Tercel, Berättelser om Toyotas stridsvagn?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota Classics ägande, alternativt övriga Toyota Classics relaterade frågor.
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987.
Cassius
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 11 mar 2009, 17:35:29
Årsmodell: 0

Tercel, Berättelser om Toyotas stridsvagn?

Inlägg av Cassius »

Jag kan inte vara ensam om historier om denna bil så jag tyckte de kunde vara kul med en tråd fylld av olika berättelser och skrönor om Toyotas odödliga stridsvagn! Tercel 4wd :)

Bild

Själv är jag uppvuxen med en Tercel, farsan köpte sin (som han har kvar ännu) den 7 Januari 1986! En då 3 år gammal silvergrå bil med 7000mil på mätaren. Själv såg jag dagens ljus i Juni samma år! Idag har jag, min lillasyster samt snart även min lillebror lärt oss köra bil i denna. Miltalet har stigit till 28 000 och jag kan inte förstå att den fortfarande är så pigg! Nedan följer berättelser om denna stridsvagn, kanske kommer ni också då undra varför den inte säckat ihop ännu :)

Dom första åren var snälla då min mor använde den mest men nån gång runt 90 köptes en Ford Granada kombi som fick bli "första bil" och då även mors bil. Terceln börjar nu sitt hårda liv. Far min är ingen trafikidiot, men han är inte feg för att använda gaspedalen! Terceln användes främst som transport mellan arbete och hem, ca 6km. Året runt, i minus 35 om så behövdes (Uppväxt lite söder som Skellefteå i norr) Far får intresse för jakt och Terceln entrar skogarnas taskiga vägar! Under älgjaktstiderna på året krävs ofta snabba förflyttningar mellan jaktområden och jag minns speciellt en gång då jag var med, detta borde vara runt 96-97 nått. Studsande och guppande ut från en traktorväg upp på en gammal grusväg bränns det och vidare mot ett annat område där en skadeskjuten älg finns. Liten som man var tyckte man de gick sjukt fort längs den smala grusvägen! Och i vart fall 2 gånger då vi kommer över krön så lättar alla fyra hjulen!

Senare har jag fått veta att denna typ av körning har varit i princip årlig sen far började jaga ~91.

Tiden går lite och snabba transporter till och från hockey och fotboll avverkas på löpande band! En dag kör mor i diket på vintern och vill inte köra 2wd mer, Terceln får ett lugnare liv för en stund (inte långt senare köptes en Audi 100Q -94). Men med tiden har växellådsoljan blivit tjock och seg och 2 veckor med >-20 sätter sina spår... Tillslut säger backen upp sig då den inte riktigt gått i för många gånger under vintern! Låda och bakaxel från en 86a monteras (annan utväxling) och så småningom fyller jag 16 och ska börja övningsköra! Innan mors avåkning hinner dock far bogsera upp en Mondeo som stog långt ner i diket med dåliga vinterdäck och ursinniga 72hk Tercel vidunder ;)

Det är ungefär nu jag får intresse för motorer och far ska lära mig justera ventiler! Han visar hur de går till sen sticker jag iväg med mopeden ut till ett område med massvis av gamla dåliga sandvägar! Efter en stund ser jag far stå där med Terceln, det är middagsdags! Så vi sätter av hem, jag först i full karriär med en modern crossmoppe och förskräckliga 8 hästar under pungen! Far hänger på med stridsvagnen nästan hela vägen ut från "hea" som området kallas. Ett tiotal meter innan asfaltsvägen stannar dock motorn! Det visar sig att min far glömt spärrskaftet på remhjulet så bulten har rallatt upp sig och kamdrevets kil spruckit och tagit kamdrevet på veven med sig... "Detta är ras 1" Ungefär i samma veva sker rostlagning 1, detta medför en omlack under listen och runt skrämkanterna. Utseendet som kommer till då är kvar idag och är silver on top och mörkt stålgrå at the bottom med svart pinstripe mellan färgerna. (likt dom guld/brun färgade som fanns)

Drevet byts och bilen lever vidare med älgjakts rally och allt vad de innebär. Jag fyller 18, tar körkort och lånar bilen till och från under vintern, sladdar lite med fyrhjulsdriften, låter motorn varva ut och forserar en å annan snödriva mer och mindre brutalt! Vinter 2 med lappen kommer jag inne i Skellefteå upp mot dåvarande flickvännens hus då det bakom en snöhög med hög fart kommer ut en Mitsubishi galant kombi! Krocken är ett faktum... Krokig framskärm, ena hörnet på huven, lyktan är paj och sitter snett... Bakskärmen har också fått sig en känga.. Ack Ack nu blir inte far glad! Om det ändå tagit mer rakt på, en riktig Tercel som fars har ju en rejäl frontbåge som skydd mot träd som står i vägen och liknande ;) Delar från en reservdels bil plockas och Terceln är igång igen!

