000
    5: 0.865
Jag har två plåtfälgar från KE70 (4*114) med vinterdäck, där dubben plockats bort, om du är intresserad?
Och nio originalfälgar med spännande (?) däck till KE20 (4*110) om du har gamla bultmönstret.
Fraktkostnad plus en hundring per hjul.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L

KE20
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 07:21:17
Bilmodell: KE20
Årsmodell: 1972

Re: Corolla KE30-77 Byta till 5-petad låda, fälgfråga o vind

Inlägg av KE20 » fre 12 okt 2012, 12:43:14

Bytte till en 5-växlad i min KE20, där passade inte mellanaxeln från den gamla lådan, men det beror på att den är "jätte-gammal" med 16-splines och det har ju inte KE30 utan den är samma som övriga.
Kopplingen ska vara samma, se bara till att du får tag i en låda från en Starlet eller Corolla (EJ KE70) annars skiljer det sig på placeringen av växelspaken (så du slipper kapa i kardantunneln).
För övrigt busenkelt att byta! Gott om plats, och lätt låda, tog min låda liggandes ryggen, upp på magen och lyfte upp den på plats med bilen ståendes på pallbockar...

Skulle inte ett par gamla Celica/Supra fälgar sitta rätt bra på den? Annars kanske ett par gamla Saab "boll-eker" fälgar? BBS fälgar kanske? Finns ju MASSOR att välja på till 4/114.3 för i princip strunt-summor på blocket tex!

Nutrition
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Corolla KE30-77 Byta till 5-petad låda, fälgfråga o vind

Inlägg av Nutrition » fre 12 okt 2012, 17:09:32

srylul skrev:Byte till K50 ger endast lite lägre varv på landsväg. Är det värt besväret?
Man kan välja att tycka att det är charmigt!
Ja det var ju inte fasligt mycket det skilde mellan furan och femman även om jag inte är rätt karl för jobbet att räkna ut skillnad av varvtal på frihand =0) Däremot "besväret" i sig gör mig inte så mycket om det är hyffsat bolt on och det går att få tag på delar i skick för en rimlig summa, därav frågorna.
KE20 skrev:Bytte till en 5-växlad i min KE20, där passade inte mellanaxeln från den gamla lådan, men det beror på att den är "jätte-gammal" med 16-splines och det har ju inte KE30 utan den är samma som övriga.
Kopplingen ska vara samma, se bara till att du får tag i en låda från en Starlet eller Corolla (EJ KE70) annars skiljer det sig på placeringen av växelspaken (så du slipper kapa i kardantunneln).
För övrigt busenkelt att byta! Gott om plats, och lätt låda, tog min låda liggandes ryggen, upp på magen och lyfte upp den på plats med bilen ståendes på pallbockar...

Skulle inte ett par gamla Celica/Supra fälgar sitta rätt bra på den? Annars kanske ett par gamla Saab "boll-eker" fälgar? BBS fälgar kanske? Finns ju MASSOR att välja på till 4/114.3 för i princip strunt-summor på blocket tex!
Tackar för infon om lådan!

Ang. fälgarna så vet jag inte mer än jag skrivit p.g.a. bristfälliga uppgifter om originalfälgarnas mått och dimensioner. Saabfälgarna har jag för mig har galet stort navhål. Om någon sitter på samtliga relevanta mått/dimensioner på originalfälgarna mottages det tacksamt.

Ringde Transportstyrelsen bara för att dubbelkolla och jag får 3 veckors respittid när jag ställer på den innan det blir körförbud vilket är tacksamt så man kan skrota runt och fixa till lite innan i lugn och ro.
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77

KE20
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 07:21:17
Bilmodell: KE20
Årsmodell: 1972

Re: Corolla KE30-77 Byta till 5-petad låda, fälgfråga o vind

Inlägg av KE20 » lör 13 okt 2012, 08:30:37

Om jag inte minns helt galet så finns där inte ens någon "nav-ring" på bakaxeln, iaf inte på KE20...
Så om navhålen nu inte stämmer så gör det nog inte så våldsamt mycket, se bara till så hjulbultarna sitter (är du orolig kolla dem lite oftare då)
Ska nog mycket till om du lyckas få hjulet att lossna med dem små belastningarna dem här bilarna har (dem väger ju bara hälften av vad en modern bil väger :D ) men visst på en lite tyngre och snabbare bil vill man ju ha rätt navhål!


Säg att du varvar ungefär 4000rpm på 4an (1:1) vid 100km/h då är det väl bara att räkna 4000 X 0.865= 3460rpm så på ett ungefär 500varv mindre.