Nästa vinter plogas isbana nere på sjön och självklart ska Terceln provas! Både jag, far, lilla syster och lillebror som då bara var 12-13 provkör! Syster blir arg över att bror hanterar bilen bättre än henne och hetsar honom lite att köra ännu fortare! Vilket slutar i en rejäl forcering av snövallen! Dom som kört isbana vet att de kan vara riktigt hårda vallar, nu var så inte fallet men dom allra flesta bilar hade nog blivit lite vinda i plåten! Men icke, nä de enda som händer efter avåkningen i kanske 50kmh rakt in i vallen är att extraljusstagen blivit krokiga! Länge leve frontskydd!

Förra sommaren började dock terceln vara lite trött... Den gick fortfarande lika piggt! Men färgen på avgaserna berättade att hjärtat började vara gammalt och kanske i behov av översyn... Kompressionen testades och den var kanon rakt över (diffade 0.2kg mellan lägsta och högsta värdet) och med 27000mil på nacken, varav mot 20 rätt hårda och skoningslösa samt i händerna på 2 gasglada 18 åringar (syster gillar också gaspedalen) har nu en eller ett par ventiltätningar sagt upp sig... Och med en historia av billig olja i flera år, lite lagerknack vid kallstart och temp under -10 innan oljetrycket kommit igång tar far beslutet om hjärttransplantation! "ras 2"

Motorn som sätts i har bara gått 20 000 mil men har däremot stått still i nästan 10 år! Motorn lyfts i, allt kopplas in. Stiften kollas inte ens, ventiljustering sätts åt sidan. 3 varv på starten och Stridsvagnen vaknar med ett urgrundsvrål igen! Piggare än någonsin! Så går den än idag, med samma stift, ventilerna ojusterade och den har aldrig gått så här bra dom senaste 10 åren trots att motorn som satt där gick otroligt fint!

Tilläggas ska att den enda anmärkning far nånsin fått hos SBP sen 86 är en bra att veta på ett rosthål i innerkskärmen bak. Han har t.o.m blivit tillsagd flera gånger att ställa upp gasaren lite då CO'n vart så låg, förgasaren ställs upp och nästa år är de lika fullt 0 i CO! Dom enda delar han fått byta är rena slitdelar som dämpare, bromsklossar osv. Skivor tror jag är original än, kopplingen är inte bytt på nån av motorerna, lådan är bytt pga backväxelras och kamdrevet på den gamla motorn är naturligtvis också bytt. Jag kommer inte ihåg hur många år det är nu men den har gått med 185/70 R14 istället för 165 R13 i många år utan protest, knappt märkbart mindre pigg!

Till denna bils historia finns fler saker också som jag av olika skäl utelämnat. Men efter 25 år av "misshandel", hopp, snövallsforcering, krockar och idogt sladdande och högvarvsnötning frodas denna bil fortfarande!

Är inte de likt en stridsvagn, vad är det då? :)
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Tercel, Berättelser om Toyotas stridsvagn?

Inlägg av Vesa »

Mycket trevlig läsning :D Hade en som som jourbil när jag jobbade som fastighetsskötare på -80 talet och klart den fick visa vad den kunde. Jättekul eftersom diffen fram/bak är låst. Törs inte skriva hur kul man hade ;)
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Tercel, Berättelser om Toyotas stridsvagn?

Inlägg av Glenn »

Härlig historia! :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Tercel, Berättelser om Toyotas stridsvagn?

Inlägg av Hornlund »

Att jag lyckats missa denna tråd. Härlig läsning om en modell få har vett att förstå :thumbup:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Tercel, Berättelser om Toyotas stridsvagn?

Inlägg av Dale »

Syrran hade en Tercel 4wd en gång i tiden. Gick som en stridsvagn överallt och de gick inte få död på den trots slarv med oljebyten och kokningar. Grym kärra. Synd den rosta bort.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ele92
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 04 nov 2009, 18:54:49
Bilmodell: GT86
Årsmodell: 2012
PostOrt: KÅGE
Ort: Skellefteå

Re: Tercel, Berättelser om Toyotas stridsvagn?

Inlägg av ele92 »

:thumbup: farsan hade en då jag var liten och vid ett tillfälle under älgjakten så kunde varken jaktlagets traktorn eller fyrhjuling ta sig till den skjutna älgen, då fick tercelen rycka in ;) pansarvagnar utan dess like! bara synd att dom var så rostangripna...
Corolla KE50 -77 Gt86 -12
http://www.garaget.org/Ostvikarn
Skriv svar