Nutrition
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Corolla KE30-77 Byta till 5-petad låda, fälgfråga o vind

Inlägg av Nutrition » lör 13 okt 2012, 20:25:26

KE20 skrev:
Kopplingen ska vara samma, se bara till att du får tag i en låda från en Starlet eller Corolla (EJ KE70) annars skiljer det sig på placeringen av växelspaken (så du slipper kapa i kardantunneln).
5-växlad från Celica 1978 - 1980 blir inge bra med andra ord? Vilken låda är det som sitter i dem, T50 eller annan?
KE20 skrev:Om jag inte minns helt galet så finns där inte ens någon "nav-ring" på bakaxeln, iaf inte på KE20...
Så om navhålen nu inte stämmer så gör det nog inte så våldsamt mycket, se bara till så hjulbultarna sitter (är du orolig kolla dem lite oftare då)
Ska nog mycket till om du lyckas få hjulet att lossna med dem små belastningarna dem här bilarna har (dem väger ju bara hälften av vad en modern bil väger :D ) men visst på en lite tyngre och snabbare bil vill man ju ha rätt navhål
Om det inte finns i bak så är det mkt riktigt sak skitsamma men jag ser ju helst att det lirar i fram. Hur som helst så tror jag att detta är måtten på originalfälgarna:

13x4.5"

Bultindelning - 114.3x4

ET - 32

Navhål - 60.1
srylul skrev: K40:
  • R: -4.316
    1: 3.789
    2: 2.220
    3: 1.435
    4: 1.000
K50:
  • R: -4.316
    1: 3.789
    2: 2.220
    3: 1.435
    4: 1.000
    5: 0.865
Letade reda på förstör det själv handboken idag samt instruktionsboken, uppgifterna skiljer sig åt, vilka är de olika räknesätten eller vad det beror på?
Bilagor
Förstör.jpg
Förstör det själv handbok
Förstör.jpg (148.64 KiB) Visad 2451 gånger
Instruktionsbok.jpg
Instruktionsbok
Instruktionsbok.jpg (152.04 KiB) Visad 2451 gånger
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77

srylul
Inlägg: 1078
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Corolla KE30-77 Byta till 5-petad låda, fälgfråga o vind

Inlägg av srylul » lör 13 okt 2012, 21:45:11

Det där var ju intressant! Typ iaf...

Min "forskning" stämmer med instruktionsboken. Bakaxeln har 4,1 på en sedan. Vilket jag trodde att kombin åxå hade. Där lärde jag mej nåt.
Siffrorna är mina uppgifter*bakaxelutväxlingen, dvs total utväxling.

Handboken, vad är den egentligen för något? Kan ju faktiskt finnas olika utväxlingar till K40.

Om vi antar att hjuldiametern är 59cm, så är skillnaden i 100 km/h:
K40: 3689rpm.
K50: 3191rpm.

Sen förvånar ET mej, 32 är ju modernt. Tror att KE20 har omkring 15-20 i ET?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L

Nutrition
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Corolla KE30-77 Byta till 5-petad låda, fälgfråga o vind

Inlägg av Nutrition » sön 14 okt 2012, 00:02:33

Handboken är "Haynes Corolla 1975-1979 All models".

För bakaxeln står det:

Ratios

1200E - 4.300
30 Coupe and Saloon - 4.300
Wagon - 4.556
Liftback - 4-300

Efter/bakom det står vad jag tolkar det som för alla fyra:

5.7 in
6.0 in
Differential

För 6.0 in differentialen står det att den rymmer 1 liter och det är vad det står som volym i instruktionsboken så det borde ju vara den som jag har då.
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77

srylul
Inlägg: 1078
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Corolla KE30-77 Byta till 5-petad låda, fälgfråga o vind

Inlägg av srylul » sön 14 okt 2012, 06:48:57

Ok. Gissar att den är skriven för hela världen och sedan översätts till olika språk?
Tror att du ska lita mer på instruktionsboken som är skriven av Toyota.

Om vi antar att hjuldiametern är 59cm och K40, så är skillnaden i 100 km/h:
4.1: 3689rpm.
4.3: 3869rpm.
Vilket du bör kunna testa genom att använda en gps som hastighetsmätare

Bakaxeln ska du även kunna läsa på id-plåten som troligen sitter vid förardörren.
Tror att KE20 har 5,7 tum och KE30 6.0 tum?
Om det står:
Axle Code: U292 så är det en 6.0, utväxling 4.1, två pinionger, ingen diffbroms.
Axle Code: U282 så är det en 6.0, utväxling 4.3, två pinionger, ingen diffbroms.
Axle Code: B292 så är det en 5.7, utväxling 4.1, två pinionger, ingen diffbroms.
Axle Code: B282 så är det en 5.7, utväxling 4.3, två pinionger, ingen diffbroms.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L

KE20
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 07:21:17
Bilmodell: KE20
Årsmodell: 1972

Re: Corolla KE30-77 Byta till 5-petad låda, fälgfråga o vind

Inlägg av KE20 » sön 14 okt 2012, 08:51:14

KE20 skrev:

Kopplingen ska vara samma, se bara till att du får tag i en låda från en Starlet eller Corolla (EJ KE70) annars skiljer det sig på placeringen av växelspaken (så du slipper kapa i kardantunneln).


5-växlad från Celica 1978 - 1980 blir inge bra med andra ord? Vilken låda är det som sitter i dem, T50 eller annan?



Om det är RA40 du menar så är det troligen en W50 låda, det "går" enl utländska forum om man får tag i en sprängkåpa från en LiteAce, dock är det nog hundra gånger lättare att få tag i en K50-låda som passar direkt eller t.o.m en från en KE70 (kapa i kardantunneln för spaken osv)

Skriv svar